Archief - Opzegtermijn vroeger beëindigen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Du-toube

Legacy Member
Hallo iedereen,

Een vraagje, waar ik het antwoord niet direct van terug vond op dit forum.

Stel dat we volgend scenario hebben:

"Jan met de pet" , een persoon met bediende statuut, dient zijn ontslag in op 19september.
Hij werkt nog niet zo lang in het bedrijf dat hij verlaat en heeft een opzegtermijn van 6 weken.
De opzegtermijn zou beginnen vanaf de 1ste oktober.


De vragen die ik me nu stel:

Indien de werkgever beslist dat Jan zijn opzegtermijn niet moet uitlopen, wat zijn de gevolgen dan?

1) Wordt Jan nog uitbetaald voor de 6 weken opzegtermijn?, die hij uiteindelijk niet moet doen?
2) Indien hij vroeger stopt, mag hij al meteen bij zijn nieuwe werkgever starten of moet hij toch 6 weken wachten?
3) De werkgever is helemaal niet tevreden, en maakt het Jan zeer moeilijk door bvb zijn bedrijfswagen af te nemen, terwijl Jan nog steeds moet werken voor dit bedrijf. Mag dit gebeuren?
4) Jan voelt zich aangevallen door bepaalde reacties van zijn werkgever en besluit zelf ook tegen te gaan werken (door bvb bepaalde taken minder goed uit te voeren...) => wat kunnen de gevolgen zijn hiervan? (ontslag, boete, ... ? )


Het zijn vragen die ik me al een paar keer gesteld heb maar tot heden heb ik nog geen serieus antwoord gekregen hierop.
Eventueel dat bepaalde mensen met ervaring me hiermee kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Pariah

Legacy Member
waarschijnlijk dat andere mensen beter op de hoogte zijn maar hieronder mijn antwoorden :p

1) ja (is het niet 4 weken opzeg voor bediende trouwens)
2)je kan onmiddellijk ergens anders aan de slag
3) geen idee
4) ontslag wegens dwingende reden

JPV

Legacy Member
In de veronderstelling dat de werknemer zelf ontslag neemt, en daarna de werkgever een "tegenmaatregel neemt", zijn er 3 mogelijkheden:
- werkgever zegt dat de werknemer niet meer MAG komen (bvb op 19 september): de werkgever verbreekt maw het contract en moet de resterende periode (tot ergens in november) ONMIDDELLIJK uitbetalen
- werkgever zegt dat de werknemer niet meer terug moet komen, maar verbreekt de overeenkomst niet: dat kan enkel indien werknemer én werkgever in onderling akkoord overeen komen dat de werknemer niet eist dat de werkgever hem nog werk verschaft. In dat geval moet de werknemer niet meer werken (bvb vanaf 1 oktober) en moet de werkgever het loon maandelijks verder betalen. Hij blijft wel nog in dienst en kan in principe elders werken.
- werkgever eist dat de werknemer nog verder presteert. Werknemer moet verder blijven werken, wordt ook verder betaald.

Dat beantwoordt je 1 & 2.

3) nee, dat mag niet. Er zijn wel enkele speciallekes: In het geval van een verbreking moet de werkgever de tegenwaarde van de auto mee uitbetalen, in geval van een opzeg met vrijstelling van prestaties (de tweede optie) behoud je in principe de auto, bij opzeg met presteren moet je de auto blijven krijgen. Wordt de auto weggenomen, dan kan je een verbreking inroepen tegenover de werkgever (maar dit moet je voozichtig doen)

4) is een reden voor ontslag om dringende reden en eventueel inroepen van schadevergoeding door de werkgever.

JPV

Legacy Member
Pariah zei:
waarschijnlijk dat andere mensen beter op de hoogte zijn maar hieronder mijn antwoorden :p

1) ja (is het niet 4 weken opzeg voor bediende trouwens)
2)je kan onmiddellijk ergens anders aan de slag
3) geen idee
4) ontslag wegens dwingende reden

ivm 1: opzeg is tussen de 0 en 4,5 maand in de meeste gevallen, zelf te onderhandelen.
4) dRingende reden, geen dWingende reden: dat laatste is bvb het definitief arbeidsongecshikt worden van een werknemer (bvb bij amputatie van benen & armen of bij verlies van zicht)

Du-toube

Legacy Member
Bedankt voor jullie snelle antwoord!

Ivm deze afspraak:
- werkgever zegt dat de werknemer niet meer terug moet komen, maar verbreekt de overeenkomst niet: dat kan enkel indien werknemer én werkgever in onderling akkoord overeen komen dat de werknemer niet eist dat de werkgever hem nog werk verschaft. In dat geval moet de werknemer niet meer werken (bvb vanaf 1 oktober) en moet de werkgever het loon maandelijks verder betalen. Hij blijft wel nog in dienst en kan in principe elders werken.


Als werkgever en werknemer dus afspreken dat de werknemer nog 4 weken zal blijven en hierna mag stoppen, zal hij dus op de normale manier uitbetaald worden, correct?



Wat als de werknemer 2 weken vakantie vraagt/krijgt tijdens zijn opzegtermijn. Wordt de opzegtermijn verlengd met 2 weken of wordt er hiermee geen rekening gehouden?

Den Deze

Legacy Member
Als je zelf ontslag hebt genomen niet. Ben je ontslagen dan wel.

Du-toube

Legacy Member
Een extra vraagje die in me is opgekomen ...
Hoe zit het met een 13de maand?

Vanaf wanneer is de werkgever verplicht de 13de maand uit te betalen, vanaf wanneer niet?
en indien de werkgever waar je vertrekt de 13de maand niet betaalt, moet de nieuwe werkgever dit betalen? (indien beiden een 13de maand normaliter geven in het verloningspakket)

JPV

Legacy Member
Du-toube zei:
Een extra vraagje die in me is opgekomen ...
Hoe zit het met een 13de maand?

Vanaf wanneer is de werkgever verplicht de 13de maand uit te betalen, vanaf wanneer niet?
en indien de werkgever waar je vertrekt de 13de maand niet betaalt, moet de nieuwe werkgever dit betalen? (indien beiden een 13de maand normaliter geven in het verloningspakket)

Hangt af van je paritair comite en vaak ook van de ancienniteit. Niet alle werkgevers hebben een dertiende maand, dus zoiets is niet via wet geregeld, maar via CAO
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan