Archief - Opstellen van een factuur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

3Dimensional

Legacy Member
Hoi iedereen,

Ik had een vrij simpel vraagje, maar ik kan eigenlijk nergens een goed antwoord vinden ... (Oftewel gebruik ik gewoon de foute zoektermen).

Ik weet dat ik, als zelfstandige in BE, facturen moet opstellen in het Nederlands, Frans of Duits. Nu is het zo dat mijn klant die graag in het Engels heeft. Ik weet ook dat daar meestal niet zo'n probleem van wordt gemaakt indien er controle komt, maar toch doe ik het liever allemaal wettelijk. Ik vroeg me af of het toegelaten is om een factuur in zowel het Nederlands als Engels op te stellen?

Bijvoorbeeld:
Plaats, datum / City, date: Brussel / Brussels, 06.05.2012
Factuurnummer / invoicenumber: 001

Dit voorbeeld wil ik dan veralgemenen naar de hele factuur. Is dit wettelijk / mag dit?

Ik weet dat ik daarvoor ook langs kan gaan bij een boekhouder ... Het probleem is dat die factuur z.s.m. moet worden afgeleverd & het liefst van al vanavond nog.

Alvast bedankt!

Mooncat

Legacy Member
Ik stel die enkel in het Engels op en voorlopig heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Voor extra zekerheid kan je die in twee talen opstellen.

Dingen die je er zeker moet bijzetten zijn: je eigen bedrijfsnaam, je eigen adres, BTW-nummer, naam klant, adres klant, BTW-nummer klant, beschrijving van de service, kwantiteit, eenheidsprijs, totale prijs, BTW-bedrag, prijs plus BTW en rekeningnummer.

3Dimensional

Legacy Member
Ik heb ondertussen toch al met 2 boekhouders gesproken die me beide zeiden dat een factuur puur wettelijk gezien enkel in het NL, FR of DE mag. Beide zeiden er ook wel bij dat Engels niet zo'n probleem is, aangezien controleurs dat wel verstaan. Indien je nu een factuur in het Chinees opstelt ... Tja, dat is iets anders natuurlijk. :)

@ Mooncat: thx. Die zaken wist ik al want die had ik tezamen met een boekhouder overlopen. Enkel dat ene dingetje was ik vergeten vragen.

Bedankt allemaal!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan