Archief - project onderwerp netwerkbeheer

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

oukmadi

Legacy Member
Hoi,

ik studeer Informatica optie netwerkbeheer aan CVO Brussel.
En ik moet volgend schooljaar een onderwerp voor het project kiezen.

Is er iemand die mij kan helpen. want ik heb geen idee hoe ik moet beginnen.
:help:


Alvast bedank.

Moby

Legacy Member
Praat met de leerkracht/begeleider naar de verwachtingen en het te volgen traject?

Anoniem09

Legacy Member
Hoe kan je nu geen idee hebben? Komaan, wat vind je interessant aan netwerkbeheer? Niets? Waarom doe je dan de richting? Wat dacht je van clustering?

[B]Rocketeer

Legacy Member
clustering is bij mijn weten niet echt netwerkbeheer (al kan je wel voip/video servers clusteren), maar valt meer onder systeembeheer- > net vanwege de server/software

Soit onderwerpen genoeg binnen netwerken.
Zoals de vorigen al zeiden: vraag aan de leerkracht wat er precies verwacht wordt van je opdracht.

[B]Rocketeer

Legacy Member
Een hot topic dat zeker in de smaak zal vallen:
* How to migrate from IPV4 to IPV6

En dus ni van: ik verander lokaal alles gewoon van ipv4 op ipv6 adres (allé, geen idee welke niveau ze verwachten)

Ge kunt het zo zot niet bedenken:
* verschil ipv4 uitleggen met ipv6 en wat de voor- en nadelen zijn, waarom we dienen over te stappen,...
* internet adressen met ipv4 moeten bereikbaar zijn alsook degene met ipv6, hoe doe je dat?
* Zelfde met oude interne servers/printers die niet ipv6 compatibel zijn (dus enkel ipv4 kennen).
* een geheel migratieplan opstellen op lange termijn: wat je nu al kan doen, tot het uiteindelijk "fully ipv6" netwerk waar je dus aangeeft in je migratieplan dat op een bepaald moment uw non-ipv6 machines dienen vervangen te worden door ipv6.
* hoe je security gaat veranderen: Elke machine heeft namelijk een publiek ipv6.
* welke problemen kan je tegenkomen, heb je een roll-back plan indien er iets misgaat,...
* ....

Ge kunt het zo compleet maken als ge wilt, maar ik denk dat het bovenstaande, het niveau gaat overstijgen van wat ze verwachten in het middelbaar (maar als het u interesseert, why not hé).

Het is niet zo simpel om van ipv4 naar ipv6 te gaan op grotere netwerken.

Blad3z

Legacy Member
Knap onderwerp Rocketeer. Komt er inderdaad stilaan aan.. wat is het effect op domotica hierop (electriciens gaan slagen krijgen)

Lord Kveldulv

Legacy Member
Ook altijd interessant, een real-life onderwerp dat voor veel bedrijven interessant is. Bijv. bedrijf met burelen en groot magazijn. Uitmeten hoeveel AP's en waar. Keuze van kanalen. Gescheiden VLAN's voor bureel en barcodescanners. VPN naar een 2de vestiging. Proxy, firewall,...
En dus alles wat er bij komt kijken. Switches, fiber tot zelfs keuze van de ISP.
Allemaal opgezet met deftig materiaal. Dus geen huis tuin en keuken routerkes. Misschien een test opstelling met simpel materiaal maar uitgeschreven voor een grotere schaal. Te zien wat de bedoeling van het project is. Puur theoretisch of een bedrijf zoeken waar je mag gaan knoeien?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan