Archief - Podologie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Najjo

Legacy Member
Ik ben een student revalidatiewetenschappen en kinesitherapie aan UGent, maar mss is het wat te moeilijk voor mij.
(indien hier andere kines zijn: ik ben wel geslaagd voor cyto, anatomie, fysica,.. maar die chemie en biochemie doen mij een beetje de das om)

Daarom zou ik mss willen veranderen naar podologie, maar helaas ken ik niemand die dit doe...

Zijn er hier die dit doen of weten of het een moeilijke richting is of niet? Of meer informatie hebben over de studie zelf?

Snowyflake

Legacy Member
Ik ken er 2 die dat een jaar gedaan hebben, vrij waardeloze richting als je het mij vraagt... Moet je uw tijd niet aan verdoen. Als kiné te zwaar is maar je wilt in dezelfde 'wereld' blijven moet je mss eens kijken voor regentaat Lo of iets dergelijks? Dat diploma is tenminste nog nuttig maar podologie .. :s

Orchidee

Legacy Member
Ik ken ook iemand die podologie doet, nu in haar tweede bachelor. Van haar gaat het alleszins zeer vlotjes. Als je specifieke vragen hebt, wil ik ze wel eens doorvragen. Ik zie haar maandag toch normaal.

@snowy: Waarom zo negatief tov podologie als ik vragen mag?

Bananarama

Legacy Member
Snowyflake zei:
Ik ken er 2 die dat een jaar gedaan hebben, vrij waardeloze richting als je het mij vraagt... Moet je uw tijd niet aan verdoen. Als kiné te zwaar is maar je wilt in dezelfde 'wereld' blijven moet je mss eens kijken voor regentaat Lo of iets dergelijks? Dat diploma is tenminste nog nuttig maar podologie .. :s

Weet ik nog niet zo hoor. Iedereen heeft toch voeten? :D En specialisten zijn er altijd nodig denk ik. Het is ook niet dat er een overaanbod aan podologen zal zijn.

josilirios

Legacy Member
Podologen worden door kinesisten toch aanzien als het vuil van de werkvloer hoor. Ken iemand die als podoloog is afgestudeerd 15-20 jaar geleden en die heeft haar eerste jaren toch op haar tanden mogen bijten zei ze.

Orchidee

Legacy Member
Mja het probleem van het nog altijd nie zo'n succes van podologen is toch vooral omdat er nog steeds amper terugbetalingen voorzien zijn, in tegenstelling tot bij kinesisten en artsen en zo. Maar tis daarom nog geen slecht diploma imo.

Twee van mijn zussen dragen nu steunzolen van een podologe, en voor hen zijn ze toch veel beter dan hun vorige die ze hadden van een arts + de aanpak ervan is beter. Dus zij zijn wel content dat er ook podologen bestaan. ;)

Snowyflake

Legacy Member
Orchidee_x zei:
Ik ken ook iemand die podologie doet, nu in haar tweede bachelor. Van haar gaat het alleszins zeer vlotjes. Als je specifieke vragen hebt, wil ik ze wel eens doorvragen. Ik zie haar maandag toch normaal.

@snowy: Waarom zo negatief tov podologie als ik vragen mag?

Omdat ik daar nog nooit echt positieve dingen over gehoord heb, dus door beetje (mss beetje te veel) negatief te zijn hopelijk de TS adviseren andere mogelijkheden ook te bekijken.

Kerelke

Legacy Member
josilirios zei:
Podologen worden door kinesisten toch aanzien als het vuil van de werkvloer hoor. Ken iemand die als podoloog is afgestudeerd 15-20 jaar geleden en die heeft haar eerste jaren toch op haar tanden mogen bijten zei ze.

Snowyflake zei:
Omdat ik daar nog nooit echt positieve dingen over gehoord heb, dus door beetje (mss beetje te veel) negatief te zijn hopelijk de TS adviseren andere mogelijkheden ook te bekijken.

Dit is het grote probleem: er wordt op neergekeken door bv kine's of dokters..
Een beetje hetzelfde als in de VS waar MD's neerkijken op mislukte MD's die dan tandarts zijn geworden.

Maar je moet u zeker niet laten afschrikken door onwetende idioten zoals bepaalde kinés die denken dat ze het allemaal weten.
Kinés weten doorgaans zo goed als niets over "de voet".

Het probleem is ook dat podoloog op zich niet echt een beschermde titel is en velen die gewoon BSO schoonheidsverzorging deden noemen zich ook podoloog en die knippen dan wat teennagels vb.
En hierdoor krijgt de term podoloog natuurlijk ook een rare bijklank.
Voor veel mensen is een podoloog namelijk iemand die de voeten van bejaarden wat verzorgt.


Echte podologen zijn echter wel iets totaal anders.
Je hebt hier trouwens verschillende disciplines in waarin je vrij ver kan specialiseren en waar echt wel toekomst in zit.

Je kan bv gaan samenwerken met chirurgen, aangepast schoensel maken.
Werken met topsporters (je zou eens moeten weten hoeveel wielrenners speciale steunzolen gebruiken).
Werken met mensen die een amputatie ondergaan hebben
....

In al die branches zijn podologen echt wel gewenst en gewild.
En ge gaat daar zeker ook het respect krijgen van de artsen en kinés omdat noch een arts noch een kiné iets afweet van het maken van schoenen/prothesen etc.
U zeker niet laten afschrikken door een paar idioten kinés/artsen die denken dat ze het van het zijn.

Is trouwens een raad voor velen: als ge problemen hebt met uw voeten/rug/knieen dan zijt ge vaker beter af met een goede podoloog die u deftige steunzolen kan geven dan met menig artsen/kinés.
Topsporters kennen die trucen ondertussen al en eindigen zeer vaak bij een podoloog die hun problemen vaak kan oplossen.

Orchidee

Legacy Member
Idd kerelke, ik kon het zo goed nie beschrijven. ;-)

Juist nog toevoegen: je mag het ruimer zien dan topsporters en mensen met protheses en dergelijke.
Hoeveel mensen zijn er niet met platvoeten, of die bv. Te veel op de toppen van hun tenen lopen, of die hun voeten naar buiten draaien... Vroeger werd daar veel meer op gelet in clb's dan nu, want nu is het alleen nog schone tandjes dat telt. Terwijl de mannier van je voeten zetten toch wel zeer bepalend kan zijn voor later rugpijn te vermijden.

En vooral 2nd voor je laatste alinea, kerelke. Vooral artsen vermijden die met zo'n mousseachtig ding werken om je voetafdruk te nemen. Je voet moet beoordeeld worden als je stapt, niet in stilstand.

etii0

Legacy Member
Orchidee_x zei:
Idd kerelke, ik kon het zo goed nie beschrijven. ;-)

Juist nog toevoegen: je mag het ruimer zien dan topsporters en mensen met protheses en dergelijke.
Hoeveel mensen zijn er niet met platvoeten, of die bv. Te veel op de toppen van hun tenen lopen, of die hun voeten naar buiten draaien... Vroeger werd daar veel meer op gelet in clb's dan nu, want nu is het alleen nog schone tandjes dat telt. Terwijl de mannier van je voeten zetten toch wel zeer bepalend kan zijn voor later rugpijn te vermijden.

En vooral 2nd voor je laatste alinea, kerelke. Vooral artsen vermijden die met zo'n mousseachtig ding werken om je voetafdruk te nemen. Je voet moet beoordeeld worden als je stapt, niet in stilstand.

't Is dat, die artsen hebben slechts 10 jaar of meer gestudeerd, dat kunnen die podologen in 3 jaar toch wel beter leren zeker!! Goho! Dat vind ik altijd zo grappig aan 'alternatieve geneeskunde' he. Je moet niet eens kunnen bewijzen dat je er iets van kent...
Als je platvoeten hebt of een ander orthopedisch probleem, ga naar een huisarts en dan naar een orthopedist, of rechtstreeks. Al de rest (kine en podologen) zijn GEEN dokters en kunnen dus ook geen steunzolen voorschrijven. Zij voeren enkel uit. Punt andere lijn

Kerelke

Legacy Member
etii0 zei:
\'t Is dat, die artsen hebben slechts 10 jaar of meer gestudeerd, dat kunnen die podologen in 3 jaar toch wel beter leren zeker!! Goho! Dat vind ik altijd zo grappig aan \'alternatieve geneeskunde\' he. Je moet niet eens kunnen bewijzen dat je er iets van kent...
Als je platvoeten hebt of een ander orthopedisch probleem, ga naar een huisarts en dan naar een orthopedist, of rechtstreeks. Al de rest (kine en podologen) zijn GEEN dokters en kunnen dus ook geen steunzolen voorschrijven. Zij voeren enkel uit. Punt andere lijn

Het is duidelijk dat je totaal niet weet over wat je het hebt.
En het is door idioten zoals u dat sommige beroepen altijd een soort van schemerzone zitten.

Alternatieve geneeskunde... manman, ge weet totaal niet over wat je lult.

Er is hier trouwens niemand die zegt dat je de arts in het proces moet overslaan.
En podologen voeren enkel uit? LOL
etii0, ge weet totaal niet over wat ge het hebt.
Een echte, goede steunzool is milimeter werk, bijpaswerk op basis van wat artsen aangeven, maar is niet blind na-apen wat artsen grofwerk voorschrijven.
Iemand die (bachelor) orthopedietechnieken gestudeerd heeft is volgens u ook een kwakzalver zeker?


PS. een orthopedist is helemaal niet gespecialiseerd in voeten (al zijn er die dat wel doen, maar is zeker niet de regel).
PS2. deftige artsen/orthopedisten sturen hun patienten vaak door naar een podoloog of werken samen met podologen. Het zijn de podologen die vaak de uiteindelijke metingen doen en effectief bepalen wat voor en hoe de steunzool juist gemaakt zal worden.
Soms zijn er ook orthopedisten die podologie bijstuderen en beide combineren.

Talvikki

Legacy Member
Najjo, luister (of lees) maar naar wat Kerelke zegt, alles klopt :) (mijn fantastische bijdrage in deze thread :D).

Najjo

Legacy Member
Bedankt voor het advies :) Ik waardeer dit ten zeerste! Als kine nu niet lukt, zal het wss podologie worden :) Succes aan iedereen in de blok! Binnen een grote maand ist vakantie ;)

Dubbelpunt

Legacy Member
josilirios zei:
Podologen worden door kinesisten toch aanzien als het vuil van de werkvloer hoor. Ken iemand die als podoloog is afgestudeerd 15-20 jaar geleden en die heeft haar eerste jaren toch op haar tanden mogen bijten zei ze.

Inderdaad. Een vriendin van mij had de eerste jaren als zelfstandige zo'n 500eur netto per maand. De mama en de papa hebben haar toen SERIEUS moeten helpen. Nu kan ze wel degelijk alleen leven en rondkomen...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan