Archief - Terugkeer uit het buitenland, belastingen.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Général Zantas

Legacy Member
Ik werk momenteel in Ierland, maar ne kennis van me zegt dat als ik terugkeer naar België ik een pak ga mogen bijbetalen in belastingen en RSZ het eerste jaar omdat ik een tijdlang in Ierland heb gewerkt en daar die bedragen een pak lager liggen.

Zit daar enige kern van waarheid in of gaat het feit dat ik een jaar in Ierland gewerkt heb, geen invloed uitoefenen op mijn belastingen, RSZ en/of ziekekasbijdragen wanneer ik terugkeer?

Iemand

Legacy Member
Als België een OESO-modelverdrag heeft gesloten met Ierland en je er meer dan 183 dagen hebt verbleven, is normaal Ierland gerechtigd om belasting te heffen op uw inkomsten ginder, toch wanneer ze een aanknopingspunt in het lokale rechtsorde hebben. ;)

Général Zantas

Legacy Member
Ik betaal hier belastingen, maar dat is maar 20% Een pak minder dus dan wat men in België afstaat. Gaat dat gevolgen hebben als ik terugkeer?
Was mijn originele vraag en ik kan niet direct uit uw post afleiden of er gevolgen aan vast hangen.

Conradus

Legacy Member
Iemand zei:
Als België een OESO-modelverdrag heeft gesloten met Ierland en je er meer dan 183 dagen hebt verbleven, is normaal Ierland gerechtigd om belasting te heffen op uw inkomsten ginder, toch wanneer ze een aanknopingspunt in het lokale rechtsorde hebben. ;)

Niet alles is internationaal fiscaal recht :p dit is meer europees sociaal recht :p

En dat zit helaas te ver. Probeer eens een PM naar JPV die is meer in deze materie thuis vermoed ik.

Wat ik mij meen te herinneren is dat een jaar werken in de EU meetelt voor de bijdragen gelijk waar in de EU, m.a.w. als een jaar werken een voorwaarde is om van ziekenkas te genieten, dan geldt dat jaar werken in Ierland, ook al heb je er minder betaald. Je pensioen zal waarschijnlijk wel iets lager zijn dan een volledig Belgisch omdat er 1 jaar Iers pensioen tussen zal zitten.

Maar dit is allemaal iets dat te ver zit om er zeker van te zijn.

Iemand

Legacy Member
Conradus zei:
Niet alles is internationaal fiscaal recht :p dit is meer europees sociaal recht :p

En dat zit helaas te ver. Probeer eens een PM naar JPV die is meer in deze materie thuis vermoed ik.

Wat ik mij meen te herinneren is dat een jaar werken in de EU meetelt voor de bijdragen gelijk waar in de EU, m.a.w. als een jaar werken een voorwaarde is om van ziekenkas te genieten, dan geldt dat jaar werken in Ierland, ook al heb je er minder betaald. Je pensioen zal waarschijnlijk wel iets lager zijn dan een volledig Belgisch omdat er 1 jaar Iers pensioen tussen zal zitten.

Maar dit is allemaal iets dat te ver zit om er zeker van te zijn.

Rsz-zaken weet ik nog niet veel van. Maar wat de inkomstenbelasting betreft zit ik toch juist? Of vergis ik me?

Général Zantas

Legacy Member
Ma afijn kiss, gade gij mij nu info geven waarvan ge zelf niet eens zeker zijt?

JPV

Legacy Member
Qua RSZ: als je 1 dag in België werkt na een tewerkstelling in de EU, ben je terug met alles in orde (ziekte, werkloosheid).

Pensioen zal Iers pensioen zijn voor dat jaar dat je in het buitenland zit :).

Iemand

Legacy Member
Je kan overigens es contact opnemen via mail ofzo? Dan weet je het meteen welke administratie je in orde moet hebben enzo. :)

Hiapoe

Legacy Member
Ik heb ook in Ierland gewerkt en gewoond...

Gewoon terugkomen naar België, je hier inschrijven en in orde maken en je moet helemaal niks betalen...

Général Zantas

Legacy Member
Wat deed je van werk, als ik vragen mag? Volgens mij heb je hier eens een grote post gemaakt ivm je tijd in Ierland maar ik vind hem niet direct terug.

Hiapoe

Legacy Member
service desk agent bij HP (B2B voor ericsson) -> doorgegroeid naar "complaint manager" (aka de moeilijke gevallen te woord staan en hun probleem proberen op te lossen :p)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan