Toho
Legacy Member
Hallo iedereen.
Ik ben 17 jaar oud en zit in het 5de jaar ASO - Wetenschappen Wiskunde, 8 uur wiskunde.
Voor het afgelopen half jaar ben ik heel intensief bezig geweest met wat ik nu eigenlijk wou gaan doen met mijn leven en dan vooral met mijn studies.
Mijn opties waren computerwetenschappen, geneeskunde en fysica.
Uiteindelijk heb ik gekozen om voor fysica te gaan. Het is hetgene dat me het meest boeit en passioneert, en vooral dan astrofysica en quantumfysica.
Het probleem is dat ik eigenlijk niet zo goed weet wat er mij te wachten staat. Ik zou wel naar een info dag willen gaan maar dat duurt nog wel een tijdje, en het is ook altijd handig voor mij om het van mensen met ervaring te horen.
- Ten eerste: Wat voor capaciteiten zal ik voor deze studies nodig hebben?
Zal ik mij moeten opmaken voor de jaren van mijn studies door te brengen met elke dag gigantische hoeveelheden leerstof te verwerken?
Ik ben intelligent, al zeg ik het zelf, maar het probleem daarmee is dat ik nooit echt veel heb moeten leren, waardoor ik tegen de lamp liep in het vierde jaar.
Ik denk nu toch dat ik voor ik naar de unif ga nog een hele transformatie kan ondergaan, en nu ik ongeveer een doel voor ogen heb gaat dit veel gemakkelijker.
- Ten Tweede:
Op welk moment in je opleiding kies je welke fysica richting je opgaat? Krijg je eerst enkele jaren pure fysica voor je je beslissing moet maken of is het gewoon right off the bat?
- Ten derde:
Wat zijn de jobmogelijkheden? Als ik zou moeten kiezen op dit moment dan zou ik voor astrofysica gaan, omdat mij dat enorm interesseert, maar ik vraag mij dan vooral af - is er nog veel vraag naar mensen in die sector en zou ik het eigenlijk wel wagen dit pad te volgen?
Hetzelfde voor quantumfysica.
Ook, aan wat voor werk zal ik mij dan moeten verwachten?
- Ten Laatste:
Dit hang dan samen met de jobmogelijkheden hierboven;
Ik heb niet echt zoveel zin om een pure theoretische fysicus te worden, en daarnaast heb ik ook eigenlijk geen flauw idee in wat voor een jobsector ik terecht zou komen met fysica. (Ik wil zeker niet gaan lesgeven).
Is het misschien mogelijk om fysica te combineren met iets anders, zoals pakweg ingenieur (of andere)?
Wat voor jobrichting ga je hier dan ook mee uit, en, verschilt de opleiding veel van als je normaal fysica zou gaan studeren?
Anyway, dat was het zo'n beetje. Sorry voor het lang bericht, maar het is heel erg belangrijk voor mij. Dit bepaalt voor mij zowat mijn toekomst en op dit moment tast ik in het duister.
Bedankt!
Olivier
PS: Ik weet dat ik nogal jong ben en nog niet in mijn laatste jaar zit van het ASO, maar ik vind het belangrijk om nu al hiermee bezig te zijn, gewoon omdat het me heel veel interesseert en ook omdat ik het liever op deze manier doe dan halsoverkop op het einde van het zesde middelbaar.
Ik ben 17 jaar oud en zit in het 5de jaar ASO - Wetenschappen Wiskunde, 8 uur wiskunde.
Voor het afgelopen half jaar ben ik heel intensief bezig geweest met wat ik nu eigenlijk wou gaan doen met mijn leven en dan vooral met mijn studies.
Mijn opties waren computerwetenschappen, geneeskunde en fysica.
Uiteindelijk heb ik gekozen om voor fysica te gaan. Het is hetgene dat me het meest boeit en passioneert, en vooral dan astrofysica en quantumfysica.
Het probleem is dat ik eigenlijk niet zo goed weet wat er mij te wachten staat. Ik zou wel naar een info dag willen gaan maar dat duurt nog wel een tijdje, en het is ook altijd handig voor mij om het van mensen met ervaring te horen.
- Ten eerste: Wat voor capaciteiten zal ik voor deze studies nodig hebben?
Zal ik mij moeten opmaken voor de jaren van mijn studies door te brengen met elke dag gigantische hoeveelheden leerstof te verwerken?
Ik ben intelligent, al zeg ik het zelf, maar het probleem daarmee is dat ik nooit echt veel heb moeten leren, waardoor ik tegen de lamp liep in het vierde jaar.
Ik denk nu toch dat ik voor ik naar de unif ga nog een hele transformatie kan ondergaan, en nu ik ongeveer een doel voor ogen heb gaat dit veel gemakkelijker.
- Ten Tweede:
Op welk moment in je opleiding kies je welke fysica richting je opgaat? Krijg je eerst enkele jaren pure fysica voor je je beslissing moet maken of is het gewoon right off the bat?
- Ten derde:
Wat zijn de jobmogelijkheden? Als ik zou moeten kiezen op dit moment dan zou ik voor astrofysica gaan, omdat mij dat enorm interesseert, maar ik vraag mij dan vooral af - is er nog veel vraag naar mensen in die sector en zou ik het eigenlijk wel wagen dit pad te volgen?
Hetzelfde voor quantumfysica.
Ook, aan wat voor werk zal ik mij dan moeten verwachten?
- Ten Laatste:
Dit hang dan samen met de jobmogelijkheden hierboven;
Ik heb niet echt zoveel zin om een pure theoretische fysicus te worden, en daarnaast heb ik ook eigenlijk geen flauw idee in wat voor een jobsector ik terecht zou komen met fysica. (Ik wil zeker niet gaan lesgeven).
Is het misschien mogelijk om fysica te combineren met iets anders, zoals pakweg ingenieur (of andere)?
Wat voor jobrichting ga je hier dan ook mee uit, en, verschilt de opleiding veel van als je normaal fysica zou gaan studeren?
Anyway, dat was het zo'n beetje. Sorry voor het lang bericht, maar het is heel erg belangrijk voor mij. Dit bepaalt voor mij zowat mijn toekomst en op dit moment tast ik in het duister.
Bedankt!
Olivier
PS: Ik weet dat ik nogal jong ben en nog niet in mijn laatste jaar zit van het ASO, maar ik vind het belangrijk om nu al hiermee bezig te zijn, gewoon omdat het me heel veel interesseert en ook omdat ik het liever op deze manier doe dan halsoverkop op het einde van het zesde middelbaar.