Archief - Solliciteren in het buitenland?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Willem90

Legacy Member
Ik ben niet van plan om in belgië te blijven nadat ik deze zomer afstudeer (master HW).

Ik vroeg mij af of iem ervaring had met het solliciteren in een ander land. Ik zou graag in Dublin, londen of luxemburg/zwitserland gaan werken.

Heeft iemand enkele tips? ik heb me juist ingeschreven in de nationale jobkantoren, maar ik weet niet of dit wel effectief is.

duvel1

Legacy Member
de Canadese ambassade doet elk jaar een jobbeurs voor geïnteresseerde Belgen die in Canada willen gaan werken. ze doen dat in samenwerking met de Vdab.

Misschien zo een informeren ?

Mvg,

Hwer

Legacy Member
Willem90 zei:
Ik ben niet van plan om in belgië te blijven nadat ik deze zomer afstudeer (master HW).

Ik vroeg mij af of iem ervaring had met het solliciteren in een ander land. Ik zou graag in Dublin, londen of luxemburg/zwitserland gaan werken.

Heeft iemand enkele tips? ik heb me juist ingeschreven in de nationale jobkantoren, maar ik weet niet of dit wel effectief is.

Proficiat met uw diploma!

Ik heb een tijdje ook zitten solliciteren in de VS, zonder succes helaas (komt eigenlijk omdat ik geen tijd had om aanwezig te zijn op de sollicitatiegesprekken :p). Ik ben wel al in het bezit van een Greencard maar men heeft toch een kleine voorkeur voor binnenlanders, tenzij het een knelpuntberoep is.

Welke jobs zie je zoal zitten?

Nu ik zie dat je geïnteresseerd bent om te werken in EU lidstaten en Zwitserland. Dat zou normaal gezien geen problemen mogen geven.

Willem90

Legacy Member
@Hwer bedankt :)
ik zou graag iets doen in sourcing, sales, supplychain/logistics. Heb wel al wat gesprekken met bedrijven (tabaccobedrijven en banken) in België, maar ben nog altijd niet overtuigd. Via wat heb je zitten solliciteren voor de US? Ik zie het wel zitten om in de US te werken, maar mijn voorkeur ligt wel bij canada (prachtig land en meestal veel minder radicaal dan de US).

@Duvel1 ik ga het eens checken. Bedankt voor de tip
EDIT: vdab lijkt niks aan te bieden voor canada, wel voor ierland en de UK :) alles een doorlopen

stoica_dva

Legacy Member
Zelf naar de bedrijven toestappen (netwerken op LinkedIn bv.), externe instanties zijn grotendeels tijdverlies.

De VDAB is goed voor laaggeschoolden, verder hebben zij bitter weinig know how in huis en bijgevolg ook niets extra te bieden.

Willem90

Legacy Member
stoica_dva zei:
Zelf naar de bedrijven toestappen (netwerken op LinkedIn bv.), externe instanties zijn grotendeels tijdverlies.

De VDAB is goed voor laaggeschoolden, verder hebben zij bitter weinig know how in huis en bijgevolg ook niets extra te bieden.

ja ik dacht ook dat de VDAB voor langdurige werkzoekende was. Het moeilijke is om zo effe bedrijven te vinden in het buitenland waarbij je spontaan kan solliciteren enz.

Zeker voor canada... Dat lijkt mij echt moeilijk

stoica_dva

Legacy Member
Willem90 zei:
ja ik dacht ook dat de VDAB voor langdurige werkzoekende was. Het moeilijke is om zo effe bedrijven te vinden in het buitenland waarbij je spontaan kan solliciteren enz.

Zeker voor canada... Dat lijkt mij echt moeilijk

Met alle respect maar als je naar Canada wil trekken kan je best eerst wat zelfstandiger worden :)

Bij elk bedrijf kan je spontaan solliciteren..

Ga gewoon op zoek naar bedrijven dewelke je interesse wegdragen en contacteer hun HR mensen op LinkedIn.

neusaap

Legacy Member
Bereid je goed voor alvorens naar die beurs te gaan.
Verder had ik ook de indruk dat ze in Canada vooral op zoek zijn naar mensen met minstens enkele jaren ervaring, voor ingenieurs was dat toch het geval. Je diploma is daar relatief gezien minder belangrijk dan hier.
Maar je kan natuurlijk altijd eens proberen.
Interessante site voor de westkust: Asia Pacific Gateway Skills Table: Building BC's Gateway
Australië / Nieuw-Zeeland eventueel?
En misschien eerst beginnen met een temporary work permit?
Voor Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld kan je met bepaalde diploma's een visum voor 9 maand krijgen om een tijdelijke job te zoeken, eens je die hebt kan het met 2 jaar verlengd worden.
Voor Europa: EUROPA - EURES - het Europees portaal voor beroepsmobiliteit
Ik ga dit topic zelf ook wat volgen, want ik heb gelijkaardige plannen. Via m'n huidige bedrijf is het - ondanks overduidelijke interesse - blijkbaar niet zo makkelijk, spijtig.

duvel1

Legacy Member
stoica_dva zei:
Heb ik ook nooit gezegd.

De VDAB is namelijk niet de bezieler van die beurs.

Ik toch ook niet ...

De Canadese ambassade organiseert ...

Ze plaatsen dan eind september een link op de site van de vdab om dit bekend te maken.

Tot daar mijn verduidelijking

stoica_dva

Legacy Member
duvel1 zei:
Ik toch ook niet ...

De Canadese ambassade organiseert ...

Ze plaatsen dan eind september een link op de site van de vdab om dit bekend te maken.

Tot daar mijn verduidelijking

Je insinueert het wel door verder te gaan op mijn laaggeschoolden uitspraak. Maar bon..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan