Archief - Opleiding Bewaking met hond

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

XeonraY

Legacy Member
Hallo

Ik ben momenteel afgestudeerd van het secundair onderwijs en ik ben momenteel aan het uitkijken naar een job als bewaker. Ik heb zo eens rond gekeken tussen alle verschillende bewakerbanen en hetgeen wat me het meeste aanspreekt is bewaker met hond. Tot nu toe sta ik nog nergens, ik heb nog geen enkele opleiding gedaan

Nu heb ik enkele (eigenlijk veel) vraagjes hierover.

Moet je een extra opleiding doen voor met honden te mogen werken? Met extra bedoel ik meer dan het SELOR psychotechnische test, basisopleiding bewaker?

Die hond, krijg je die van je werk? Is dat een hond die al opgeleid is, of moet ik die nog opleiden. Op het einde van de werkdag neem ik die mee naar huis of moet ik die achter laten in het bedrijf? Hoe werkt dit systeem eigenlijk? Ik vind niet zo veel informatie hierover.

Moet de hond zelf een bepaalde voorwaarden voldoen (ik weet dat het een herders ras moet zijn) maar meerbepaald van diploma's of een soort van "bewijs" van wat de hond allemaal kan of moet kunnen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een job waar je ALTIJD met een hond werkt, of enkel wanneer dit nodig is?

Persoonlijk zou ik graag een hond hebben die ik mee naar huis neem op het einde van de werkdag, dit lijkt mij ook veel makkelijker voor de hond als ook voor mij. Op die manier kan je ook een betere band met die hond creëren. Dat het een soort van partner voor het leven wordt, niet alleen als een "tool" voor je werk.

Ik hoop dat iemand mij hierover meer informatie kan geven. Je vindt ook niet erg veel informatie hierover, zowel op forums als websites van bewakingsondernemingen.
Alvast bedankt!

Xylan

Legacy Member
Voor bewaking met hond dien je geen extra opleiding te volgen, dit is voor bewaking van roerende en/of onroerende goederen, patrouille, uitgangscontrole, dus de basisopleiding is voldoende tenzij je meer gaat doen. Het kan wel zijn dat je een attest van hondbegeleider ofzoiets moet hebben.

De hond zelf heeft wel een soort van "examen" nodig: anti-agressie, sociabiliteits en gehoorzaamheidsproef. Jijzelf gaat dit examen niet afleggen, ook neem je de hond niet mee, maar is deze van het bedrijf. Er zijn misschien uitzonderingen maar die weet ik zelf niet.

Als je bewaking met een hond doet dienen er wel een paar regels nagevolgd te worden, namelijk: Alleen herdershonden, leiband van max 2 of 3m, weet het niet precies. En ALTIJD gemuilkorfd.

Trouwens moest je het nog niet weten, die hond "gebruik" je niet echt, maar deze is meer een afschrikmiddel.

xxxracexxx

Legacy Member
Waarom niet bij de politie beginnen?
Daar hebben ze toch ook hondenbrigades...

Keiichi

Legacy Member
Ik werk op het moment in de bewaking (Securitas), zonder hond weliswaar.
Xylan heeft al een deel beantwoord, maar ik ben nu zelf niet zeker over het feit dat het bedrijf de honden levert?
Ik herinner me nog dat er bij mij op de opleiding jaren terug, een deel ook bewaking wou doen met hond. Hier moesten ze zelf allemaal een hond voor hebben die ze zelf getraint hadden. Wel zoals Xylan zegt: ze moesten examen afleggen op bepaalde punten. 1x een faal = nooit meer herkansing.

Als je toch een hond krijgt van het bedrijf, gaat deze ook "van jou" zijn. Een hond krijgt maar 1 begeleider.
Ook krijg je bij het slagen een soort van kaart met een aantal gegevens (uw nummers en die van de hond) die ge verplicht bij moet hebben. Ook moet de hond non-stop aan de lijn blijven (2 meter max!), muilkorf op en mag deze niet aanvallen (puur afschrikmiddel dus)
Ook is het aantal plaatsen voor bewaking met hond beperkt. Er is vraag maar, maar dit zijn niet zozeer vaste posten. Meerendeel is bij festivals e.d.

Qua verloning: je krijgt een klein deeltje bovenop uw basisloon (SB), dit komt overeen met ongeveer een vergoeding van 100 euro extra per maand + 0.25cent per uur. Zogezegd voor uw hond te onderhouden.

Vordesh

Legacy Member
Denk da hier is gelezen te hebben dat bedrijven en dergelijke beter af zijn (goedkoper?) met 2 bewakingsagenten dan 1 met hond waardoor dit steeds minder voorkomt.

XeonraY

Legacy Member
Keiichi zei:
Ik werk op het moment in de bewaking (Securitas), zonder hond weliswaar.
Xylan heeft al een deel beantwoord, maar ik ben nu zelf niet zeker over het feit dat het bedrijf de honden levert?
Ik herinner me nog dat er bij mij op de opleiding jaren terug, een deel ook bewaking wou doen met hond. Hier moesten ze zelf allemaal een hond voor hebben die ze zelf getraint hadden. Wel zoals Xylan zegt: ze moesten examen afleggen op bepaalde punten. 1x een faal = nooit meer herkansing.

Als je toch een hond krijgt van het bedrijf, gaat deze ook "van jou" zijn. Een hond krijgt maar 1 begeleider.
Ook krijg je bij het slagen een soort van kaart met een aantal gegevens (uw nummers en die van de hond) die ge verplicht bij moet hebben. Ook moet de hond non-stop aan de lijn blijven (2 meter max!), muilkorf op en mag deze niet aanvallen (puur afschrikmiddel dus)
Ook is het aantal plaatsen voor bewaking met hond beperkt. Er is vraag maar, maar dit zijn niet zozeer vaste posten. Meerendeel is bij festivals e.d.

Qua verloning: je krijgt een klein deeltje bovenop uw basisloon (SB), dit komt overeen met ongeveer een vergoeding van 100 euro extra per maand + 0.25cent per uur. Zogezegd voor uw hond te onderhouden.

Vermits jij nu in de bewaking werkt, zou jij eens daarover kunnen informeren hoe dat bij Securitas is en of dit ook van toepassing is bij andere bedrijven?

Ik weet dat dit eigenlijk veel gevraagd is voor iemand die je niet kent, maar je zou me er een groot plezier mee doen. Ik heb al verschillende mails naar verschillende bedrijven gestuurd, maar ze moeten allemaal nog antwoorden.

Toch alvast bedankt voor de mensen die gereageerd hebben!

L0k1-

Legacy Member
xxxracexxx zei:
Waarom niet bij de politie beginnen?
Daar hebben ze toch ook hondenbrigades...

laten we eerlijk zijn, om bij de politie te kunnen starten heb je al wat meer geluk nodig, dan als bewaker. Plus bij de hondenbrigade direct kunnen starten zowel bij de Lokale Politie als de Federale Politie moet je al veel geluk hebben. Voor elke openstaande plaats bij een hondenbrigade zijn er 50 geïnteresseerden bij wijze van spreken :)

Brick Top

Legacy Member
Bij de politie moet je ook zelf over een hond beschikken die al getraind is DACHT ik. Lijkt me ook niet meteen een sinecure, zelf zo'n beest opleiden...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan