Archief - ontslag in een proefperiode

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

strangesways

Legacy Member
hey

ik zit nog in mijn proefperiode van zes maanden ( ben gestart op mijn huidig bedrijf op 7 november)
nu een andere bedrijf heeft mij een contract aangeboden. nu mijn vraag hoe lang gaat mijn opzeg duren ? klopt dit dat het zeven kalender dagen zijn ?

oja ik heb een bediende contract

alvast bedankt

strangesways

Kaat.CSS

Legacy Member
basis arbeidswetgeving is nooit opgenomen in het contract en overheerst de clausules in je contract

de basis van de wetgeving zegt dat werknemer en werkgever altijd op elk moment een einde aan de arbeidsovereenkomst kunnen maken in onderling akkoord.
Dus als je huidige werkgever akkoord gaat dat morgen de AO wordt beëindigd stel je gewoon in tweevoud een basispapiertje op en je tekent allebei.

Het is pas als je geen akkoord vindt over de beeindiging dat er regeltjes zijn vastgelegd. die moet je opzoeken in de arbeidswet afhankelijk van je type contract.

strangesways

Legacy Member
in mijn arbeidsreglement sta dat het wordt ontbonden volgens de wet van 3 juli 1978

LOI - WET

daar lees ik dit in:

Art. 81. § 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.
§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>
Wanneer die beëindigd gebeurt tijdens de eerste maand van de proeftijd dan is de vergoeding gelijk (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) met het resterende gedeelte van die maand vermeerderd met de duur van de opzeggingstermijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>

dus ik kan in maximum zeven dagen weg als ik geen overeenkomst heb met mijn baas ?

strangesways

Legacy Member
in mijn arbeidsreglement sta dat het wordt ontbonden volgens de wet van 3 juli 1978

LOI - WET

daar lees ik dit in:

Art. 81. § 1. Onverminderd de toepassing van artikel 79, kan de overeenkomst tijdens de proeftijd zonder dringende reden niet eenzijdig worden beëindigd dan met inachtneming van een opzeggingstermijn van zeven dagen, waarvan kennis wordt gegeven in de vorm bepaald in artikel 37, tweede tot vierde lid. Wanneer een dergelijke opzegging tijdens de eerste maand wordt gegeven, dan heeft de beëindiging ten vroegste op de laatste dag van deze maand uitwerking.
§ 2. De partij die de overeenkomst beëindigt zonder dringende reden of zonder inachtneming van de opzeggingstermijn gesteld in § 1, is gehouden de andere partij een vergoeding te betalen die gelijk is (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) hetzij met de duur van de opzeggingstermijn, hetzij met het resterende gedeelte van die termijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>
Wanneer die beëindigd gebeurt tijdens de eerste maand van de proeftijd dan is de vergoeding gelijk (aan het lopend loon en de voordelen verworven krachtens overeenkomst, overeenstemmend) met het resterende gedeelte van die maand vermeerderd met de duur van de opzeggingstermijn. <W 1985-07-18/33, art. 9, 011>

dus ik kan in maximum zeven dagen weg als ik geen overeenkomst heb met mijn baas ?

DeepKick

Legacy Member
Minimum zeven dagen, yes. Opzegbrief in tweevoud opstellen en laten tekenen.
Let wel op; als je via een aangetekende zending je ontslag geeft die termijn van 7 dagen pas begint te lopen de derde dag na de datum van verzending.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan