Archief - Tips voor verdediging thesis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-Freddy-

Legacy Member
Hallo,

Zoals de veelzeggende titel aangeeft ben ik op zoek naar tips om de verdediging van mijn thesis voor te bereiden.
Ik heb hem al een paar keer doorgenomen maar voor de rest heb ik niet echt een idee hoe me deftig voor te bereiden. Suggesties? :-)

Sir. K

Legacy Member
- Thesis nog eens volledig doornemen
- Belangrijkste artikels die je nodig had om besluiten te trekken nog eens doornemen
- Presentatie luidop oefenen en timen

Op de vragen kan je je moeilijk voorbereiden natuurlijk. Hopen dat ze meevallen.
't is hier bij mij morgen ook van dat :p

crazyman2

Legacy Member
- Wees voorbereid. Spreek mss voor zichzelf, maar oefen het een paar in zodat je weet waar de problemen zitten.
- Wss kunt ge niet alles bespreken in de tijd die ge krijgt. Maar voorzie extra dia's (na het einde) met relevante info over uw thesis. Als ge dan een vraag krijgt, kunt ge mogelijk van die dia's gebruiken maken die bevoorbeeld een grafiek bevat.
- Denk na over mogelijke vragen die ze kunnen stellen, voeg extra's dia toe met relevante info hierover.
- Geen al te lange zinnen op uw slides (ik vermoed dat het via PPTs gaat?) en zet enkel de kernzaken erop. De rest moet je mondeling aanvullen.
- Verdeel uw verdediging op in verschillende stukken die je ook ergens zichtbaar op het scherm zet. Bijvoorbeeld 1. Inleiding 2. Probleemstelling ...
- Timing is meestal vrij belangrijk, dus probeer om binnen uw tijd te blijven. Daarnaast is het ook goed dat je randinformatie kan meegeven, maar houd de tijd in het oog. Deze randinfo kan je dan schrappen tijdens de presentatie als je merkt dat je tijd te kort gaat hebben.
- Indien ge uw publiek kent, past dan uw presentatie aan het publiek. Dit is niet altijd mogelijk natuurlijk.
- Probeer de zenuwen onder controle te houden, maar zit het niet rond te bazuinen. Tenzij je super nerveus bent dan gaat niemand dat merken.

En tot slot: Wees rustig, als je goed hebt voorbereid dan gaan ze niet veel kunnen doen om je van je stuk te brengen ;)

Veel succes!

-Freddy-

Legacy Member
Thesis geslaagd... Het was een "zeer verdienstelijk eindwerk" :-)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan