Archief - Rechten of NMCT

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Piegie

Legacy Member
Hey! Ik ben momenteel aan 't twijfelen tussen volgende richtingen: NMCT (Howest) of Rechten (KULAK). Ik zit nu in 't laatste jaar Latijn Moderne Talen, en ik weet zeker dat ik beide richtingen aan kan ( heb toch al een vrij goeie kennis over 't soort leerstof ze zullen geven op NMCT ). Nu, mijn interesse gaat meer uit naar NMCT ( niet dat ik Rechten ZO oninteressant vind ), maar qua toekomstperspectief ziet Rechten mij er toch interessanter uit ( loon etc ). Verder heb ik ook geconcludeerd ( uit vele posts hier ) dat NMCT niet hoog geplaatst wordt bij velen, het zou leuk zijn om hier nog eens een paar opinies te krijgen. Verder zou ik natuurlijk wel wat duiding willen hebben of mijn zorgen wel nodig zijn ( qua toekomstperspectief )?

Piegie

Legacy Member
'k Overweeg 't om naar Leuven te gaan, dus misschien kan iemand zijn ervaringen uitwisselen rond ICT-richtingen.

Iemand

Legacy Member
Als je een post moet starten met: ik vind rechten niet zo oninteressant (terwijl je, laten we eerlijk zijn, er heel weinig over weet) en je moet studeren om een plaats te krijgen in de ladder van de maatschappij, denk ik dat je weinig te zoeken hebt in de rechten.

De zekerheid waarmee je spreekt over je slaagkansen vind ik ook eerder gek. Nuja, 't zal wel aan mij liggen. :)

Hawk

Legacy Member
Iemand zei:
Als je een post moet starten met: ik vind rechten niet zo oninteressant (terwijl je, laten we eerlijk zijn, er heel weinig over weet) en je moet studeren om een plaats te krijgen in de ladder van de maatschappij, denk ik dat je weinig te zoeken hebt in de rechten.

De zekerheid waarmee je spreekt over je slaagkansen vind ik ook eerder gek. Nuja, 't zal wel aan mij liggen. :)
Het lijkt me meer een pol en soccer.. Of een socioloog :)

Piegie

Legacy Member
Iemand zei:
Als je een post moet starten met: ik vind rechten niet zo oninteressant (terwijl je, laten we eerlijk zijn, er heel weinig over weet) en je moet studeren om een plaats te krijgen in de ladder van de maatschappij, denk ik dat je weinig te zoeken hebt in de rechten.

De zekerheid waarmee je spreekt over je slaagkansen vind ik ook eerder gek. Nuja, 't zal wel aan mij liggen. :)

Sorry als 'k wat arrogant overkwam, maar ik ken mijn capaciteiten :) En je hebt gelijk, ik weet nu eigenlijk praktisch niks over rechten, dus ik moet er nu ook niet over oordelen. Maar gebaseerd op wat ik wel al weet ( bv van ICT ) zou ik eerder voor ICT gaan. Daarom dat ik wat twijfel omdat ik nu ook niet weet in hoeverre m'n interesse zal gaan ( dus mss kon er iemand wat meer duiding geven hoe het zit met hun interesse )!

Anoniem09

Legacy Member
Piegie zei:
( dus mss kon er iemand wat meer duiding geven hoe het zit met hun interesse )!

En wat hebben de interesses van iemand anders te maken met jouw interesses? :)

Wat doe je zelf graag? Wat zie je jezelf doen binnen enkele jaren? Welke job zou je graag bekomen?

Piegie

Legacy Member
koenpje zei:
En wat hebben de interesses van iemand anders te maken met jouw interesses? :)

Wat doe je zelf graag? Wat zie je jezelf doen binnen enkele jaren? Welke job zou je graag bekomen?

Mjah, eens kijken of mensen bepaalde verwachtingen hadden over de richting en of die ook ingelost werden :)

Qua mijn interesse, ik ben geïnteresseerd in ICT ( grafisch & development, maakt niet uit welke ), maar ook om zo veel mogelijk te weten te komen over recht om bepaalde zaken te verklaren of om zo recht mogelijk in m'n schoenen te staan in bepaalde situaties etc

Drake

Legacy Member
Piegie zei:

Unief en middelbaar onderwijs zijn twee verschillende dingen.
Nu (voor alle ervaring) al zeggen dat ge uw capaciteiten kent, gaat door de meeste mensen hier OOK als arrogant aanzien worden.

Piegie

Legacy Member
Drake zei:
Unief en middelbaar onderwijs zijn twee verschillende dingen.
Nu (voor alle ervaring) al zeggen dat ge uw capaciteiten kent, gaat door de meeste mensen hier OOK als arrogant aanzien worden.

Ah zo, kbedoel gewoon naar de toekomst toe. Ik weet ong wel wat ik kan t.o.v. mensen die ik ken die nu begonnen zijn met Rechten, en die zeggen dat ze 't aankunnen. Bijgevolg denk ik dat ik ( met inspanning uiteraard ) de richting zou aankunnen, al weet ik dat natuurlijk nooit zeker :(

Racing_Genk

Legacy Member
Ik snap nie wa iedereen loopt te zeveren. Als ge goei punten haalt int middelbaar in een deftige richting dan weet ge da ge unief aan kunt als ge genoeg inspanningen doet... (uiteraard niet alle richtingen)

_ns_

Legacy Member
't Is gewoon dat ge u capaciteiten maar goed kunt inschatten nadat ge iets dergelijks als examens op unief achter de rug hebt. Anderzijds begrijp ik wel wat ge bedoelt door u te vergelijken met anderen Piegie.

Maar enkel voor rechten kiezen wegens de toekomstmogelijkheden is alleszins niet aan te raden, motivatie is 'alles'. :)

Zero Grav

Legacy Member
Waarom wilt ge NMCT gaan studeren? Ik vraag het maar omdat ik er ooit zelf aan begonnen ben met een heel verkeerd beeld van wat de richting eigenlijk omvatte en er enorm snel spijt van had. Voor sommigen is het de ideale richting, maar informeer u goed voor ge een bepaalde richting start.

En let op met hetgeen waar ge u op baseert voor die informatie, toen ik naar de info dag ging van MCT (indertijd was het nog zo new niet) werd mij verteld dat het voor mij de ideale richting zou zijn en dat ik me geen zorgen moest maken over de wiskunde (ik ging vooral voor het grafische en webdevelopment/multimedia gedeelte) of de technologische vakken. Die zouden volgens hun maar een heel klein deel van het curriculum uitmaken, wat dus absoluut niet zo was, eerder omgedraaid. :)

Racing_Genk zei:
Ik snap nie wa iedereen loopt te zeveren. Als ge goei punten haalt int middelbaar in een deftige richting dan weet ge da ge unief aan kunt als ge genoeg inspanningen doet... (uiteraard niet alle richtingen)

Die laatste toevoeging ontkracht dus alle wat ge daarvoor zegt. Ge weet zogezegd dat ge unief aan kunt, maar opeens geldt dat dan niet meer voor alle richtingen. Hoe kunt ge dan weten welke en welke niet? Er zijn zoveel mensen die op een bepaald moment beseffen dat het niet (meer) lukt of die het middelbaar konden doorkomen door alles vanbuiten te blokken en in de universiteit niet meer meekunnen omdat ze ook inzicht moeten tonen in hetgeen ze studeren.

Heb het even voor u nagevraagd aan een paar mensen die in MCT zijn afgestudeerd en nu Industrieel ingenieur informatica aan Hogent (http://tiwi.be/) studeren (met de nodige vrijstellingen). Zij vinden het niveau en de begeleiding er veel beter, naast ook het feit dat ge er nuttigere dingen zoudt leren. Na dat jaar wat ik er heb gevolgd kan ik me dat trouwens wel inbeelden. Maar het is dus ook wel moeilijker dan NMCT en er zit meer wiskunde en fysica in. :)
Als ge het voor het netwerken doet dan is het bij nMCT praktischer meer uitgewerkt en bij TiWi is het theoretische gedeelte. But I quote: "3 maand werkervaring en ge hebt alles van MCT wel gezien denk ik.".

Piegie

Legacy Member
Zero Grav zei:
Waarom wilt ge NMCT gaan studeren? Ik vraag het maar omdat ik er ooit zelf aan begonnen ben met een heel verkeerd beeld van wat de richting eigenlijk omvatte en er enorm snel spijt van had. Voor sommigen is het de ideale richting, maar informeer u goed voor ge een bepaalde richting start.

En let op met hetgeen waar ge u op baseert voor die informatie, toen ik naar de info dag ging van MCT (indertijd was het nog zo new niet) werd mij verteld dat het voor mij de ideale richting zou zijn en dat ik me geen zorgen moest maken over de wiskunde (ik ging vooral voor het grafische en webdevelopment/multimedia gedeelte) of de technologische vakken. Die zouden volgens hun maar een heel klein deel van het curriculum uitmaken, wat dus absoluut niet zo was, eerder omgedraaid. :)



Die laatste toevoeging ontkracht dus alle wat ge daarvoor zegt. Ge weet zogezegd dat ge unief aan kunt, maar opeens geldt dat dan niet meer voor alle richtingen. Hoe kunt ge dan weten welke en welke niet? Er zijn zoveel mensen die op een bepaald moment beseffen dat het niet (meer) lukt of die het middelbaar konden doorkomen door alles vanbuiten te blokken en in de universiteit niet meer meekunnen omdat ze ook inzicht moeten tonen in hetgeen ze studeren.

Heb het even voor u nagevraagd aan een paar mensen die in MCT zijn afgestudeerd en nu Industrieel ingenieur informatica aan Hogent (Toegepaste Ingenieurswetenschappen: Informatica | Academische Bachelor- en Masteropleidingen aan de Hogeschool Gent) studeren (met de nodige vrijstellingen). Zij vinden het niveau en de begeleiding er veel beter, naast ook het feit dat ge er nuttigere dingen zoudt leren. Na dat jaar wat ik er heb gevolgd kan ik me dat trouwens wel inbeelden. Maar het is dus ook wel moeilijker dan NMCT en er zit meer wiskunde en fysica in. :)
Als ge het voor het netwerken doet dan is het bij nMCT praktischer meer uitgewerkt en bij TiWi is het theoretische gedeelte. But I quote: "3 maand werkervaring en ge hebt alles van MCT wel gezien denk ik.".

Ik zou NMCT doen om om geen richting te moeten volgen die puur theoretisch is ( alhoewel ik nu niet bepaald weet of dat zo slecht is ), en ook omdat ik nu niet bepaald een wiskundig genie ben ( mede mss omdat ik mij in 't secundair meer heb toegelegd op mijn talen en anderen, en niet zo zeer op wetenschappen ). En vanuit 'tgeen ik gelezen heb ik NMCT meer een praktische studie, daarom :)

Zero Grav

Legacy Member
Lol, ik denk niet dat ge een slechtere motivatie kunt hebben om aan een richting te beginnen. Ge hebt zoveel praktische dingen, maar 't moet u dan ook nog echt liggen. Ziet ge uzelf binnen x aantal jaar constant scripten/programmeren/netwerken leggen of verafschuwt de gedachte u nu al? Tja, dan zijt ge met nMCT niets.

Studeren doet ge maar x aantal jaar meer, het is het werk dat erna komt dat uw motivator moet zijn om een bepaalde studierichting te gaan doen.

Piegie

Legacy Member
Zero Grav zei:
Lol, ik denk niet dat ge een slechtere motivatie kunt hebben om aan een richting te beginnen. Ge hebt zoveel praktische dingen, maar 't moet u dan ook nog echt liggen. Ziet ge uzelf binnen x aantal jaar constant scripten/programmeren/netwerken leggen of verafschuwt de gedachte u nu al? Tja, dan zijt ge met nMCT niets.

Studeren doet ge maar x aantal jaar meer, het is het werk dat erna komt dat uw motivator moet zijn om een bepaalde studierichting te gaan doen.

K, merci! Kga er nog wa over nadenken en verder zoeken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan