Archief - Rechten op internationaal niveau

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tamriel

Legacy Member
Momenteel zit ik in mijn 6e en laatste jaar ASO (Latijn-Moderne Talen) en volgend jaar ga ik verder studeren aan de KUL en ik zou daar graag Rechten volgen maar ik zit met volgend "probleem": Ik ben niet van plan om na mijn studies in het Belgenlandje te blijven, de kans is zelfs groot dat ik Europe volledig achterwege laat maar soit dat zijn zorgen voor later :D

Mijn vraag was dus eigenlijk of het mogelijk is om Rechten te studeren op een meer internationaal niveau, ik heb me laten zeggen door een advocaat dat dit bij de advocatuur specifiek moelijk is omdat de wetten overal anders zijn, en hoewel er een orde van advocaten in europa bestaat die er voor instaat dat je overal gelijke kansen krijgt, is het toch moeilijker om werk te vinden over de grens. Dit zou dus al helemaal moeilijk zijn als ik bijvoorbeeld naar de VSA zou verhuizen omdat ik dan waarschijnlijk veel ga moeten bijstuderen (correct me if i'm wrong)

Maar is dit ook bij bijvoorbeeld richtingen als bedrijfsjurist?

Ik weet nog niet precies wat ik wil doen met Rechten, maar mensen die rechten studeren en waar mee ik gesproken heb, zeggen me dat je dat moet zien tijdens je studies (adhv de vakken die je het meest liggen, ...)

Nuja als iemand mij hiermee kan helpen zal ik hem/haar eeuwig dankbaar zijn, want van de site van de KUL en hun infobrochures werd'k niet veel wijzer

alleszinds bedankt :D

Kysr

Legacy Member
Begin hier en zorg dat je deftige punten haalt. Slaag je daar in dan ligt de weg open naar studeren in de VS. Ik zou me echter weinig illusies maken dat je het als advocaat of jurist kan maken in de VS want dat is namelijk bijzonder moeilijk. Het spreekt ook voor zich dat er hemelsbreed verschil is tussen continentaal en common law recht. Indien je hier een master in rechten behaalt zou je echter genoeg bagage moeten hebben om veel sneller een vreemd rechtssysteem op te pikken, maar het blijft niet evident.

Tamriel

Legacy Member
syNk zei:
Begin hier en zorg dat je deftige punten haalt. Slaag je daar in dan ligt de weg open naar studeren in de VS. Ik zou me echter weinig illusies maken dat je het als advocaat of jurist kan maken in de VS want dat is namelijk bijzonder moeilijk. Het spreekt ook voor zich dat er hemelsbreed verschil is tussen continentaal en common law recht. Indien je hier een master in rechten behaalt zou je echter genoeg bagage moeten hebben om veel sneller een vreemd rechtssysteem op te pikken, maar het blijft niet evident.

De VS was maar een voorbeeld, want als ik me niet vergis hebben ze daar een groot teveel aan advocaten, etc.
Maar het is dus niet mogelijk om een optie/master te volgen voor meer internationale of ruimere studies?
Voor Europees bestaat zo een Master wel zeker? of vergis ik me nu...?

Maar bijstuderen gaat dus zowiezo een must zijn?
En denk je dat dit te combineren valt met een job daar? Of gaat het echt een full-time studie worden?

weirdo

Legacy Member
natuurlijk, je kan je hier in de master specialiseren in internationaal en/of europees recht, en verder met wat keuzevakken enzo.

maar het probleem is dat je sowieso minstens een jaar in het buitenland een jaar extra zal moeten doen om ergens een voet binnen te krijgen, of dat nu in het buitenland is of in een internationaal georienteerd kantoor in belgie

maar in de EU vergroten de kansen wel aangezien alles meer en meer geharmoniseerd wordt. maar toch zal je moeten bijstuderen en wrs eerst wat jaren in belgie werken

Kysr

Legacy Member
Tamriel zei:
De VS was maar een voorbeeld, want als ik me niet vergis hebben ze daar een groot teveel aan advocaten, etc.
Maar het is dus niet mogelijk om een optie/master te volgen voor meer internationale of ruimere studies?
Voor Europees bestaat zo een Master wel zeker? of vergis ik me nu...?

Maar bijstuderen gaat dus zowiezo een must zijn?
En denk je dat dit te combineren valt met een job daar? Of gaat het echt een full-time studie worden?

Je denkt een beetje te ver vooruit (niet dat dat op zich slecht is)

Het lijkt er op dat je er al vanuit gaat dat je zeker gaat slagen als je in België rechten aanvat, zorg dat lukt en je hebt al een heel grote stap gezet. Je zal trouwens gedurende je opleiding wel genoeg geïnformeerd worden over studeren in het buitenland, jobkansen in het buitenland en dergelijke meer.

Wat weirdo zegt klopt trouwens volledig. Nu hoewel je je wel kan specialiseren in internationaal/Europees recht in je master moet je jezelf daar ook niet te veel bij voorstellen. Studeer je in België dan beschik je op het einde over niet meer dan een goede kennis van (een deel) van het Belgisch recht en het Europees recht (zelfs al kies je in je master niet voor Europees recht)

demacken

Legacy Member
Misschien dat een master aan het Europacollege in Brugge Europese deuren opent? Is natuurlijk wel duur. Of unief in luxemburg, ook mogelijk dacht ik. Maar dat zijn dan Europees gerichte masters (?). Correct me if i'm wrong! Ik zit namelijk ook in mijn eerste jaar rechten, en wil misschien ook Belgie verlaten als de mogelijkheid er is.

demacken

Legacy Member
Check ook eens mastersportal.eu, misschien helpt dat je verder!

Tamriel

Legacy Member
Vriendelijk bedankt iedereen :D Mijn vragen zijn beantwoord :D

Ik weet dat ik ver vooruit kijk maar dat is iets typisch voor mij, ik moet alles al jaren op voorhand plannen!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan