Archief - probleem thuis en studies

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

gillesvo

Legacy Member
Goeienamiddag,

Zal mezelf even voorstellen voor ik met het probleem afkom. Ik ben 20, woon in Ieper bij m'n vader. Ik heb 4 broers. Bij mijn moeder ga ik sinds 12 jaar niet meer. In juni heb ik via het cvo (tweedekansonderwijs) mijn secundair diploma behaald (boekhouden-informatica). Ik weet, ik had het veel eerder kunnen behalen, maar door problemen thuis heb ik het wat moeilijk gehad.

Thuis is het blijkbaar de bedoeling dat we onze kleren en studies zelf betalen. Ook al krijgen ze kindertoeslag etc...

Nu swat..

In juli heb ik me gaan inschrijven in het katho hantal in kortrijk waar ik een bachelor "accountancy-fiscaliteit" wil gaan volgen. Ook daar voor moest ik mijn eigen inschrijving betalen.

De ruzies tussen mijn vader en ik beginnen serieus te vergroten. Het gaat allemaal over 1 iets: "geld". En ik zie het niet meer zitten om thuis te wonen of eventueel op een of andere manier de problemen te omzeilen want het gaat toch allemaal ten koste gaan van mijn studies.

Wat ik al gevonden heb is dat mijn ouder(s) onderhoudsplicht hebben tot ik gedaan heb met studeren.. maar hoe zit dit allemaal in elkaar. Kan ik hem verplichten om de studiekosten te betalen??

Alvast bedankt om mij hier bij te helpen.

Mvg

Gillesvo

xxxracexxx

Legacy Member
Weekendwerk of avonwerk?
Ik werk al van mijn 12j, begon met af en toe babysitten, tot dagelijks babysitten, vakantiewerk, horeca etc... Hier ook zelf alles betaald zonder problemen en kweek je tenminste karakter.

Thuis je mond houden, tegenwoordig maken ze voor't minste ambras. Als u vader zegt nee, is't nee (was toch vroeger in mijn tijd, tegenwoordig....).
Eender waar ge zou gaan wonen, het gaat ALTIJD duurder zijn dan thuis en je gaat nog minder overhouden.

hashtag

Legacy Member
Best langsgaan bij de sociale dienst van uw toekomstige hogeschool, zij kunnen u alles uitleggen op gebied van subsidies, gebruik van dat kindergeld etc. Als student kunt ge ook een aanvraag doen naar een leefloon tijdens uw studies, als ge alleen zou gaan wonen, dacht ik

JPV

Legacy Member
Gilles, ga eens naar de sociale dienst van de KATHO. Op gelijkvloers van centrale gebouw zit Bietje, iemand die je alles zal kunnen uitleggen qua studiekosten en studiebeurzen/studietoelagen. Daarmee heb je al de grootste deel van je oplossing gevonden.

Alleen gaan wonen zorgt ook voor een héél deel problemen. Je ouders zijn idd wel verplicht tot het betalen van je studies, jij bent echter ook tot gehoorzaamheid verplicht tegenover je ouders (natuurlijk ben je wel meerderjarig, dus mag je veel zelf beslissen). Als je ouders echt niks willen betalen, kan je via de rechtbank dat afdwingen (eventueel zelfs kosten van een kot, al lijkt me dat vreemd gezien afstand elverdinge-kortrijk).

gillesvo

Legacy Member
JPV zei:
Gilles, ga eens naar de sociale dienst van de KATHO. Op gelijkvloers van centrale gebouw zit Bietje, iemand die je alles zal kunnen uitleggen qua studiekosten en studiebeurzen/studietoelagen. Daarmee heb je al de grootste deel van je oplossing gevonden.

Alleen gaan wonen zorgt ook voor een héél deel problemen. Je ouders zijn idd wel verplicht tot het betalen van je studies, jij bent echter ook tot gehoorzaamheid verplicht tegenover je ouders (natuurlijk ben je wel meerderjarig, dus mag je veel zelf beslissen). Als je ouders echt niks willen betalen, kan je via de rechtbank dat afdwingen (eventueel zelfs kosten van een kot, al lijkt me dat vreemd gezien afstand elverdinge-kortrijk).

Merci voor de snelle reactie!

Met bietje heb ik reeds een afspraak gemaakt, deze de 29ste augustus.

ivm dat afdwingen via de rechtbank.. ben ik een klein beetje bang voor.. das natuurlijk wel heel direct en dan vrees ik als ik dit doe, ik mijn valiezen direct mag pakken..

En gehoorzaamheid.. kdenk dat hij hier niet te klagen mag hebben want kdenk niet dat er veel jongeren zijn die de financiën van zijn / haar ouder(s) beheren. Dit is dus wel mijn situatie.

Grtjes

JPV

Legacy Member
Rechtbank is idd héél drastisch, doe dat niet zomaar. Als je je valiezen zou mogen pakken, zou je pa wel nog meer mogen betalen (via OCMW), maar dat is nu niet direct de beste optie.

Ivm Bietje: bereid alle kosten van je studies die je verwacht voor. En daar mag je ruim in zijn: internet is ook zo'n kost. Neem ook véél papieren mee: belastingsaanslagen, loonfiches, ... allemaal zaken die een rol kunnen spelen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan