Archief - Recht op studiebeurs als werkstudent?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

MATABARO

Legacy Member
Zijn er hier mensen die weten of je een studietoelage kan krijgen als je werkstudent bent? Ik heb al tegengestelde dingen gelezen en tracht uitsluitsel te vinden wat de ware toedracht in deze is.

glashelder

Legacy Member
Ja, maar afhankelijk van wat je inkomen is. Ofwel val je onder zelfstandig student (moet je een bepaald minimuminkomen voor kunnen aantonen), ofwel onder student ten laste (dan is het afhankelijk van het inkomen van je ouders).

Voor zelfstandig student:
Je moet ten laatste op 31 december 2012 gedurende 12 maanden een inkomen van minstens € 6 161,46 aantonen. Gaat het enkel om inkomen uit arbeid, dan betekent dat voor 2012 een brutobelastbaar inkomen van minstens € 7 986,77. Deze 12 maanden moeten vallen binnen een periode van 2 aaneensluitende kalenderjaren eindigend op 31 december van het academiejaar:
waarvoor je een studietoelage aanvraagt of;
waarin je de studies hebt aangevat of hervat.
Deze 12 maanden hoeven niet aaneensluitend te zijn. Zelfs als je in een maand slechts 1 dag inkomsten hebt verworven, mag je deze als maand meetellen.
(Bron: http://www.centenvoorstudenten.be)

bennyvc

Legacy Member
Wel alles goed bijhouden! Onlangs een uitnodiging gekregen om mijn studiebeurs van 2007 (jaja zo snel zijn ze) volledig terug te storten (meer dan 3400 euro) omdat ze een fout in de berekening hadden gemaakt.
Omdat ik nog alles had liggen dan toch kunnen aantonen dat ik er recht op had maar als je braaf niks doet mag je dus alles terugstorten!

Cubbus

Legacy Member
Snel verwerken kan niet (als je nog werkt dit jaar), ik ben ook bezig als "zelfstandig student" met de studiebeurs en kan dit pas in januari volledig indienen omdat ik dan pas beschik over mijn loonfiche van december.

Voorwaarden voor zelfstandig student:
+-8000 euro verdient (over 2 jaar) en 12 maanden gewerkt (heb je 1 dagen in een maand gewerkt telt het ook als maand).

Dan krijg je een update van het dossier na enkele dagen waarin ze je verzoeken alle loonfiches van de afgelopen 2 jaar (dus vorig jaar januari tot en met dit jaar december) op te sturen.
Als zelfstandig student heb je automatisch recht op de beurs van een kotstudent welke dan naargelang van je inkomsten wordt verminderd.

Heb je geen 8000 euro verdient over 2 jaar dan is het inderdaad ten laste van je ouders dat je de aanvraag dient in te dienen.

Nerath

Legacy Member
Wat dat loon tot- en met december betreft zit je wel fout hoor. De formulieren (althans degene die ik kreeg) vroegen "geschatte inkomsten 2012".
Het spreekt dan ook voor zich dat je uitgaat van de inkomenssituatie waarin je op dit moment zit. Dat heb ik in elk geval gedaan.

Blackreds

Legacy Member
Iemand een idee:

Ik zou in 2012 12 maanden gewerkt hebben, en zeker aan 8000€ belastbaar komen.

Maar in 2011 heb ik nog als gewoon jobstudent gewerkt, ongeveer een 3500€ verdiend.

Maar voor de voorwaarden van zelfstandig student spreken ze over 12 maanden. Dus niet maximum of minimum.

Betekent dat dat ik nu niets kan krijgen? :s
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan