Archief - Toegepaste informatica of HBO informatica

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tunestep

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik ben nu momenteel bezig aan mijn laatste schooljaaar bezig in het middelbaar.
Volgend jaar zou ik dus graag verder willlen studeren, wil later in de toekomst zeker een job hebben binnen in IT.

Nu ik twijfel om naar een hogeschool te gaan of naar een CVO voor de simpele reden ; Ik wil eigenlijk voor de rest van mijn leven alleen maar een programmeur zijn en TI in een hogeschool is zo uitgebreider dan een CVO opleiding.

Wat ik mij wel afvraag is dit wel "slim" want ik kan ook mijn bachelor behalen na mijn 2de jaar (in KdG in Antwerpen) dus dan heb ik aan het einde van de reis zeker een bachelor. - na 2 jaar krijg ik een graduaat diploma en als ik dan nog 1 jaar bij neem krijg ik mijn bachelor in KdG-
Wel ga ik voor de volle klassen (dag onderwijs) dus zeker een graduaat binnen 2 jaar.


Hoe dan ook ik ga mij zeker nog beter informeren begin volgende jaar maar had al graag de meningen/ervaringen van mensen die dit meegemaakt hebben eens lezen.

Bedankt!

samsonite

Legacy Member
2jaar ???
Als je voor cvo kiest kun je de komende semester beginnen (al is het maar 1 vak)
hbo informatica kan je ook in het 'dagonderwijs' volgen

zie lessenrooster


Je hebt voormiddag, namiddag of avond les
afhankelijk wat je zelf kiest.
Waarom ga je gewoon niet direct door naar de hogeschool?

als je via dit traject zou volgen zou het +- 2 max 3semesters duren
Hogeschool gent geeft 96 SP vrijstelling als je aan TI @hogent zou willen beginnen



normaal traject
graduaat opleiding (alleen s'avonds)=3jaar
bachlor opleiding= 3jaar

Tunestep

Legacy Member
samsonite zei:
2jaar ???
Als je voor cvo kiest kun je de komende semester beginnen (al is het maar 1 vak)
hbo informatica kan je ook in het 'dagonderwijs' volgen

zie lessenrooster


Je hebt voormiddag, namiddag of avond les
afhankelijk wat je zelf kiest.
Waarom ga je gewoon niet direct door naar de hogeschool?

als je via dit traject zou volgen zou het +- 2 max 3semesters duren
Hogeschool gent geeft 96 SP vrijstelling als je aan TI @hogent zou willen beginnen



normaal traject
graduaat opleiding (alleen s'avonds)=3jaar
bachlor opleiding= 3jaar


Neen voor mij hoeft het niet om nu al te beginnen ik kan wel wachten tot september..
De reden dat ik CVO miss wil doen is omdat zoals ik al eerder zei TI is echt zo ruim terwijl ik gewoon een programmeur wil worden.
En ja ik wil ook dag onderwijs volgen zodat ik binnen 3 jaar klaar ben (incl bachelor)

Ik ben nu al paar jaar bezig om C#,java en c++ te leren en te begrijpen het meeste weet ik van c++

Ik wil wel hogeschool doen maar als ik toch later alleen maar een programmeur wil zijn zou deze CVO opleiding ook niet slecht zijn ik maak mij gewoon zorgen voor later (mss onnodig) als ik werk wil vinden met deze CVO opleiding en een bachelor zou ik toch normaal gezien makkelijk aan werk geraken of niet?

Bedankt alvast samsonite!

passero

Legacy Member
En wat bedoel je juist met "TI is echt zo ruim"?
Ik heb TI gedaan en het meeste is toch wel programmeren hoor... Je krijgt een beetje netwerken maar in het 3de jaar kan je kiezen.

Je krijgt ook OOP wat zeer belangrijk is als je met C++, Java of dot net wil werken.
Je krijgt Engels en Frans wat ook niet te onderschatten is in het bedrijfsleven...

De dingen die jij misschien "zo ruim" vindt gaan u echt wel helpen hoor.

En ik denk dat gans u leven "juist maar programmeren" een flauwe levensdroom is. Iedereen wil toch meer? Als het zo zit kan je gewoon naar India verhuizen en moet je waarschijnlijk weinig studeren.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Hoe je het ook draait of keert. Een goeie programmeur heeft een bredere kennis dan enkel het programmeren. Ik ken een java consultant van in de 30 die al zoveel jaren voor Cegaka werkt en hij kent het verschil niet tussen een LAN en WAN ip. Schaamtelijk. Zijn code heeft mij ook al nachtelijk werk bezorgd omdat hij nougabollen van besturingssystemen kent.

Ik ken ook een java dev die bij Sony werkt (TI gestudeerd) die nog samen met mij graduaat Elektroncia ging doen. Om zijn elektronica kennis uit te breiden, en vooral op vlak van microcontrollers.

Nu niet dat ge dat allemaal bij TI zult zien want TI is ook niet zo ruim. Maar ik wil maar zeggen dat als ge de kans hebt, ge best zoveel mogelijk mee pikt.

De waarde van een bachelor is sowieso ook groter tov een graduaat in avondschool.
Hou er ook rekening mee dat je het misschien beu bent na een paar jaar. En dan?

Je hebt geen enkele reden om niet voor de bachelor te gaan.

Prior

Legacy Member
De TS kan toch ook 3 jaar graduaat gaan volgen s'avonds en tegelijk werken (geld verdienen). Na die 3 jaar graduaat kan je dan een verkort traject volgen om het bachelor diploma te behalen.

Ik weet nu wel niet of alle cvo's aan zo'n overgangsysteem doen voor de geïnteresseerde cursisten die geslaagd zijn na hun 3de jaar graduaat programmeren.

Prodigy

Legacy Member
Grijp de kans om een bachelor te behalen :). In de bachelor ga je vb. algemener leren denken in algoritmes/pseudo programmacode/... en niet 3 jaar 1 programmeertaal oefenen.

Graduaat via een CVO is voornamelijk bedoeld voor mensen die het financieel niet kunnen maken om opnieuw voltijds te gaan studeren, die de kans niet gegrepen hebben of niet gekregen om een hoger diploma te behalen in het reguliere onderwijs, maar op die manier toch iets van een hoger diploma willen behalen.

Mooncat

Legacy Member
Als je de kans hebt om voltijds te studeren, moet je doe mogelijkheid altijd benutten. Een graduaat uit het CVO is zeker niet inferieur aan een bachelor, maar heeft andere fundamenten en doelstellingen dan een bachelor uit hoger onderwijs. Bij de bachelor ga je niet alleen een veel ruimere kennis ontwikkelen, maar leer je ook werken in teamverband, hoe een project werkt en heb je een stage van een drietal maanden. Dat zijn allemaal dingen die je bij een graduaat informatica niet of minder hebt.

Interesses evolueren en zoals eerder gezegd kan het zijn dat je na een paar jaar programmeren het beu bent om dat te doen en op zoek wil gaan naar iets anders. Met een graduaat beperk je je mogelijkheden, terwijl een bachelor meer uitwegen heeft (ook al is het niet spectaculair veel meer). Als je werk wilt vinden staat een bachelor sowieso beter op je CV dan een graduaat.

Tunestep

Legacy Member
Bedankt aan iedereen !

En ja ik denk wel dat de meeste van jullie paar goede voorbeelden hebben gegeven om toch voor een hogeschool te kiezen dan een CVO.

Nu alleen nog een keuze maken uit KdG of EhB maar dit zijn zorgen voor over een paar maand.

Alweer Thanks ^^.

duvel1

Legacy Member
Mooie discussie heren !

Ik volg nu reeds een tweetal maanden een graduaat informatica. Ik kan maar beamen wat hier gezegd wordt.

Probeer echt eerst in dagonderwijs uw bachelor te halen. Een graduaat moet je eerder zien als een reddingsboei en geen volwaardig jacht.

Mvg,
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan