Archief - recht op loon bij ziekte

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

thejoa

Legacy Member
Dag iedereen, ik heb hier een vraagje!

Sinds vorige week maandag werk ik in de wegenbouw. Door te veel zware lasten te tillen heb ik na 1 week mijn arbeid moeten staken door zware rugpijn. Na bezoek bij de huisarts heeft deze mij een week volledige rust en ontstekingsremmers aanbevolen. Nu zit ik dus een week thuis en is mijn vraag: heb ik op de een of andere manier recht op een vergoeding voor deze week? Ik heb al diverse dingen gevonden, gaande van: neen, enkel als je langer dan een maand bij die firma werkt; ja, dit betreft een beroepsziekte...

wie kan me hierbij helpen? Ik durf niet goed mijn werkgever hiervoor bellen omdat dit toch altijd een beetje gevoelig ligt...

JPV

Legacy Member
=> beroepsziekte: weinig kans, dat gaat meestal over ofwel infecties/stofdeeltjes, ofwel over langdurige sleet. 5 dagen werken kan je weinig sleet opleveren, dus zal het wss een intrinsiek probleem van je lichaam zijn en niks te maken hebben met je werk.
=> arbeidsongeval: geen plotse gebeurtenis
=> ziekte: ja, duidelijk, gezien de dokter het je voorschrijft.

Wat krijg je nu: ofwel gewaarborgd loon (van je werkgever) ofwel uitkeringen van de mutualiteit ofwel niks.


De eerste dag ziekte heb je in de meeste sectoren geen recht op uitbetaling van gewaarborgd loon of mutualiteitsuitkering. Dit is de carensdag (de zogenaamde zatte-mensen-ziektedag). De eerste dag krijg je dus sowieso niet.
Gezien je nog niet lang werkt, heb je idd, zoals je gelezen hebt, ook geen recht op gewaarbogd loon van de werkgever voor de rest van de dagen.
Wat krijg je dan wel: behalve voor de eerste dag, krijg je een uitkering van de mutualiteit. Ga hiervoor ZO VLUG MOGELIJK (= morgen) naar de mutualiteit om een aangifte te doen, want je moet dat eigenlijk binnen de 48 uur doen NA je start van je recht op uitkeringen, anders verlies je 10% van je uitkeringen tot op dat moment.

(je zal een "vertrouwelijk" van de dokter nodig hebben, vraag dit aan de mutualiteit).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan