Archief - Master in avondschool nuttig?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kney

Legacy Member
Hallo,

Ik ben Bachelor Toegepaste Informatica van opleiding.
Ik ben momenteel aan het werk bij een consultancy bedrijf.
Ik vroeg mij eigenlijk af of het nuttig is om een master te halen, en of dit veel gaat verschillen in het loon dat je krijgt.

dobe&daze

Legacy Member
De grotere consultancy bureau's (Accenture / Capgemini / CSC / ...) hebben nogal sterk de neiging om masters voorkeur te geven, met de gedachte dat die zich sneller kunnen inwerken en sneller kunnen doorgroeien. Maw "we zullen ze makkelijker aan de klant kunnen verkopen / op project plaatsen en nog es hogere rates vragen dan voor hun bachelor collega's". Als je na paar jaar zou willen switchen naar/tussen zo'n bedrijf, zal een master makkelijker access geven. Geloof dat je voor bepaalde afdeling bij ACN en Cap zelf een master moet hebben (business consultancy afdelingen).

Persoonlijk denk ik dat veel met mentaliteit te maken heeft, vriend van me is in een nieuw bedrijf gestart en de director van zijn afdeling is iemand die 'maar' een bachelor heeft. Als je dit vergelijkt met de andere directors, die hebben allemaal master, vele zelf meerdere en eventueel aangevuld met buitenlandse MBA. Maar uiteindelijk zullen ze wel allemaal over gelijkaardige capaciteiten moeten beschikken om hun job te kunnen uitvoeren.

T gaat vooral over wat je eigen capaciteiten zijn, ben je slim genoeg maar is studeren niet echt je ding (dagen focussen op een cursus is helemaal iets anders dan een consultancy opdracht uitvoeren) dan zal je in consultancy wel genoeg kansen krijgen om te groeien.

Daarnaast nog es rekening houden dat mensen met een bachelor TI, snel in de hoek geduwd worden van programmeurs of gelijkaardige technische functies. Op termijn zal je voor een bedrijf duurder worden en zal je je moeten differentiëren van de indische / poolse programmeur die half zo duur is. Wil dus zeggen dat ze van je verwachten dat je architectuur (tehisch niveau waar masters eerder voor aangesproken worden), project management (zit een deel financial management bij, wordt er gekeken naar tew-ers bijkomt kijken) opdracht zal aannemen. Meestal skills die je als bachelor niet aangeleerd hebt en dus deels zal moeten bijbenen.

Daarnaast nog ff over de combo consultancy / avondschool...lijkt me zeer zwaar te zijn, wat als je bij een klant geplaatst wordt die zich 100km van je instituut bevindt? wat als je een klant hebt die eist dat de deadlines gerespecteerd worden en je dus overuren moet kloppen? wat als je service moet leveren tot 19.00 en je daardoor telkens delen van de les mist? Omdan nog maar te zwijgen over de extra workload van combo thesis/werken.

Voor het verschil in loon moet je het niet doen denk ik, als starter is het een verschil van een max een paar 100 euro bruto, op termijn zal je loon evolueren samen met je project ervaring,

dobe&daze

Legacy Member
Allemaal dingen om rekening mee te houden, maar uiteindelijk komt het op je attitude aan en waar je precies wil in doorgroeien, voor masters zal dat sneller gaan dan voor bachelors, maar gezien het perspectief van een 40-45jarige carrière vraag ik me soms wel af of het allemaal zo snel snel moet gaan. (kunnen uiteindelijk allemaal geen CIO worden).

Daarnaast als je toch beslist om een master te doen, doe het dan nu ( of switch naar een bedrijf waar dit sterk gestimuleerd wordt en de combo werk-studie draaglijker is) want na wat jaren ervaring komt er teveel extra werk bij om die combo vol te houden.

DesorteD

Legacy Member
kney zei:
Hallo,

Ik ben Bachelor Toegepaste Informatica van opleiding.
Ik ben momenteel aan het werk bij een consultancy bedrijf.
Ik vroeg mij eigenlijk af of het nuttig is om een master te halen, en of dit veel gaat verschillen in het loon dat je krijgt.

Waarom vraagt ge dat niet aan het bedrijf waarvoor je werkt?

kney

Legacy Member
Ik heb niet al te veel problemen gehad met mijn opleiding.
Maar het is wel waar dat als ik bij een opdracht bij een klant zit dat het wel problemen kan opleveren.
1 ding wat ik kan doen is dit melden aan mijn bedrijf, aangezien ik ook in-house opdrachten kan doen. En dan is het misschien wel makkelijker.
Het moet helemaal niet snel gaan want ik vind mijn loon + extra legale voordelen meer dan genoeg voor een starter en beter dan op veel plaatsen.

Mooncat

Legacy Member
Een master behalen kan een meerwaarde zijn, maar dat hangt af van diverse factoren. Je persoonlijkheid is toch nog altijd het belangrijkste en met een bachelor kan je evenzeer doorgroeien in de IT-sector, hoewel het natuurlijk klopt dat er bedrijven zijn waar je minder snel gaat doorgroeien met een bachelor. Ervaring is nog altijd belangrijker en bij iemand met vijf à tien jaar ervaring gaat een diploma minder belangrijk zijn.

Ik weet niet welke master je op het oog hebt, maar een master in informatica in avondonderwijs is ontzettend zwaar in combinatie met een full-time job om niet te zeggen haast onmogelijk.

kney

Legacy Member
Mooncat zei:
Ik weet niet welke master je op het oog hebt, maar een master in informatica in avondonderwijs is ontzettend zwaar in combinatie met een full-time job om niet te zeggen haast onmogelijk.

Dit is natuurlijk wel een probleem, ik wil niet met mijn job stoppen.
Als de combinatie te zwaar is kan ik beter rustig aan klimmen binnen mijn bedrijf.
Ik heb ook nog een vriendin en sport waar ik tijd aan besteed, waardoor dit vrijwel onmogelijk word.

samsonite

Legacy Member
kney zei:
Dit is natuurlijk wel een probleem, ik wil niet met mijn job stoppen.
Als de combinatie te zwaar is kan ik beter rustig aan klimmen binnen mijn bedrijf.
Ik heb ook nog een vriendin en sport waar ik tijd aan besteed, waardoor dit vrijwel onmogelijk word.


Is het mogelijk om je master te verdelen over meerdere jaren?

|nfected

Legacy Member
Kijkt eens naar de open universiteit, kan je veel meer spelen met uw aantal lessen.
Studieaanbod OUNL

Ik zie persoonlijk de meerwaarde wel niet in, als je goed zijt dan kan je evengoed doorgroeien als bachelor zijnde. Je moet gewoon zorgen dat je beter presteert dan het gemiddelde en een netwerk uitbouwen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan