Archief - Studeren met een uitkering

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zaar

Legacy Member
Hallo,

ik ben al regelmatig op dit forum verzeild geraakt, maar ik heb nog niet direct een antwoord op mijn vraag gevonden.Misschien kan iemand van jullie wat meer info geven?

Het zit zo: Ik heb vorige maand mijn ontslag gekregen en zit nu in mijn opzeg. Ik ben al aan het zoeken naar een nieuwe job, maar moet helaas vaststellen dat het met mijn aso-diploma huilen met de pet op is. Daarom denk ik eraan terug te gaan studeren en zo (hopelijk) mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.

Ik heb alle opties al op een rijtje gezet: afstandsonderwijs, deeltijds studeren/deeltijds werken of studeren met een uitkering. Ik moet me nog grondig informeren. Maar wat ik wel al wou vragen is hoe dat zit met je uitkering als je studeert. Na een jaar zakt je uitkering en kom je in je tweede periode : maar hoe lang duurt deze? Op sommige sites lees ik dat deze drie maand duurt en eventueel verlengt wordt met 3 maanden per gewerkt jaar.Dus als je dan gedurende je loopbaan 6 jaar fulltime gewerkt heb, duurt je 2de periode 3 maand plus 6x3 maand= 21 maanden? Dat lijkt me wel heel lang.

Ik heb al een mail verstuurd naar mijn vakbond met mijn vraag, maar ik krijg geen antwoord. Binnenkort ga ik er sowieso eens langs, maar ik hoopte dat iemand van jullie me al een beetje wijzer zou kunnen maken.

JPV

Legacy Member
uitkering bij studies hangt af van het soort opleiding. Bovendien is de reglementering veranderd. Vroeger was het idd 3 maand per gewerkt jaar, maar nu slechts 2 maand per gewerkt jaar. Bovendien is dat natuurlijk slechts voor het aantal jaar dat je gewerkt hebt NA je laatste uitkeringsaanvraag én zijn er nu maximale grenzen op.

Voor zo'n vraag ga je best langs naar het kantoor, het is logisch dat ze via mail niet de volledige uitleg willen doen want die beslaat vlug een paar honderd pagina's ;).

Fanaat

Legacy Member
Iemand in mijn jaar krijgt zo'n uitkering, ik geloof €700/maand.
Zijn vereisten waren:
- Ontslagen zijn
- Studeren in een veel gevraagde afstudeerrichting
- Alleen wonen (niet meer ten laste van de ouders)

Zaar

Legacy Member
Mercie voor jullie antwoord.Ik heb ondertussen al een afspraak kunnen vastleggen bij de vakbond, dus dat komt wel snor :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan