Archief - Nieuw werk ontslag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GeTa

Legacy Member
Ik heb vorige week contract getekend bij een bedrijf dat in onder aanneming werkt voor belgacom.
Nu ben ik redelijk zeker dat dit werk niets voor mij is en denk er aan mijn ontslag te geven.

Ik heb echt geen zin om deze job nog 1 dag langer te doen, maar ik vroeg me dan af of er gevolgen zullen zijn? Zit ik met een opzeg die ik ga moeten uitdoen enzo?

Amoeba

Legacy Member
Bij een contract dat je net getekend hebt?

Als ik me niet vergis heb je een bedenkingstermijn (van enkele dagen, weken?) waarbinnen het contract zelfs éénzijdig nietig verklaard kan worden.
Anderen hier zullen me wel aanvullen en/of corrigeren.

botchla

Legacy Member
Nog één dag langer kan ik uit afleiden dat hij al bezig is.

Keertje googlen:

Jij of je werkgever kan een einde maken aan de overeenkomst tijdens de proefperiode, mits naleving van een opzegtermijn (of compenserende opzegvergoeding). Er gelden andere regels voor arbeiders en bedienden wat betreft ontslag tijdens de proefperiode.

Bedienden

Je contract kan tijdens de eerste maand worden opgezegd, maar je moet altijd tot het eind van die maand in dienst blijven. Al kunnen jij of je werkgever er wel voor opteren de andere partij een opzegvergoeding te betalen, zodat de resterende dagen niet gepresteerd moeten worden.

De opzegtermijn tijdens de proefperiode bedraagt slechts 7 kalenderdagen, onafhankelijk van wie (werkgever of werknemer) de overeenkomst wilt verbreken.

Je opzeggingstermijn begint ten vroegste 7 kalenderdagen voor het einde van de eerste maand, zodat je overeenkomst pas eindigt na de eerste maand.

Arbeiders

Je overeenkomst kan niet verbroken worden tijdens de eerste zeven dagen van de proefperiode.

Na de eerste 7 dagen van de proefperiode kunnen beide partijen het contract opzeggen zonder opzegtermijn of opzegvergoeding.
Verbrekingsvergoeding

Bij niet-naleving van de regels met betrekking tot de opzegtermijn, is de partij die de arbeidsovereenkomst verbreekt, de andere partij een verbrekingsvergoeding verschuldigd.

Let op: Indien je tijdens je proefperiode meer dan zeven opeenvolgende dagen ziek bent, kan je werkgever je zonder opzegtermijn of opzegvergoeding ontslaan.

ALF 2.0

Legacy Member
Is er een proefbeding voorzien? Dat zou de zaken alvast een stuk eenvoudiger maken.

Edit: botchla was me net voor.

Tonerider

Legacy Member
Hoe dat de RVA hier op gaat reageren is natuurlijk een paar andere mouwen. Als je direct ergens anders kan beginnen moet je je natuurlijk geen zorgen maken.

GeTa

Legacy Member
Ik ga geen opzeg moeten doen, maar heb wel gehoord dat ik het risico loop van mijn ibo te moeten terug te betalen. Heeft iemand hier meer info over ofzo? Moet ik me zorgen maken?

Mvg

JPV

Legacy Member
als je niet meer info geeft, is het risico héél groot dat je een fout advies krijgt.

Hoe werk je nu:
- als IBO'er of gewoon contract na IBO?
- arbeider/bediende?
- welke sector (paritair comité)?
- wat staat er in je AO over opzegtermijnen?
- hoe lang ben je reeds bezig?
- wanneer was je laatste niet-actieve werkloosheidsdag?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan