Archief - Master HW of prof bachelor?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Mat23

Legacy Member
Hallo,

ik twijfel momenteel om al dan niet handelswetenschappen te studeren. Ik kom uit Eco-Talen en ik heb gehoord dat maar de helft van deze mensen slagen in de studie (vooral door de wiskunde). Dat is dan waarschijnlijk ook de helft die er keihard voor werkt en ik weet niet of ik iemand ben die dat 4 jaar kan opbrengen. Qua intelligentie zou ik normaal moeten voldoen.

De andere optie is dan een prof. bachelor te gaan studeren. Moest ik daarvoor kiezen zal het ofwel bedrijfsmanagement: financie- en verzekeringswezen zijn ofwel toegepaste informatica.

Wat is nu het grote verschil tussen een master en een bachelor op de arbeidsmarkt? Want als ik HW zou studeren is het vooral voor het voordeel op dat gebied. Is een master effectief (veel) meer betaald? Zijn er sterke verschillen in groeimogelijkheden? Zoals iedereen is het natuurlijk mijn droom om later goed de kost te verdienen, een mooie woning te hebben, een deftige auto... je snapt het wel.

Iedereen met advies/info over de studie en/of het latere werkleven is alvast bedankt!

SH343

Legacy Member
Masterdiploma's worden altijd meer betaald, voor veel functies wordt ook een masterdiploma gevraagd (check gewoon maar eens in de krant). Het is natuurlijk niet zo dat je met een bachelordiploma echt geen kans maakt om zo een job te krijgen.

Ik heb ook Eco-talen gedaan en ga nu mijn 1ste bachelor HW doen. Wiskunde en andere analytische vakken gaan knelpunten zijn en daarom ga ik een plustraject doen. (:

SH343

Legacy Member
Mat23 zei:
en wat is zo'n plustraject precies?

Gaat enkel in Brussel (maar andere scholen (Gent en Lessius) zullen ook wel goede begeleiding hebben). Bestaat uit dubbel zoveel les voor de analytische vakken (wiskunde, statistiek, micro-economie en boekhouden). Je kan bv voor een plustraject wiskunde kiezen en dit betekent dat je met een aparte groep wiskunde volgt, verspreid over dubbel zoveel contacturen dan normaal. Dit houdt concreet in dat je dan (geloof ik) 4u per week hebt i.p.v. 2u voor dezelfde leerstof te behandelen.

Plutus

Legacy Member
Keihard werken is ook overdreven.. Gewoon weten waar je mee bezig bent, het niet onderschatten en een goede studiemethode zoeken. Ik kom zelf ook uit economie-talen (3 uur wiskunde) en ben net afgestudeerd als master HW aan de HUB. Laat u dus niets wijsmaken, het kan zeker :p

SoYeah

Legacy Member
Zolang je geen wiskunde of fysica studeert aan de universiteit is alles mogelijk mits inzet en motivatie. Laat je niets anders wijsmaken en ga er voor.

MrKend54l

Legacy Member
De vraag of een master meer betaald wordt is eigenlijk maar dom.
Natuurlijk is een master sowieso beter en beter betaald. Anders zou het ook geen nut hebben om een master te behalen.
Je moet ook kijken naar doorgroeimogelijkheden. Die bij een master 30x hoger liggen.

SH343

Legacy Member
MrKend54l zei:
De vraag of een master meer betaald wordt is eigenlijk maar dom.
Natuurlijk is een master sowieso beter en beter betaald. Anders zou het ook geen nut hebben om een master te behalen.
Je moet ook kijken naar doorgroeimogelijkheden. Die bij een master 30x hoger liggen.

30x is nu misschien wat overdreven. Niet alleen het diploma is een factor (maar het is wel een redelijk belangrijke).

xversex

Legacy Member
Mat23 zei:
Hallo,

ik twijfel momenteel om al dan niet handelswetenschappen te studeren. Ik kom uit Eco-Talen en ik heb gehoord dat maar de helft van deze mensen slagen in de studie (vooral door de wiskunde). Dat is dan waarschijnlijk ook de helft die er keihard voor werkt en ik weet niet of ik iemand ben die dat 4 jaar kan opbrengen. Qua intelligentie zou ik normaal moeten voldoen.

De andere optie is dan een prof. bachelor te gaan studeren. Moest ik daarvoor kiezen zal het ofwel bedrijfsmanagement: financie- en verzekeringswezen zijn ofwel toegepaste informatica.

Wat is nu het grote verschil tussen een master en een bachelor op de arbeidsmarkt? Want als ik HW zou studeren is het vooral voor het voordeel op dat gebied. Is een master effectief (veel) meer betaald? Zijn er sterke verschillen in groeimogelijkheden? Zoals iedereen is het natuurlijk mijn droom om later goed de kost te verdienen, een mooie woning te hebben, een deftige auto... je snapt het wel.

Iedereen met advies/info over de studie en/of het latere werkleven is alvast bedankt!

De wiskunde in HW is echt retesimpel :')

Ik ken veel mensen (waaronder mijn zus) die vanuit eco-talen HW zijn gaan doen (aan HoGent) en niemand had problemen met wiskunde.
De moeilijkste vakken zijn de analytische vakken (Analytisch Boekhouden, Financïele Analyse,...), om de wiskunde en statistiek zou ik me echt geen zorgen maken. Ik heb die cursussen al gezien en het niveau ervan is niet bijster hoog. Dus voor de wiskunde zou ik het niet laten, maar indien je echt twijfelt, kan je mss eerst een prof bach doen en dan schakelen naar HW :)

Mat23

Legacy Member
tja de docent zei toch dat uit de 3u wiskunde maar de helft naar het 2e jaar gaat.

Sidgun

Legacy Member
Mentaal zwaar... Je moet gewoon beseffen dat wanneer je een master wilt veel moet studeren. Indien je dat niet kan opbrengen ben je het niet waard om een master te hebben en wij studenten moeten ook niet echt klagen hé, studeren is toch minder mentaal zwaar dan te werken.... ;)

Mat23

Legacy Member
ben net even gaan informeren in katho. het is mogelijk om met een banaba na financie- en verzekeringswezen ook accountancy fiscaliteit te behalen. Is dit een meerwaarde op de arbeidsmarkt? scheelt dat in loon?

Pilatus

Legacy Member
helft slagen is dikke zever, ik heb ook eco talen gedaan en die wiskunde was een piece of cake (toch voor mij), het hangt gewoon van uw eigen af, als ge u wilt inzetten als wiskunde niet echt u ding is dan moet ge sowieso hw doen

Flawless

Legacy Member
Pilatus zei:
helft slagen is dikke zever, ik heb ook eco talen gedaan en die wiskunde was een piece of cake (toch voor mij), het hangt gewoon van uw eigen af, als ge u wilt inzetten als wiskunde niet echt u ding is dan moet ge sowieso hw doen

Waarom is dat dikke zever? Heb je de slaagpercentages al is bekeken? Die ligt rond de 50%.

Pilatus

Legacy Member
het zijn dan ook diegene die hun voeten er aan vegen/het echt niet aankunnen die flessen,
iedereen die er voor werkt zal er wel komen

Estrebian

Legacy Member
1) Ruw geschat mag je de volgende slaagpercentages in 1e BA geloven: 10 % slaagt in eerste zit, 20 % in tweede zit en 20 % gaat verder maar moet vakken meenemen. De overige 50 % stopt met studeren of verandert van richting. Die 50 % lijkt misschien veel, maar je zal merken dat er in het eerste jaar veel mensen zitten die daar eigenlijk totaal niet thuishoren :)
2) Ik heb zelf ook ECO-MT gedaan en nooit echt zware problemen gehad met wiskunde. Als je merkt dat je het moeilijk krijgt om te volgen, hou dan gewoon de leerstof bij en dan zou dat wel moeten lukken.
3) "Mentaal zwaar" is de opleiding zeker niet. Je wordt redelijk gerust gelaten en moet gemiddeld 1 groepswerk per jaar doen (in de master is dit wel iets meer). De eerste twee jaren is het eigenlijk gewoon zorgen dat je tegen het examen de leerstof kent en proberen te slagen :)
4) Een master verdient over het algemeen meer. Verder ga je ook interessanter werk krijgen, terwijl bij functies die ingevuld worden door prof. bachelors vaak de focus op het uitvoerende aspect ligt.
5) Een banaba vind ik een waste of time, behalve als je effectief een andere richting wilt inslaan.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan