Archief - Makelaar (vastgoed) BIV-nummer? (avondschool)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

vankja

Legacy Member
Sorry voor de BUMP van 5 maanden, maar ook ik had een vraag waar ik niet direct een antwoord op vond.

Ik wil volgend jaar makelaar gaan studeren in avondschool. Het is de bedoeling om enkel deze opleiding te doen zodat ik geen beperking heb met huizen te kopen op een bepaalde termijn (er is mij gezegd dat een gewone particuliere persoon zonder makelaarsdiploma dit niet kan).

Nu vroeg ik mij af, ik heb een diploma secundair onderwijs en een graduaat marketing (avondschool). Ik kan hiermee gewoon de makelaarsopleiding volgen (hoop ik, dit is mij ook 3 jaar geleden verteld).

Nu zie ik ook dat het mogelijk is om een BIV-nummer te verkrijgen, hiervoor moet echter wel stage gedaan worden. Moet ik zo een BIV-nummer hebben voor hetgene ik wil bereiken? Ik wil dus nooit in een kantoor zitten, enkel bijvoorbeeld oude huizen kopen, zelf opknappen en dan verkopen.


Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!
Grtz!

McGregor

Legacy Member
Een particulier mag zoveel huizen hebben als hij wenst, daarvoor heb je geen BIV nummer voor nodig. Ook mag je altijd uw huizen opknappen en opnieuw verkopen (met winst). Daarvoor heb je ook geen nummer voor nodig.
Let wel op, die winst die je maakt zal je worden op belast, maar dat heeft niks met het BIV te maken.

Zolang je uw eigen vastgoed verkoopt heb je daarvoor geen nummer nodig.

SoYeah

Legacy Member
Mbt tot het fiscale aspect :
Als het NIET uw enige eigen woning is en je binnen de 5 jaar na aankoop van het pand verkoopt dan ben je een meerwaardebelasting verschuldigd.
Het belastingtarief is 16,5% en wordt berekend op het verschil tussen de aan- en verkoopprijs. De aankoopprijs wordt verhoogd met de werkelijke kosten van de aankoop (notariskosten) of met een forfaitair kostenpercentage van 25%. De met 25% verhoogde aankoopprijs mag je verhogen met 5% per verlopen jaar sinds de aankoop, en met de facturen van werken uitgevoerd door een geregistreerd aannemer.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan