Archief - Recherche bij de politie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sabrina.m

Legacy Member
Hey iedereen!

Momenteel ben ik student criminologie aan de universiteit van Gent. Graag zou ik "later" willen werken bij een rechercheteam... bij de politie dus :p

Ik weet al wel dat ik er goed aan heb gedaan om criminologie te studeren, maar ik zou graag nog meer info hebben over wat ik voor zo'n job zou moeten beschikken.. Is een bachelor diploma al voldoende of moet ik nog voor de master gaan? Moet ik ook nog naar de politieschool gaan? Kan ik meteen beginnen bij de recherche?

Hoe meer info, hoe beter!

Alvast bedankt! :)

MrKend54l

Legacy Member
Master is sowieso beter dat staat buiten kijf natuurlijk. Over de precieze werking om bij de politie te kunnen beginnen heb ik geen idee, maar volgens mij is het net zoals in het leger dat je eerst vorming moet krijgen voor je mag starten.

TheFallen

Legacy Member
Sowieso voor de master gaan - dit is cruciaal voor doorgroeimogelijkheden later, anders mag je dan nog bijstuderen.

Doorgaans zijn plaatsen bij recherche nogal gegeerd en staan deze niet persé direct open. Je zult dus eerst elders starten en vervolgens voor plaats binnen recherche moeten strijden - tenzij ze er juist toevallig zoeken natuurlijk.

Normaal kan je de meeste info wel vinden op de site van de politie. Als je zeer specifieke vragen hebt, mag je die altijd stellen - ik vraag deze dan even door aan men vader (diensthoofd bij een lokale recherche).

Cedric

Legacy Member
er is een topic over jobs bij de politie.

Bovenstaande info is niet echt juist. Minimumvereisten om inspecteur te worden is dat je je middelbaar afgewerkt hebt. Dan kan je toegelaten worden op de politieschool. Na dat je die afgewerkt hebt, kun je meedoen met mobiliteit voor de recherchepostjes. Helaas zal je dit nooit krijgen zonder ervaring.

Masterdiploma is idd zeer goed meegenomen en om commissaris te worden zal je het ook nodig hebben, maar het is geen vereiste en je zal er in het begin 0,00 voordeel meedoen op een middelbaar diploma

Spimk

Legacy Member
Je zal een opleiding aan een politieschool moeten volgen als inspecteur maar met je master kan je ook meteen gaan voor commissaris. De kans dat je na de opleiding direct bij een recherche eenheid (lokaal of federaal) is sowiso klein. Omdat de plaatsen zeer gegeerd zijn en dus veel kandidaten, kiezen ze meestal iemand die ook in het bezit is van het recherchebrevet. Dit is een bijkomende opleiding. Een manier om meteen bij de recherche te komen bestaat eigenlijk niet behalve gespecialiseerd middenkader eco-fin of ict.

Nitallica

Legacy Member
Cedric zei:
er is een topic over jobs bij de politie.

Bovenstaande info is niet echt juist. Minimumvereisten om inspecteur te worden is dat je je middelbaar afgewerkt hebt. Dan kan je toegelaten worden op de politieschool. Na dat je die afgewerkt hebt, kun je meedoen met mobiliteit voor de recherchepostjes. Helaas zal je dit nooit krijgen zonder ervaring.

Masterdiploma is idd zeer goed meegenomen en om commissaris te worden zal je het ook nodig hebben, maar het is geen vereiste en je zal er in het begin 0,00 voordeel meedoen op een middelbaar diploma

Uw informatie is anders ook niet bepaald correct.
Een masterdiploma biedt wel degelijk mogelijkheden. Je kunt meteen instappen op hoger niveau (nl. commissaris).

Criminologie is een perfecte vooropleiding. Iemand uit mijn zeer dichte omgeving is criminoloog van opleiding, en al vele jaren een hoge man bij de federale gerechtelijke politie.
En die stamt dan nog uit de tijd dat je zelfs als universitair nog als inspecteur moest beginnen. Dat biedt bijzonder veel toekomstperspectieven als je meteen hoog kunt instappen met deze opleiding. Veel succes Sabrina.

Spimk

Legacy Member
Nitallica zei:
Uw informatie is anders ook niet bepaald correct.
Een masterdiploma biedt wel degelijk mogelijkheden. Je kunt meteen instappen op hoger niveau (nl. commissaris).

Criminologie is een perfecte vooropleiding. Iemand uit mijn zeer dichte omgeving is criminoloog van opleiding, en al vele jaren een hoge man bij de federale gerechtelijke politie.
En die stamt dan nog uit de tijd dat je zelfs als universitair nog als inspecteur moest beginnen. Dat biedt bijzonder veel toekomstperspectieven als je meteen hoog kunt instappen met deze opleiding. Veel succes Sabrina.

wat is er fout aan zijn info? het gaat over de mogelijkheden om direct bij een recherche eenheid te starten. vraag maar eens aan die hoge man of het zo makkelijk is om direct bij een recherche eenheid te komen zonder ervaring/recherchebrevet

Nitallica

Legacy Member
Spimk zei:
wat is er fout aan zijn info? het gaat over de mogelijkheden om direct bij een recherche eenheid te starten. vraag maar eens aan die hoge man of het zo makkelijk is om direct bij een recherche eenheid te komen zonder ervaring/recherchebrevet

Ik begreep het eerder alsof het universitair diploma niet meteen een meerwaarde is om bij de politie in het algemeen aan de slag te gaan. Excuses als ik dit verkeerd heb begrepen.

Maar sowieso is het hoger instapniveau -in de specifieke situatie van de TS- mijns inziens ook een voordeel, en wel om 2 redenen: enerzijds is de vijver om commissarissen te recruteren veel kleiner dan die voor het recruteren van inspecteurs. Anderzijds worden universitairen hoofdzakelijk getraind op denkpatronen, iets wat in een recherche heel belangrijk is, zeker in vergelijking met bijv de CCU, waar veeleer technische bagage belangrijk is.

Cedric

Legacy Member
Nitallica zei:
Uw informatie is anders ook niet bepaald correct.
Een masterdiploma biedt wel degelijk mogelijkheden. Je kunt meteen instappen op hoger niveau (nl. commissaris).

Criminologie is een perfecte vooropleiding. Iemand uit mijn zeer dichte omgeving is criminoloog van opleiding, en al vele jaren een hoge man bij de federale gerechtelijke politie.
En die stamt dan nog uit de tijd dat je zelfs als universitair nog als inspecteur moest beginnen. Dat biedt bijzonder veel toekomstperspectieven als je meteen hoog kunt instappen met deze opleiding. Veel succes Sabrina.

:oink:

dat is toch precies wat ik zei.

Masterdiploma is idd zeer goed meegenomen en om commissaris te worden zal je het ook nodig hebben, maar het is geen vereiste en je zal er in het begin 0,00 voordeel meedoen op een middelbaar diploma

Externe recruitering als CP gebeurt echter zeer weinig, en diegene die al toegelaten worden zijn al een tijd lang bezig als INP of HINP.

Spimk

Legacy Member
Cedric zei:
:oink:

dat is toch precies wat ik zei.



Externe recruitering als CP gebeurt echter zeer weinig, en diegene die al toegelaten worden zijn al een tijd lang bezig als INP of HINP.

Externe recrutering voor CP gebeurt 1 maal per jaar. Bij de lichting die nu bezig is zijn 4 van de 5 totaal onbekend aan het poltiemilieu

Cedric

Legacy Member
Ja, maar wat ik bedoel is dat de kans om extern aanvaard te worden echt klein is.

Ik weet geen cijfers maar ik kan me voorstellen dat het slaagpercentage voor de ingangsproeven enorm laag is.

Dus met andere woorden. Als je verder studeert tot criminoloog, is de kans zéér reëel dat je toch moet beginnen als INP zoals alle anderen en dan verder promotie maken. Ik kan het me ook niet voorstellen dat bij de starters schoolverlaters zitten.

Een collega van mijn zone is nu begonnen aan de officierenopleiding. Als je wilt vraag ik het eens na
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan