Archief - schakeljaar TI naar ind ing informatica HoGent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SHAKEJUNT

Legacy Member
Aangezien hier veel mensen zijn die informatica studies doen/voltooid hebben, vroeg ik me af of iemand ervaring had met het schakeljaar naar master industrieel ingenieur informatica vanuit pba toegepaste informatica?

Ik zit momenteel in het 3de (laatste) jaar van toegepaste informatica en ben volop aan het uitzien naar een schakelprogramma tot master in informatica. Alle info is welkom (moeilijkheidsgraad, voorbeeldlessenroosters,...)

danku!

link: opleidingsonderdelen (66 studiepunten)

Mooncat

Legacy Member
Het gaat moeilijk zijn omdat in één jaar te doen. Dat schakeljaar bestond in het verleden uit ruim meer dan zestig studiepunten en het was bovendien een verzameling van alle moeilijke vakken. Er waren quasi geen studenten die dat in één jaar hebben afgerond. Misschien dat het recent wat schappelijker is gemaakt, maar daar twijfel ik sterk aan.

drxero

Legacy Member
Dit jaar is al meer dan de helft van de studenten gestopt die er aan begonnen zijn, en het zijn nog geen examens geweest. Ik denk dat dat een beetje een indicatie is. :p

(School: Hogeschool Gent)

SHAKEJUNT

Legacy Member
Daar ik op zoek ben naar welke vervolgstudie me het best zou liggen mogen natuurlijk ook mensen reageren die andere schakelprogramma's hebben ondernomen (in de informatica in het algemeen).

sebak

Legacy Member
Ik kende 6 mensen die van een pba informatica naar Informatica aan den unief wilden gaan en die zijn allen voor nieuwjaar gestopt. en ik denk dat het niveau van ing wel ongeveer gelijk is. Nu, het is zeker mogelijk hoor, maar het probleem is dat de meeste al jaren niet meer echt met wiskunde enzo zijn bezig geweest en dan is het nogal moeilijk die draad terug op te pikken.

xversex

Legacy Member
SHAKEJUNT zei:
Daar ik op zoek ben naar welke vervolgstudie me het best zou liggen mogen natuurlijk ook mensen reageren die andere schakelprogramma's hebben ondernomen (in de informatica in het algemeen).

Ik denk dat schakelen naar Handelswetenschappen Management en Informatica het meest haalbare is.

Schakelen naar ing. zal héél zwaar zijn en naar Informatica opt unief nog zwaarder.

SHAKEJUNT

Legacy Member
xversex zei:
Ik denk dat schakelen naar Handelswetenschappen Management en Informatica het meest haalbare is.

Schakelen naar ing. zal héél zwaar zijn en naar Informatica opt unief nog zwaarder.

Welke studierichting wordt er in de eerste zin bedoeld? Informatica is toch universiteit?

Reflectus

Legacy Member
SHAKEJUNT zei:
Welke studierichting wordt er in de eerste zin bedoeld? Informatica is toch universiteit?

Management en informatica is één van de 5 specialisaties waar je in de richting Handelswetenschappen voor kunt kiezen.

HABE - Hogeschool Gent - Faculteit Handelswetenschappen en Bestuurskunde

Ik heb geen ervaring met HW, maar ik vermoed ook wel dat het schakelprgramma milder zal zijn dan naar ing., of nog wat lastiger, Informatica aan unief.

Stierkoe

Legacy Member
Het is waar dat het normale traject afleggen slechts weinigen gegeven is. Er is gewoon een serieus niveauverschil met TI. In het jaar dat ik begon met het schakelprogramma zijn we met 1/4 van de starters overgebleven, en waren slechts 3 v/d 40 mensen er volledig door (inclusief 2de zit). Dus de anderen inclusief mezelf hebben er minstens een jaar langer over gedaan.

Ga eens naar de opendeurdag en spreek met de studenten, bekijk even de cursussen etc. Dan ga je een beter idee hebben van de haalbaarheid, en of de stof je voldoende interesseert. Onderschat hier vooral het ingenieur-aspect niet: wiskunde, fysica, .. dingen die je in TI niet of amper ziet.

Europa

Legacy Member
Reflectus zei:
Management en informatica is één van de 5 specialisaties waar je in de richting Handelswetenschappen voor kunt kiezen.

HABE - Hogeschool Gent - Faculteit Handelswetenschappen en Bestuurskunde

Ik heb geen ervaring met HW, maar ik vermoed ook wel dat het schakelprgramma milder zal zijn dan naar ing., of nog wat lastiger, Informatica aan unief.

De topicstarter komt van TI, en kan dus geen schakeljaar volgen voor handelswetenschappen:
HABE - Hogeschool Gent - Faculteit Handelswetenschappen en Bestuurskunde

SHAKEJUNT

Legacy Member
Enkel HoGent biedt de richting informatica op ind ing niveau, maar er zijn wel andere scholen die schakeljaar naar Master (Elektronica-)ICT organiseren. Liggen de slaagcijfers hier ook zo laag?

Wilske

Legacy Member
Ik vind hier een interessant topic.. Ik studeer normaal gezien dit jaar af als professionele bachelor elektronica-ict met afstudeerrichting ICT aan KHK Geel (afstudeerrichting ICT is daar al reeds vanaf het eerste jaar te kiezen).
Nu wil ik hier graag een vervolg aan breiden aangezien ik er de laatste 3 jaar vlot ben doorgeraakt.

Iemand ervaring met een schakelprogramma na de richting elektronica-ict? Ik kan aan de KHK in Geel een schakelprogramma volgen voor ingenieur ICT, maar de vakken als datacommunicatie, telecommunicatie spreken mij toch minder aan. Ik weet dat wiskunde en fysica zowizo in elk soort master terugkomen, maar daarbuiten verkies ik toch liever IT vakken ipv de toch iets meer elektronica vakken.

Daarom spreekt de master industriële wetenschappen informatica (in Gent) me wel aan. Dus als er nog meer mensen zijn met enige ervaring, zou ik dit graag vernemen?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan