Archief - Open Universiteit Nederland

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

sneax

Legacy Member
Ben al een tijdje op zoek om iets te studeren en tegelijk te werken. Die cvo graduaatsopleidingen zeggen mij niet veel (te simpel, volgens mij ook niet veel waard), ik ben nu gestoten op OU NL. Hierbij kan je een volwaardig bachelor/master diploma halen in een aantal richtingen. Voor mij zou het gaan om de richting Informatica (en beginnen met een bachelor).

Deze opleiding zou een serieuze inspanning vragen, mentaal (veel studeren naast full time werken) maar ook financieel, totaal zou het komen op tegen de 10kEUR (ik kom wel in aanmerkingen voor een paar kortingen). Het geld op zich is geen probleem, maar het blijft veel geld.

Daarvoor vraag ik mij af of werkgevers deze inspanning naar waarde gaan schatten? Ik werk nu als telenet installateur. Ik weet wel al dat ik geen programmeur of dergelijke wil worden, ik heb absoluut afwisseling nodig (daarom dat mijn huidige job mij ook ligt, buiten dan te simpel). Bv deployment van communicatiesystemen, warehousesystemen, robots, etc... in grote bedrijven. Projectgericht werken dus, bij verschillende klanten zitten (en niet gedetacheerd bij één klant waar ge eigenlijk een tijdelijke bediendenjob uitvoert). Bv een bedrijf dat volledige rfid opvolging implementeert in een huidig aanwezig ERP pakket (de hele hardware installeren en dan de scripts en plugins aanpassen om samen te werken met whatever pakket dat bedrijf mee werkt bv).

Gaat die inspanning mijn helpen om zoiets te bekomen? Zijn er mensen met mss nog alternatieven? Tips? Misschien mensen die collega's kennen die een paar cursussen of modullen aan de OU (of iets anders) gedaan hebben? Vooral, gaan werkgevers mijn inspanning naar waarde schatten?

Mooncat

Legacy Member
Informatica bij de OU richt zich louter op software. Als je later wil groeien naar een rol zoals je die beschrijft, biedt die opleiding weinig meerwaarde. Dan is een opleiding zoal industrieel ingenieur ict een beter alternatief. Bovendien vergt studeren bij de OU ook een zware commitment. Als je de master erbij wilt doen, moet je rekenen op een studieperiode van acht tot tien jaar en dat is een enorme tijdsspanne.

Prodigy

Legacy Member
10.000€ voor een bachelor? :/

Kun je niet gewoon afstandsonderwijs gaan doen? Hier in Kortrijk bieden ze dat aan en het totale kostenplaatje bedraagt ongeveer 1.500€. Misschien bieden ze dat ergens nabij Aalst in een hogeschool ook aan?

NSA.Rhinox

Legacy Member
Ga zeker eerst na of ge in België erkenning krijgt voor een diploma van OU Nederland. Mijn schoonmoeder heeft daar psychologie gestudeerd, en moet nu nog (een deel van?) de master psychologie volgen om als dusdanig erkend te worden. Ik weet dat het niet volledig uw situatie is, maar informeer u goed zodat ge nadien niet voor zulke verrassingen komt te staan. Succes iig. :)

Tristan

Legacy Member
Mooncat zei:
Informatica bij de OU richt zich louter op software. Als je later wil groeien naar een rol zoals je die beschrijft, biedt die opleiding weinig meerwaarde. Dan is een opleiding zoal industrieel ingenieur ict een beter alternatief. Bovendien vergt studeren bij de OU ook een zware commitment. Als je de master erbij wilt doen, moet je rekenen op een studieperiode van acht tot tien jaar en dat is een enorme tijdsspanne.

Ik ga akkoord dat hetgeen hij zoekt beter bij een industrieel ingenieur past, maar ict? EM/Automatisering past hier veel beter vind ik, in zo verre we het echt kunnen opmaken uit z'n post. Ik weet niet wat een ict'er ziet, maar ik denk dat RFID, industriële communicatiesystemen en robotica daar minder of niet aanbod komen.

Mooncat

Legacy Member
NSA.Rhinox zei:
Ga zeker eerst na of ge in België erkenning krijgt voor een diploma van OU Nederland. Mijn schoonmoeder heeft daar psychologie gestudeerd, en moet nu nog (een deel van?) de master psychologie volgen om als dusdanig erkend te worden. Ik weet dat het niet volledig uw situatie is, maar informeer u goed zodat ge nadien niet voor zulke verrassingen komt te staan. Succes iig. :)

Dat komt omdat psychologie in Nederland een vierjarige opleiding is, terwijl dat in België een vijfjarige opleiding is. Voor rechten heb je hetzelfde probleem.

Tristan zei:
Ik ga akkoord dat hetgeen hij zoekt beter bij een industrieel ingenieur past, maar ict? EM/Automatisering past hier veel beter vind ik, in zo verre we het echt kunnen opmaken uit z'n post. Ik weet niet wat een ict'er ziet, maar ik denk dat RFID, industriële communicatiesystemen en robotica daar minder of niet aanbod komen.

Ik ga er van uit dat hij zich wil bezighouden met zowel de hardware- als softwarekant van dergelijke projecten en dan lijkt ict me de meest aangewezen richting. Maar het klopt inderdaad dat er betere richtingen bestaan als je je wil concentreren op één zijde.

sneax

Legacy Member
Als ik gewoon naar de vakken kijk bij OU dan ziet dat er gewoon veel abstracter en unief achtiger uit dan die opleiding TI aan KATHO. Het is ook dat wat ik wil, een brede basis. Ik hoef echt niet naar school te gaan om PHP te leren, photoshop te gebruiken, webservers op te zetten en te onderhouden, een programeertaal te leren etc ... ik ben eerder een man van de grote gedachte en de grote lijnen ipv zien dat ik geen puntkommas vergeet en dat de haakjes op de juiste plaats staan.

Wat mij bij OU ook intresseert is dat het echt volledig op eigen tempo is, sommige dingen zal ik zeer snel doen (ik heb al een aantal jaar unief en hogeschool achter de rug, maar gewoon geen diploma) anderen zullen langer duren. Bij dat afstandsleren via KATHO en KAHOSL moet ge ook gewoon meedoen aan de exames wanneer die vallen voor de gewone studenten, dat is echt geen optie voor mij, het is net dat dat ik wil vermijden.

De problematiek ivm pyschologie diploma heb ik al gelezen, maar langs de andere kant lees ik enkel goede dingen, buiten dan dat het duur is. Zolang ik er maar echt verder mee geraak is dat voor mij niet belangrijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan