Archief - Studie of Werk dilemma

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

verjer

Legacy Member
Even de situatie schetsen, na 2 jaar in jammer genoeg een verkeerde richting te zitten , met slechte resultaten als gevolg, hebben m'n ouders besloten de kraan toe te draaien. Nu zit ik verveeld met het feit dat ik ergens wel wil werken, maar ook al het besef heb dat ik zonder diploma veel minder werkzekerheid en interesse ga krijgen van bedrijven die zoeken op de arbeidsmarkt. Nu heb ik deze zomer aardig wat euro's bij elkaar gesprokkeld (grotendeels als betaald vrijwilligerswerk).
Dus ben ik nu aan het twijfelen of ik nog zou gaan voor een nieuwe studierichting op eigen kosten en eigelijk ook helemaal niet goed weten wat ik zou kunnen doen.

Ik zit ergens te denken aan een algemenere richting dan de vorige 2 die ik op m'n resem staan heb, nl. Journalistiek en webdesign. Iemand misschien wat handige tips of suggesties voor eventuele bredere opleidingen gericht naar het gewone 9 to 5 leventje.

ps. Ik woon in omstreken van Gent.

Gandalf1993

Legacy Member
kies voor journalistiek

1. het is gemakkelijk ( heb de cursussen bekeken en ze waren even dik als mijn cursus biologie in het 6de middelbaar)

2. je hebt snel werk

3. je hebt interesse

Bananarama

Legacy Member
Als je in de journalistiek wil, dan kan je beter Taal -en Letterkunde gaan doen. Dat is op de arbeidsmarkt net zoals Journalistiek ook niet echt een gegeerd diploma, maar heeft wel meer prestige dan Journalistiek. Het voordeel is ook dat je na een bachelor T&L de keuze hebt tussen redelijk wat masters, dus je zou met een bachelor T&L + (bijvoorbeeld) een master Bedrijfscommunicatie je opties voor een carrière als journalist openhouden én tegelijk de weg openhouden naar een andere baan. Met journalistiek alleen zou je daarentegen redelijk vast zitten als je niet meteen werk vindt als journalist.

verjer

Legacy Member
Ik denk dat je me misverstaan hebt. Ik heb namelijk een jaar journalistiek achter de rug, en zo makkelijk is het niet. Wordt nogal onderschat. Jammere aan de richting is dat de pipo's die je les geven. a) weinig van hun vak kennen, b) niet openstaan voor verandering, c) niet tegen kritiek kunnen, maar wel lopen te opperen dat je als journalist kritiek moet kunnen verdragen.

Mijn gedacht zit momenteel ergens te dwalen rond officemanagement. Maar ben het allemaal niet echt zeker. En enige feedback is altijd welkom

Balsaus

Legacy Member
Als ik u was zou ik Marketing gaan doen aan de hoge school. Als je er achter zet lukt dat wel. En toch van de hogeschool richting de richting waar er redelijk veel werk mee vinden.

Of accountancy-fiscaliteit?

verjer

Legacy Member
Bananarama zei:
Als je in de journalistiek wil, dan kan je beter Taal -en Letterkunde gaan doen. Dat is op de arbeidsmarkt net zoals Journalistiek ook niet echt een gegeerd diploma, maar heeft wel meer prestige dan Journalistiek. Het voordeel is ook dat je na een bachelor T&L de keuze hebt tussen redelijk wat masters, dus je zou met een bachelor T&L + (bijvoorbeeld) een master Bedrijfscommunicatie je opties voor een carrière als journalist openhouden én tegelijk de weg openhouden naar een andere baan. Met journalistiek alleen zou je daarentegen redelijk vast zitten als je niet meteen werk vindt als journalist.

En de kant journalist uitgaan zie ik niet meer zo goed zitten. Het interesseert me zeker en vast. Maar het horrorjaar dat net gepasseerd is heeft me nogal wat afgeschrikt.

Bananarama

Legacy Member
verjer zei:
Ik denk dat je me misverstaan hebt. Ik heb namelijk een jaar journalistiek achter de rug, en zo makkelijk is het niet. Wordt nogal onderschat. Jammere aan de richting is dat de pipo's die je les geven. a) weinig van hun vak kennen, b) niet openstaan voor verandering, c) niet tegen kritiek kunnen, maar wel lopen te opperen dat je als journalist kritiek moet kunnen verdragen.

Mijn gedacht zit momenteel ergens te dwalen rond officemanagement. Maar ben het allemaal niet echt zeker. En enige feedback is altijd welkom

Heb idd wat fout gelezen :D Maar dan nog is wat ik zeg nog vrij relevant voor jou. Je hebt interesse in taal en je hebt interesse voor het bedrijfsleven...

Bananarama

Legacy Member
verjer zei:
En de kant journalist uitgaan zie ik niet meer zo goed zitten. Het interesseert me zeker en vast. Maar het horrorjaar dat net gepasseerd is heeft me nogal wat afgeschrikt.

T&L is niet echt te vergelijken met journalistiek (behalve dan het feit dat het om taal draait), om te beginnen gaat het hier al om hogeschool vs. universiteit. Proffen aan unief weten doorgaans wel waar ze het over hebben (itt tot docenten aan hogeschool, en dan spreek ik uit eigen ervaring), en ze laten je ook veel meer met rust. Veel minder taakjes en vervelende groepswerken.

verjer

Legacy Member
Taal en letterkunde lijkt mij ook wel geen slecht plan. Hoewel ik niet zeker ben of ik iedere dag kan bezig zijn met taal :D. M'n grootste probleem is dat ik namelijk snel verveeld raak door dingen. (Guess why I game huehue) Anyway, een richting met redelijk wat "actie", gewoon een richting waar het niet 6 semesters aan een stuk hetzelfde gezeik is, zou perfect zijn. Maar ik weet niet of mijn utopisch idee wel bestaat.

Bananarama

Legacy Member
verjer zei:
Anyway, een richting met redelijk wat "actie", gewoon een richting waar het niet 6 semesters aan een stuk hetzelfde gezeik is, zou perfect zijn. Maar ik weet niet of mijn utopisch idee wel bestaat.

Dat is voor T&L nu toch niet echt het geval... Het is niet zo dat alles constant herhaald wordt, maar de dingen bouwen uiteraard wel op elkaar voort, waardoor je af en toe die indruk wel eens krijgt.

verjer

Legacy Member
Vond het na dit jaar wel jammer. Super interessant jaar, maar bij de praktijkvakken had ik 2 lectoren. De vrouwelijke lector vertelde me op de feedback dagen dat had zij mijn werk verbeterd ik met glans geslaagd was en haar mannelijke partner is er in geslaagd me te laten buizen met een 5/20. Dus dit is wel ergens jammer. En als je dan vraagt waar je jezelf kan verbeteren en de een zegt je zit goed, de ander zegt je moet creatiever zijn. Tjah, dan stokt het allemaal wat in m'n hersens. Maar soit, ik ga me zeker en vast eens informeren iver T&L. Het idee van marketing laat ik aan me voorbijgaan aangezien ik dan zou samenhokken met een 7 tal vrienden die het ook doen, en eerlijk gezegd, dan komt het weer niet goed denk ik. Bad influences and such.

hashtag

Legacy Member
Gandalf1993 zei:
kies voor journalistiek

1. het is gemakkelijk ( heb de cursussen bekeken en ze waren even dik als mijn cursus biologie in het 6de middelbaar)

2. je hebt snel werk

3. je hebt interesse

bullshit en bullshit

Japser

Legacy Member
ga gewoon werken, als je iets anders wilt doen doe je het in avond school ...

Nerath

Legacy Member
Het lijkt erop dat je niet volledig weet welke richting je zou uitwillen.

Een jaartje werken lijkt me in dit geval de beste keuze, daarna kun je nog steeds opnieuw beginnen studeren en heb je bovendien al wat geld verdiend om dit te kunnen bekostigen.

verjer

Legacy Member
gazmask zei:
bullshit en bullshit

Was exact dezelfde reactie als ik had. Journalistiek is allesbehalve makkelijk gebleken. Sommige vakken waren zelfs een beetje over the top.

verjer

Legacy Member
Nerath zei:
Het lijkt erop dat je niet volledig weet welke richting je zou uitwillen.

Een jaartje werken lijkt me in dit geval de beste keuze, daarna kun je nog steeds opnieuw beginnen studeren en heb je bovendien al wat geld verdiend om dit te kunnen bekostigen.

Heb momenteel al een 6, 7 tal maanden werk achter de rug. En ik merk gewoon overal dat je zonder diploma toch wel minder betekend dan iemand die met een hogeschool.unief diploma op de proppen komt. Al een beetje vanalles gedaan qua werk, dus momenteel gewoon opzoek naar een mogelijk optie om toch aan een diploma te geraken.

Nerath

Legacy Member
Ja en nee;

We hebben allerlei mensen nodig in de maatschappij, ook on- of laaggeschoolde arbeiders. Dit wil niet zeggen dat al deze mensen marginalen zijn, verre van.

Je motivatie om verder te studeren lijkt me op dit moment vrij scheef te zitten. Journalistiek is effectief een vrij algemene bachelor, weliswaar zijn zaken zoals office management nog iets meer mainstream.

Het gaat er hem vooral om wat je doet met je job, je ervaring en wat je plannen zijn. Laat het beeld van mensen over jou niet jouw leven bepalen, maar zorg zelf voor wat je wil. Diploma's zijn immer vaak een middel, geen einddoel op zich.

SteveDotcom

Legacy Member
Tegenwoordig vragen ze voor een gewone technieker in een fabriek al een bachelor diploma, bachelor is de A2 van vroeger aan het worden, dus is het belangrijk dat ge tegenwoordig verder studeert.
Ik ben in 2009 gestopt met hogeschool omdat het me niet lag, ik ben sindsdien aan het werk, nu op dit moment bij Belgacom. En elke dag denk ik van, ik zou toch terug moeten gaan studeren, mijn motivatie is er zeker wel.

Ge kunt altijd avondschool combineren met werken, maar volgens mij houden niet veel mensen dat vol. Studeren na uw werk is het ook ni ..

Goeie site waar alle bachelor opleidingen opstaan
onderwijskiezer
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan