Archief - New media and comm tech of TI

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

arumey

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik heb nu beslist dat ik deze week ga veranderen naar een meer informatica-gerichte richting. Nu kwam ik met 2 mogelijkheden:
-New media and communication technology
-TI

Ik ben al vragen gaan stellen over beide richtingen en ze verschillen eigenlijk niet zo veel.

Probleem is wel: It is in Brugge en NMCT is in Kortrijk.
En ik woon in Kortrijk. Zeker nu ik midden het jaar zit lijkt een kot vinden al onmogelijk, dus ben ik eerder gericht naar NMCT.

Mijn vragen aan u:
*Kan ik na NMCT ook een master informatica of master industr ing. in de ICT/computerwetenschappen halen?
*Ze waren heel positief over die richting NMCT, maar is dat wel even veel 'waard' op de arbeidsmarkt in vgl met toegepaste informatica.

Beide richtingen lijken mij sterk te intresseren, gelieve zeker geargumenteerd te antwoorden, want het kan voor mij de doorslag geven. :)

Zeker bedankt voor antwoorden!

Arumey

Genious

Legacy Member
Het is geen antwoord op een expliciete vraag, maar misschien zijt ge er ook wel iets mee:
1.
trein Kortrijk - Brugge is 40 à 50 min. (ok, ge zijt er dan wel nog niet)
Dat is veel, maar niet onmogelijk veel om 1 semester lang te doen. Laat dat dus misschien niet te veel meespelen in uw keuze. De impact van een diploma laat zich langer gelden dan 1 semester. ;)

2.
Er is ook veel volk dat stopt na 1 semester, dus misschien als ge goed zoekt (maar veeleer bij de juiste mensen weet rond te vragen vermoed ik), kunt ge misschien zo een zijn kot 'oppikken'

3.
ge kunt TI (toegepaste informatica, toch?) ook volgen in Gent.
Dat is een goede 20min met de trein geloof ik. En als ik me niet vergis is het in de voskenslaan, dat is te voet 5-10min van Gent Sint-Pieters.

Ik wil niet suggereren dat TI beter is dan MCT btw, dat weet ik tbh niet.

Anoniem07

Legacy Member
Ik ben toch iemand dat 'toegepaste informatica' aanraad.
Dit is een goede algemene scholing in u IT skills waarna je perfect alle richtingen bijna uit kunt in de TI, je kan eenvoudig naar front-end, multimedia, backend, onderhoud, netwerk en dergelijke. Na u 3 jaar ga je zelf ook weten wat je wil, en de weg ligt open.

Ik ben nu afgestudeerd met een bachelor toegepaste informatica en ik krijg echt veel jobaabiedingen in verschillende specialisaties. Want als IT'er ben je toch gedoemd om heel je leven te leren, dus als je hebt bewezen dat je algemene IT kan, perfect, je kan dan programmeren, netwerk tot weker niveau, analyseren, etc ... En eenders waar je begint, krijg je toch direct een scholing, training, certificaten en dergelijke. Maar je hebt vooral in je opleiding THE BIG PICTURE gezien, waar zit ik als front-end'er eigelijk nu in zo'n heel project ? Wat is mijn andeel in een project ?

Met New media en communication heb ik persoonlijk het idee dat je al teveel ga specialiseren voordat je effectief hebt kunnen ervaren wat je zelf het leukste vind in de IT. Ik zie redelijk wat mensen met een MCT (Multimedia en communicatie tech) richting van aan KdG antwerpen sukkelen voor een job te vinden dan tov de toegepaste TI aan de KdG waar ik heb gestudeerd.

Natuurlijk is de interesse aan jouw, maar hoe algemener, hoe zekerder je bent van wat je wil na je diploma. Ik zeg niet wat effectief beter is, enkel hoe ik het zie :-)

Karre

Legacy Member
Ik heb voor ik TI aan HoGent ben gaan doen eerst een jaar NMCT gaan doen. Beiden hebben wel hun voor- of nadelen ten opzichte van elkaar. Ik weet dat NMCT in Kortrijk een vrij goede richting is indien je de kant van netwerken wil kiezen. In mijn één jaar dat ik het gevolgd heb heb ik meer van computers en netwerken gezien dan in men eerste jaar TI, ironisch genoeg. Al komt dat in TI meer op gang vanaf het 2de jaar en in het 3de kan je dan je afstudeerrichting kiezen. Wellicht zal dat wel op hetzelfde neerkomen vermoed ik.

Gezien NMCT meer multimediagericht is krijg je natuurlijk ook meer webtechnologiën te zien. In TI krijg je dat ook maar men besteedt er minder tijd aan. Zo kreeg ik in NMCT 12 weken lang 6 uur labo om xHTML/CSS te leren en in TI moesten we hetzelfde kunnen op 6 weken tijd met slechts 2 uurtjes labo in de week, althans dat wordt toch verwacht maar als ik sommige zie denk ik niet dat ze ook op zouden kunnen tegenover iemand van NMCT. In NMCT krijg je ook nog Flash en PHP en in TI niet.

Op vlak van programmeren (en één van de redenen waarom ik toch nog naar TI ben gegaan) heeft TI een streepje voor. Er wordt meer aandacht gegeven aan het ontwerp & analyse van een OO-programma, je ziet Java ook beter dan in NMCT. Tenzij het in de latere jaren wel aan bod kwam in NMCT, wat ik dus niet weet, leer je daar ook niet direct design patterns die het nochtans vele handiger maken, je programmeert alles door elkaar in plaats van MVC te gebruiken etc.

Tot dusver de front-end taal die je ziet. Je krijgt ook nog back-end talen te zien. COBOL moet iedereen zien in het 2de jaar maar er zijn nog andere talen die je ook zal zien als je voor de afstudeerrichting mainframe's kiest. Iets wat NMCT geheel niet aanbiedt.

Wat ik ook al van derdejaars heb gehoord is dat de afstudeerrichting multimedia eerder wat de vuilbak is. Sommige kiezen dit omdat dat het gemakkelijkst is om snel hun diploma te kunnen behalen maar in werkelijkheid stelt het niet zo veel voor.

Ik heb wel het gevoel dat beide richtingen goed opgaan maar dat het eerder op de voorkeur neerkomt of je nu wel een beter programmeur wil worden of wil je je meer toespitsen op multimedia en webdesign. Indien je voor mainframe's wil gaan heb je wel totaal geen keuze. Al kreeg ik in NMCT wel meer taken. Maar in TI krijg je dan ook weeral een project waar je met 4 personen aan moet werken dus dat gaat wel gelijk op.

Nogmaals, zeer belangrijk, merk op dat ik maar één jaar NMCT heb gedaan en over het 2de en 3de jaar niets afweet dus dit is mogelijk niet representatief.

YaMo

Legacy Member
Let ook wel dat TI niet overal helemaal hetzelfde is.
Bijvoorbeeld: Karre heeft blijkbaar geen php en flash gezien in Gent, terwijl dit in Leuven wel aan bod komt. In Brugge is dat misschien nog anders.
In de ene TI opleiding krijg je wiskunde en talen, in de andere niet...

Anoniem07

Legacy Member
in Antwerpen is flash en php enkel voor de MCT richting (multimedia). In de gewone TI (KdG) zie je van webstuff : XML, XAML, ASP.NET, CSS, xHTML, een wat javascript dat je bijvoorbeeld combineert met XAML voor interacties, je kan wel in het 3de jaar nog kiezen als afstudeerrichting front-end, dan zie je normaal ook wel php, en dingen zoals de jQuery, ajax en HTML5 stuff

YaMo

Legacy Member
PunkDudez zei:
in Antwerpen is flash en php enkel voor de MCT richting (multimedia). In de gewone TI (KdG) zie je van webstuff : XML, XAML, ASP.NET, CSS, xHTML, een wat javascript dat je bijvoorbeeld combineert met XAML voor interacties, je kan wel in het 3de jaar nog kiezen als afstudeerrichting front-end, dan zie je normaal ook wel php, en dingen zoals de jQuery, ajax en HTML5 stuff

Alleen als je front-end kiest, krijg je php...
Eigenaardig.

Anoniem07

Legacy Member
Feit, ik snap wat je bedoel, maar het is maar om eigenlijk een kleine Android app te maken of Ajax dat met een webservice praat, en die programeer je kort in php, maar je gaat niet diep in op php om een hele back-end te ontwikkelen

YaMo

Legacy Member
PunkDudez zei:
Feit, ik snap wat je bedoel, maar het is maar om eigenlijk een kleine Android app te maken of Ajax dat met een webservice praat, en die programeer je kort in php, maar je gaat niet diep in op php om een hele back-end te ontwikkelen

En zien dan jullie een andere scripttaal wel iets grondiger?

Anoniem07

Legacy Member
YaMo zei:
En zien dan jullie een andere scripttaal wel iets grondiger?

Ik heb zelf back-end gedaan, maar ik denk dat scripttalen enkel grondig aanbod kwamen als je specialisatie netwerk en systembeheer zou kiezen in het laatste jaar.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan