Archief - M&a/equity funds/corporate finance....

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bernard!

Legacy Member
Hallo,

Sorry als ik dit op de verkeerde post heb gepost 'if so redirect me :)'.

Iemand een idee welke studies je best kiest als je voor investeringsmaatschappij, bedrijven die overnames/fusies/herstructurering/kapitaalverhogingen wil gaan werken?

Op de universiteit zeggen ze tew, maar als ik kijk zijn het meestal de grote advocatenkantoren (linklaters, a&o, etc...) die deze dingen doen?

Kies ik daarom beter voor rechten? of zou ik eens een mail durven sturen naar linklaters, ed om te vragen welke studies zij verwachten voor dergelijke functies? verwacht daar wel niet veel response van maar bon...

Anyway, thanks in advance

Straddle

Legacy Member
Welke functie zou je dan willen uitvoeren rond M&A? Ik heb TEW gestudeerd, specialisatie in finance, en we hebben behoorlijk wat materiaal gezien rond M&A (veel te veel naar mijn goesting). Rond M&A activiteiten zijn vaak advocaten betrokken, hoewel economen hier ook een rol in spelen, en vooral veel externe consultants.

Volgens mij kan je zelfs bij de Big4 starten als analyst voor M&A's, dat lijkt mij veruit de beste springplank naar die wereld toe. In de meeste bedrijven hebben ze hier volgens mij niet eens functies voor.

Bernard!

Legacy Member
Straddle zei:
Welke functie zou je dan willen uitvoeren rond M&A? Ik heb TEW gestudeerd, specialisatie in finance, en we hebben behoorlijk wat materiaal gezien rond M&A (veel te veel naar mijn goesting). Rond M&A activiteiten zijn vaak advocaten betrokken, hoewel economen hier ook een rol in spelen, en vooral veel externe consultants.

Volgens mij kan je zelfs bij de Big4 starten als analyst voor M&A's, dat lijkt mij veruit de beste springplank naar die wereld toe. In de meeste bedrijven hebben ze hier volgens mij niet eens functies voor.

Functies: vooral het opmaken van de contracten en bijhorende onderhandelingen daarnaartoe.... evenals beide partijen aan de nodige financieringen helpen. Niet zozeer het berekenen (analyse zoals je aanhaalde) van wat het bedrijf waard is of zou kunnen waard zijn.

Ik denk ook zoals je zei dat deloitte, etc zich meer richten op de analyse rond de bedrijven/splitswaarde van de aandelen/herstructerering achteraf, en de advocaten de opmaak van de contracten toch?

DéWé

Legacy Member
Je kan een algemene opleiding volgen (TEW bv.) en dan proberen aan werk te raken bij zoals Straddle zegt de Big4, of bij een consultancy bedrijf zoals McKinsey, BCG, ...
Het hangt er vooral van af welk deel jij hier binnen wilt doen. Wat je hier nu post ligt ook wel niet meteen in lijn met jouw andere topic i.v.m. zelf willen ondernemen en bedrijven opstarten. Ik denk dat de 'creativiteit' die nodig is voor M&A's etc. van een heel andere soort is dan degene die nodig is voor dit laatste.

En als jij naar eigen zeggen zoveel creativiteit hebt en ondernemingen wil opstarten neem ik aan dat je dan ook effectief ideeën hebt om hiermee te beginnen? Als je denkt dat je een goed business plan hebt dan is het misschien interessanter om je goed te laten adviseren/research te doen en daar meteen mee te beginnen als je aan het nodige kapitaal raakt.

NotoriousP

Legacy Member
Het zijn 2 topics over uw studies... eigenlijk 3 want die over geldwolven draait hier eigenlijk ook om, je bent op zoek naar een studie waar je veel geld mee verdient.

Bernard!

Legacy Member
NotoriousP zei:
Het zijn 2 topics over uw studies... eigenlijk 3 want die over geldwolven draait hier eigenlijk ook om, je bent op zoek naar een studie waar je veel geld mee verdient.

Suggesties? ^^

Flawless

Legacy Member
Software ontwikkelen die Microsoft voor €€€ overkoopt.

Conradus

Legacy Member
Bernard! zei:
Functies: vooral het opmaken van de contracten en bijhorende onderhandelingen daarnaartoe.... evenals beide partijen aan de nodige financieringen helpen. Niet zozeer het berekenen (analyse zoals je aanhaalde) van wat het bedrijf waard is of zou kunnen waard zijn.

Voor de opmaak van de contracten zit je het beste in de rechten denk'k. Hier aan de UGent hebben ze wel een paar vakken die daar specifiek rond draaien (M&A, Handelscontracten), waarin je wel een degelijke kennismaking hebt, maar daarna kan je niet onmiddellijk beginnen natuurlijk.

Straddle

Legacy Member
M&A ligt trouwens ook wel redelijk stil i.v.g. met vroeger. Sinds de crisis van 2008 zijn er een pak minder mergers gebeurd. Het enthousiasme ervoor is ook sterk gedaald.

Snowyflake

Legacy Member
Mijn zus werkt bij zo'n kantoor. Daar geraak je niet zomaar binnen. Als ik hoor hoe het daar aantoe gaat. Beste profiel om daarbinnen te geraken is een diploma TEW EN een diploma rechten en bij haar kantoor moet je verplicht ook jaar in VS hebben gezeten aan ivy league unief .. Om je kansen te verhogen bij voorkeur nog zoveel mogelijk talen spreken en dan geraak je daar zonder probleem binnen :). Eenmaal je binnen geraakt bent moet je nog steeds dag en nacht jezelf kapot werken maar wel mooie vergoeding :D

SysRq

Legacy Member
Bernard! zei:
Suggesties? ^^

Creativiteit is waar het van komt. Iemand als Wim Delvoye - een groot artiest overigens - is doorgebroken met een opstelling die, letterlijk, uitwerpselen produceert, de "Cloaca".

Helaas kan ik niet anders dan Wim blijven associëren met fecaliën, maar dat heeft hij dan ook zelf gezocht.

Riverdale27

Legacy Member
Als ik het goed begrijp, dan zijn het de economen die het hele financiële plaatje en bovendien ook de strategie achter mergers bedenken, terwijl de advocaten zorgen dat de hele boel vlekkeloos verloopt. Allemaal strijken ze genoeg geld op denk ik. Maar de economen zitten dus meestal in de bedrijven zelf, terwijl de advocaten bij hun respectievelijke firma's zitten. Het is immers de CEO, zijn Raad van Bestuur, de aandeelhouders, die bepalen of een M&A wenselijk is. CEO's en bestuurders zijn vaak economisch van achtergrond.

Persoonlijk zie ik de charmes van M&A niet echt in. Heb het altijd vrij boring gevonden, en dan al zeker de economische theorie daaromtrent. Wat gebeurt er met de aandelenprijzen van target en acquirer na bekendmaking, is er synergie of gaat waarde verloren, etc etc. Allemaal dingen die mij weinig interesseren :D. Hetzelfde gevoel heb ik wat met IPO's. Op zich leuk voor investeerders, maar het academische verhaal erachter heeft mij nooit kunnen boeien. Terwijl investment bankers, die zo'n dingen begeleiden, dus wel STINKEND rijk worden van zo'n zaken. Maar echt STINKEND rijk.

Advocaat worden en econoom worden zijn best verschillend. De ene groep spot altijd ook wel wat (lachend natuurlijk) met de andere groep. Ik zou eerder op je interesses afgaan bij het kiezen van een studie, en niet zo zeer op één specifieke job. Als je straks klaar bent met TEW of rechten zijn je prioriteiten toch weer volledig geshift, let op mijn woorden.

Ohja: uiteraard zijn economen beter dan juristen (maar dat heb ik nooit gezegd als ze ernaar vragen ;)). To be honest... omringd zijn door mensen met een juridische achtergrond is een godsgeschenk op vele vlakken. Ik heb zeker veel respect voor die beroepsklasse.

Riverdale27

Legacy Member
Straddle zei:
Volgens mij kan je zelfs bij de Big4 starten als analyst voor M&A's, dat lijkt mij veruit de beste springplank naar die wereld toe. In de meeste bedrijven hebben ze hier volgens mij niet eens functies voor.

Inderdaad, een vriend van mij doet dit nu na 2 jaar audit als starter.

Straddle

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Persoonlijk zie ik de charmes van M&A niet echt in. Heb het altijd vrij boring gevonden, en dan al zeker de economische theorie daaromtrent. Wat gebeurt er met de aandelenprijzen van target en acquirer na bekendmaking, is er synergie of gaat waarde verloren, etc etc. Allemaal dingen die mij weinig interesseren :D. Hetzelfde gevoel heb ik wat met IPO's. Op zich leuk voor investeerders, maar het academische verhaal erachter heeft mij nooit kunnen boeien.

Bij mij hetzelfde. Ik weet nog dat het gros van thesistopics in de major Finance zelfs ging over allerlei M&A onderwerpen (je kon het zo gek nog niet bedenken). Ik vind dat net het saaiste domein dat er is in finance (bidder-target-synergies-...). Zelfs bij aandelen vind ik merger arbitrage al enorm saai.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan