Archief - Overuren

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Despe

Legacy Member
Ik heb een vraag ivm overuren die volgens mij niet correct worden uitbetaald.
Ik zal proberen de situatie wat te schetsen.

Ik werk in een voedingsbedrijf nu al enkele maanden, en doe daar gemiddeld 30 overuren in de maand.
Maar deze overuren worden niet aan 150% uitbetaald, nu vroeg ik mezelf af en ben niet de enige op het bedrijf die zich dit afvraagt of dit wel klopt.

Je mag volgens het bedrijf 1 overuur per dag maken die ze maar aan 100% moeten uitbetalen.
Maar ze rekenen dit per maand uit dus doe ik op maandag geen overuur en dinsdag 2 dan zetten ze 1 van deze 2 overuren over naar maandag zodat ze deze niet aan 150% moeten betalen wat volgens mij niet klopt.

Ook worden onze eerste 38 uur opgespaard zodat we deze in recup kunnen opnemen ook dit word gewoon aan 100% uitbetaald, dit kan kloppen geen idee van.
Is dit correct of niet ?

Dan had ik nog een vraag ( ja sorry kan beter alles ineens eruit gooien :p )
Wij hebben een 38 uren contract maar in de winter is het volgens collega's minder druk en doen ze minuren.
Ik dacht dat een bedrijf dan nog verplicht was u volledig uit te betalen zodus 38 uur ook al doe je er maar 20.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.
Moest er iemand duidelijke antwoorden kunnen geven dan ben ik zeer dankbaar.

JPV

Legacy Member
alles hangt af van je arbeidsovereenkomst (variabel uurrooster of niet?), sectorbepalingen, ... iets te moeilijk om zomaar antwoord te geven. Wat de werkgever doet KAN kloppen, maar kan ook niet.

Despe

Legacy Member
Artikel 2 : de werknemer verbindt er zich toe voltijdse prestaties te leveren volgens het uurrooster vermeld in het arbeidsreglement ( 38 uur ).

Tjah kan er niet mee naar de vakbond gaan want diegene die zich daar aan wagen worden gewoon op straat gezet.

PHPFreak1977

Legacy Member
Waarom niet naar de vakbond gaan? Je kan toch eens informeren hoe de vork aan de steel zit.

weirdo

Legacy Member
in uw geval: elk uur meer dan 9 uur per dag OF 38 uur per week (hetgeen het gunstigste is opt einde vd week) is een overuur en moet 150% betaald worden

JPV

Legacy Member
Despe zei:
Artikel 2 : de werknemer verbindt er zich toe voltijdse prestaties te leveren volgens het uurrooster vermeld in het arbeidsreglement ( 38 uur ).

Tjah kan er niet mee naar de vakbond gaan want diegene die zich daar aan wagen worden gewoon op straat gezet.
sinds wanneer weten werkgevers of iemand naar de vakbond gaat?

JPV

Legacy Member
weirdo zei:
in uw geval: elk uur meer dan 9 uur per dag OF 38 uur per week (hetgeen het gunstigste is opt einde vd week) is een overuur en moet 150% betaald worden
niet noodzakelijk. Er zijn diverse systemen mogelijk, zoveel dat ik het zelf ook niet vanbuitenken ;)

Noctilucus

Legacy Member
JPV zei:
niet noodzakelijk. Er zijn diverse systemen mogelijk, zoveel dat ik het zelf ook niet vanbuitenken ;)

Zeker als er nog eens gewerkt wordt met een deel van de overuren dat gerecupereerd wordt, dat alleen al maakt de berekening ingewikkelder.

Ik zou ook aanraden van naar de vakbond te stappen maar hen duidelijk te maken dat je uitleg over het systeem wil, zeker als je daar nog niet lang werkt is dat toch niet meer dan normaal?

weirdo

Legacy Member
ja, maar bij recup heb je nog altijd recht op het overloon.
en dat was idd maar de basis en het minimum (eigenlijk 40 uur per week maar hier al 38). ik ken alle cao's etc. niet, maar het mag naar mijn weten enkel strenger geregeld worden in het voordeel van de werknemer.

JPV

Legacy Member
meestal, idd. Maar het gaat bvb al niet zomaar op voor:
- bouw (waar je 4x10 uur mag werken zonder toeslag)
- variabel uurrooster
- ploegenarbeid
- continu-stelsel
- de eerste 12 uur overwerk in vele gevallen

en dan heb je nog maar een deel van de uitzonderingen :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan