Archief - Overtuigen via sollicitatiebrief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Chieftain

Legacy Member
Goeienavond,

Ik vraag mij af of er enkele tips zijn ivm overtuigen via sollicitatiebrief.
En dan bedoel ik vrij specifiek in hoe zet je de ervaring het best in de verf?
Voor een bepaalde functie eisen ze bijna overal een bachelor en bij voorkeur zelf een master. Ik heb geen hoger diploma, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik de nodige kennis en capaciteit heb door 1. de nodige relevante ervaring, 2. ik in mijn vrije tijd veel (en dan bedoel ik echt veel) boeken lees betreft nieuwe methoden etc voor m'n werk.
Ik denk wel dat ik eventueel overtuigend kan zijn in het gesprek met de werkgever/hr-mensen van het bedrijf, maar ik moet er natuurlijk wel eerst voor zorgen dat ze mij uitnodigen voor een gesprek. Ik moet ervoor kunnen zorgen dat m'n sollicitatiebrief aantoont dat mijn ervaring en leergierigheid ervoor zorgen dat m'n capaciteiten en kennis gelijkgesteld zijn aan mensen met hogere diploma's + dat ik al relevante ervaring heb en dus zeker geen starter ben met enkel theoretische kennis en geen praktijkervaring.

Iemand tips?

SteveDotcom

Legacy Member
Het is volgens mij het gesprek zelf wat alles beslist uw cv is maar een bijzaak over wa u interesseert en met wat ge bezig zijt.

Maar zoals je zelf zegt ze moeten u eerst uitnodigen, meestal stuur ik eenzelfde brief naar alle bedrijven alleen verander ik daar enkele dingen in die zij natuurlijk willen horen. Onregelmatige uren zet er dan dat je een flexibel iemand zijt, ... En het belangrijkste is zowizo dat ge heel gemotiveerd overkomt

Bunecarera

Legacy Member
Stuur je brief/mail niet naar HR mensen, die zijn over het algemeen achterlijk.
Stuur het naar de manager van het departement die iemand zoekt.

HR mensen denken voor het bedrijf, ze kennen specifieke problemen van een departement niet. Zij lezen een cv en denken: Geen bachelor, geen uitnodiging voor het gesprek.
Maar de baas of manager die iemand zoekt snapt wel wat er allemaal op je cv staat en kan veel beter inschatten of je de job kan of niet.

Chieftain

Legacy Member
Klopt, vooral het "ik moet eerst uitgenodigd worden om hun mondeling te overtuigen" lijkt mij het grootste struikelblok.

Bedankt Bunecarera, lijkt mij een goed idee. Voor HR-mensen is het inderdaad vaak dat ze niet verder lezen indien ze geen hoger diploma zien staan op de CV, terwijl ik ervan overtuigd ben dat ervaring en persoonlijke eigenschappen soms belangrijker zijn dan het diploma zelf (in zekere zin natuurlijk, afhankelijk van vacature tot vacature en van bedrijf tot bedrijf).

Irriducibili

Legacy Member
Wat heb je al gerealiseerd in je carriere?
Wat wil je nog bereiken?
Waarom spreekt het bedrijf u aan?

edit: je neemt de aandacht van het diploma wat weg, een vestigd de aandacht op andere zaken die doorslaggevend kunnen zijn

Genious

Legacy Member
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd over wat voor jobs het gaat. :x

MinatO

Legacy Member
Ik zal mijn vraag hier ook maar stellen aangezien we over sollicitatiebrieven cv's bezig zijn:
In je cv bij werkervaring zet je normaal toch alles qua werkervaring? Of niet? Anders heb je toch gaten qua tijdlijn?

Nu was ik via een kennis binnengeraakt bij een IT-bedrijf, en toen hij mijne cv las, zei hij: goh alles wat niks te maken heeft met IT van werkervaring, kunde best weglaten... en ze hebben het op sollicitatiegesprek er dan ook niks over gevraagd (van "Wat hebt ge die periode dan gedaan? ..."

Matthias9L

Legacy Member
@ topicstarter

Meer zelfvertrouwen hebben?
Stel uzelf de vraag: "Hoe is het 3 jaar geleden gelukt zonder diploma noch ervaring?"

Publicaties van Dale Carnegie lezen.

Genious

Legacy Member
MinatO zei:
Ik zal mijn vraag hier ook maar stellen aangezien we over sollicitatiebrieven cv's bezig zijn:
In je cv bij werkervaring zet je normaal toch alles qua werkervaring? Of niet? Anders heb je toch gaten qua tijdlijn?

Nu was ik via een kennis binnengeraakt bij een IT-bedrijf, en toen hij mijne cv las, zei hij: goh alles wat niks te maken heeft met IT van werkervaring, kunde best weglaten... en ze hebben het op sollicitatiegesprek er dan ook niks over gevraagd (van "Wat hebt ge die periode dan gedaan? ..."
Anders opsplitsen in gerelateerde en niet-gerelateerde werkervaring?
Of gewoon 1 lijntje mm/yyyy-mm/yyyy _jobtitel_ bij _bedrijf_
(als ge de gaten in uw tijdslijn vreest)

Bunecarera

Legacy Member
MinatO zei:
Ik zal mijn vraag hier ook maar stellen aangezien we over sollicitatiebrieven cv's bezig zijn:
In je cv bij werkervaring zet je normaal toch alles qua werkervaring? Of niet? Anders heb je toch gaten qua tijdlijn?

Nu was ik via een kennis binnengeraakt bij een IT-bedrijf, en toen hij mijne cv las, zei hij: goh alles wat niks te maken heeft met IT van werkervaring, kunde best weglaten... en ze hebben het op sollicitatiegesprek er dan ook niks over gevraagd (van "Wat hebt ge die periode dan gedaan? ..."

Normaal zet je alles er op. Zelfs indien het niets te maken heeft met de job.
Ik zou wel enkel met jaartallen werken ipv met exacte data. Zo kan je gaten nog een beetje camoufleren als die er zijn.

Maar IT bedrijven staan er nu eenmaal om bekend dat ze geen fuk geven om uw diploma zolang je de juiste skillset maar hebt. En dus ook niet om niet IT-gerelateerd werk dat je gedaan hebt in het verleden.
De meesten toch...

Emerxill

Legacy Member
Begin uw sollicitatiebrief met u voor te stellen in de functie/ervaring dat je hebt. Prijs uw competenties aan de relevant zijn voor de vacature (zonder stoeferig over te komen) en laat duidelijk blijken dat je de ideale kandidaat bent voor de vacature (weer, zonder stoeferig te doen).

Zorg in uw CV dat uw ervaring en skill goed in de verf staan en direct in het oog springen. Vermeldt uw hoogste diploma, maar laat deze overheersen door de extra opleidingen die je hebt gevolgd en de (relevante) boeken die je hebt gelezen. Maw, steek het feit dat je niet het vereiste diploma hebt een beetje weg.

Als de brieflezer een, excuse mi French, diploma-neuker is zal die sowieso heel uwe motivatiebrief/CV negeren om naar uw diploma's te zoeken.
Jammer voor u, maar wil je dan wel voor zo'n werkgever werken?

Ik heb wel een hoger diploma maar als men mij, nu 6 jaar na afstuderen en dus met reeds 6jaar ervaring op mijn CV, mij vooral vragen stellen over mijn opleiding en wat ik daar gezien heb, waar ik de meeste moeilijkheden heb gehad, ... krijg ik argwaan en ben ik geneigd om mijn kandidatuur in te trekken.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan