Archief - Netwerkbeheerder Windows - Ondersteuning

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nLs90

Legacy Member
opleiding

Ik heb mij ingeschreven voor deze opleiding, moet binnekort op gesprek komen en mij laten screenen. Maar ik vroeg mij af of deze opleiding iets voorstelt? Wat ben ik hier mee? Wat voor jobs staan mij te wachten? Wat zijn de (betere) alternatieven? Een bacheloropleiding toegepaste informatica? (heb ik al aan gedacht, maar ik ben echt slecht in programmeren dusjah en om 3 jaar nog te moeten doen... ben al 22, is nog jong, maar ik heb gewoon schrik dat ik dat programmeren niet ga kunnen, mijn voorkeur gaat echt wel uit naar netwerken)

Upheaval

Legacy Member
Als ge echt enkel netwerken wilt doen ga dan telecommunicatie technieken volgen bij groep t in avondschool.(graduaat) Heel goede opleiding , enkel doorbijten op mobiele netwerken (vak vuller).

Programma - Groep T

Ipv die cursus windows zou ik eerder CCNA gaan volgen. Windows kunt ge op uw eigen leren. (en doe dit dan ook)

En als ge het echt meent om hier een job mee te vinden ook uw frans oefenen.

nLs90

Legacy Member
Ik bedoelde eigenlijk netwerkbeheer en dus niet echt netwerken in het algemeen. Maar als dit een goeie opleiding is, misschien toch maar eens overwegen dan :)?! En ja frans zal ik zeker moeten bijschaven. En heb je voor die ccna geen voorkennis nodig? Want die heb ik namelijk nog niet hé

Gray

Legacy Member
CCNA is goed voor wat helpdesk te doen maar meer ook niet.
Ik zou zeker voor een graduaat gaan, veel meer waard! ;)

[HoD]

Legacy Member
Ik heb in 2008 opleiding 'Netwerkbeheerder - Security' gevolgd aan de VDAB. Nu heb ik juist een nieuwe functie van ICT Coördinator aanvaard (privé, niet in onderwijs). Je gaat wel eventjes moeten doorbijten op een Servicedesk functie in de meeste gevallen :)

Anoniem09

Legacy Member
CCNA moet je niet halen, dit is puur Cisco, hoeveel bedrijven werken er met Cisco? Juist ja, enkel de héél grote en daar kom je niet binnen als netwerkbeheerder zonder bachelor of master.

Beste is natuurlijk 3 jaar bachelor, maar dat loopt ook niet vanzelf. Ik heb dat gedaan en had wel wat moeite met programmeren en analyse maar uiteindelijk toch erdoor geraakt. Met zo'n bachelor geraak je meteen aan een interessante job met veel voordelen. Zonder bachelor zal je ook wel een goede job vinden maar je zal toch harder moeten zoeken of lager moeten beginnen.

Bij ons is er iemand begonnen die Toegepaste Informatica in het middelbaar gedaan heeft, die begint dus bij de helpdesk zonder voordelen, maar het verschil in niveau (en doorzetting) is dan ook duidelijk merkbaar.

Zo'n opleiding bij de VDAB laat wel zien dat je leergierig bent en ervoor wilt gaan maar weet zelf niet wat die opleiding inhoud. Wat je ook kan doen is studeren voor de certificaten van Microsoft (MCTS), niet elk bedrijf hecht er evenveel waarde aan maar je laat wel zien dat je er mee bezig bent en dat je wilt vooruitkomen in de IT, is zéér belangrijk!

nLs90

Legacy Member
Bedankt voor je inbreng koenpje. Op zich zou ik met die bachelor het meeste zijn, maar ik vrees dat het programmeren een te grote struikelblok gaat zijn, daarom is een opleiding via de vdab, graduaat informatica optie: netwerkbeheer en/of die graduaat telecommunicatietechnieken aangevuld met Microsoft certificaten een betere optie. Ik denk dat ik er niet echt tegen opzie om in het begin helpdesk te doen, om ervaring op te doen dus...

samsonite

Legacy Member
1)Ik kan dat linkje niet openen=>pc ook niet van de nieuwste?
2)Hoelang zal diene opleiding duren?
3)Wanneer(dag/avond)?



VDAB < Graduaat
Bij de VDAB kunnen ze u gene diploma geven en de graduaat wel (denk hierover goed na)

nLs90

Legacy Member
1) De link is verlopen gewoon, maar het was een link naar de opleiding Netwerkbeheerder Windows - Ondersteuning, 'een knelpuntberoep' =>

Je leert zelfstandig een Windows computernetwerk opzetten en beheren.

basis netwerken
PC-beheer
Command line interface
netwerken (CCNA1)
ITIL
TCP/IP

Windows server
System tools en deployment
Windows scripting
Mail server (exchange)
Webserver (IIS)
Database server (SQL)
Firewall (ISA)
officepakketten vervolmaking
VBA

optioneel
SharePoint server

Sollicitatietraining en solliciteren zijn een wezenlijk onderdeel van de opleiding!

Tevens krijg je de gelegenheid om een communicatietraining te volgen.

Praktisch gedeelte
Na dit programma volg je in principe een praktische stage in een bedrijf.


Na deze opleiding beschik je over de nodige competenties om een job te vinden in de ICT.
Hiervoor is het wenselijk dat je vooraf aan de volgende randvoorwaarden voldoet:

diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig door beroepservaring
degelijke kennis van computergebruik
kennis Engels
rijbewijs B of het engagement om dit te behalen

Op basis van deze randvoorwaarden en het resultaat van een competentie screening zal de klantenconsulent beslissen of deze opleiding voor u een zinvol traject naar tewerkstelling is.Bijkomend kan een aanlegproef definitief uitsluitsel geven.

2) afhankelijk in welke vorm dat je het volgt, 6 tot 10 maanden. Ik ga het via 'blended leren' doen => De duurtijd van de opleiding bedraagt ongeveer 6 maanden + aansluitend maximum 6 weken stage in een bedrijf.

3) Idd, het kan mss een degelijke opleiding zijn, maar uiteindelijk heb je geen diploma hé... dus mss drm een graduaat overwegen hé? maar die graduaat telecommunicatietechnieken is bijv. 3 jaar natuurlijk, maar zie ik wel zitten en een graduaat netwerkbeheer in diest is 1 jaar, maar zit ook programmeren in... maar mss dat dat nog wel lukt?!

samsonite

Legacy Member
nLs90 zei:
1) maar die graduaat telecommunicatietechnieken is bijv. 3 jaar natuurlijk, maar zie ik wel zitten en een graduaat netwerkbeheer in diest is 1 jaar, maar zit ook programmeren in... maar mss dat dat nog wel lukt?!

linkje?
Zou het bv mogelijk zijn om die 6 maanden opleiding met de graduaat te combineren

samsonite

Legacy Member
:offtopic: Ge kunt u normaal gezien nu nog inschrijven voor de graduaat

nLs90

Legacy Member
bij uurrooster starten er modules in maart, dus die zal ik nog kunnen volgen wrs hé :)

en voor telecommunicatietechnieken zal ik is moeten informeren denk ik ja

Upheaval

Legacy Member
"CCNA moet je niet halen, dit is puur Cisco, hoeveel bedrijven werken er met Cisco? Juist ja, enkel de héél grote en daar kom je niet binnen als netwerkbeheerder zonder bachelor of master. "

Ikzelf heb geen bachelor en ben toch aangenomen als netwerkbeheerder bij een internationaal bedrijf. (2400 brut dankuwel) Heb wel al 2 jaar telecommunicatietechnieken achter de rug.

CCNA geeft u echt wel een goede kijk op hoe netwerken in elkaar zitten.
Ok het is idd cisco en veel bedrijven gebruiken ook wel juniper, maar de inhoud blijft hetzelfde. Juniper kunt ge altijd op uw eigen leren.

"Webserver (IIS)"

Ik begrijp zelfs niet waarom ze dit geven , werk met Apache ipv IIS maakt u het leven een stuk gemakkelijker.

"Microsoft certificaten"

Laat wel uwe werkgever dit betalen :)

"telecommunicatietechnieken"

Ideaal als ge niet wilt programmeren. In het bedrijfsleven ga ge wel moeten leren scripten.
Of niet maar dan maak je het jezelf wel moeilijker.

In deze opleiding draait het vooral rond de infrastructuur van netwerken.
Bv. Wat gebeurd er bij een zone transfer ? Hoe beveiligen met Certificaten... en uiteraard hoe je het moet opbouwen.

Perfect als je system engineer wilt worden :)

Sloth

Legacy Member
nLs90 zei:
1) De link is verlopen gewoon, maar het was een link naar de opleiding Netwerkbeheerder Windows - Ondersteuning, 'een knelpuntberoep' =>

Je leert zelfstandig een Windows computernetwerk opzetten en beheren.

basis netwerken
PC-beheer
Command line interface
netwerken (CCNA1)
ITIL
TCP/IP

Windows server
System tools en deployment
Windows scripting
Mail server (exchange)
Webserver (IIS)
Database server (SQL)
Firewall (ISA)
officepakketten vervolmaking
VBA

optioneel
SharePoint server

Sollicitatietraining en solliciteren zijn een wezenlijk onderdeel van de opleiding!

Tevens krijg je de gelegenheid om een communicatietraining te volgen.

Praktisch gedeelte
Na dit programma volg je in principe een praktische stage in een bedrijf.


Na deze opleiding beschik je over de nodige competenties om een job te vinden in de ICT.
Hiervoor is het wenselijk dat je vooraf aan de volgende randvoorwaarden voldoet:

diploma secundair onderwijs of gelijkwaardig door beroepservaring
degelijke kennis van computergebruik
kennis Engels
rijbewijs B of het engagement om dit te behalen

Op basis van deze randvoorwaarden en het resultaat van een competentie screening zal de klantenconsulent beslissen of deze opleiding voor u een zinvol traject naar tewerkstelling is.Bijkomend kan een aanlegproef definitief uitsluitsel geven.

2) afhankelijk in welke vorm dat je het volgt, 6 tot 10 maanden. Ik ga het via 'blended leren' doen => De duurtijd van de opleiding bedraagt ongeveer 6 maanden + aansluitend maximum 6 weken stage in een bedrijf.

3) Idd, het kan mss een degelijke opleiding zijn, maar uiteindelijk heb je geen diploma hé... dus mss drm een graduaat overwegen hé? maar die graduaat telecommunicatietechnieken is bijv. 3 jaar natuurlijk, maar zie ik wel zitten en een graduaat netwerkbeheer in diest is 1 jaar, maar zit ook programmeren in... maar mss dat dat nog wel lukt?!

Ik heb dezelfde opleiding gevolgd aan de VDAB in Genk een tijdje geleden, ben nu aan het werk als systembeheerder/netwerkbeheerder en zou niets anders willen doen.

Ook heb ik wel een diploma professionele bachelor ICT (zonder dit was ik nooit kunnen beginnen op mijn huidige werkplek) maar daar had ik niets gezien van netwerken/servers en na mijn stage tot de conclusie gekomen dat alle dagen programmeren niets voor mij was,mijn stagebegeleider deed ook meer systeembeheer en dat leek me veel boeiender dus van daar die opleiding.

Ik heb enorm veel geleerd, blended learning kan goed zijn als je echt interesse hebt, als dit niet zo is ga je waarschijnlijk snel wat op internet zitten en je tijd verdoen.

De opleiding die ik gevolgd heb was puur praktijkgericht, iets wat je op school wel wat mist vind ik. Je krijgt een cursus, paar installatie CD's, een aantal PC's of vmware en een aantal dagen om die te leren. Daarna is er meestal een praktische test over ieder onderdeel. Bijvoorbeeld Windows Server 2008 opzetten met enkele roles/features, policies instellen etc.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan