Archief - Lening vaste annuiteit

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Butramas

Legacy Member
Hey,

Ik heb een opdracht die ik moet voorbereiden. Het is eigenlijk niet zo heel moeilijk maar het gaat om leerstof die ik 4 jaar geleden heb gezien en die dus ff ver weg zit :p en ik hoopte dat iemand me hier mee kan helpen.

Opdracht:
lening op 5 jaar, vaste annuïteiten, intrestvoet = 5%, geleende bedrag = 49725

Het gaat om een financiering van een personenwagen. Dus de betalingen worden dan per maand gedaan zou ik denken. Die intrestvoet is per jaar, dus ik moet die omzetten naar % per maand.

Is dit dan met deze formule ? (wikipedia ftw)
((1+i)^1/p)-1 => dit zou op 0,00407 uitkomen. Kan ik dat percentage dan gewoon invullen in de fomule: (wikipedia ftw)

annuiteit = (intrestvoet / (1-(1+rentevoet)^(-aantal periodes)))*hoofdsom

Dit zou dus worden = (0,00407/(1-(1,00407)^(-60)))*49725

Klopt dit een beetje?

Alvast bedankt!

scriptkiddie

Legacy Member
Annuïteit = Actuele waarde / ((1-1/(1+i)^n)/i)

i = 0,00407
n = 60 maanden
actuele waarde = 49725
Annuïteit = 49725 / ((1-1/1,00407^60)/0,00407) = 935,73

Reality check: 60 keer 935 euro afbetalen is 56100 euro. Komt dus overeen met het geleende bedrag 49725 euro + intresten.

Butramas

Legacy Member
Weet er iemand ook toevallig hoe je het kapitaalaflossings gedeelte en het intrest gedeelde van die aflossing kunt berekenen. Het is de bedoeling dat ik dit boekhoudkundig ga verwerken.

Ik ben alvast op zoek op het internet maar ik vind het niet direct. Mijn cursussen van het school heb ik ook niet meer :x

edit: ah, gevonden. Dan moet je gewoon simpelweg de annuïteit nemen, dan de intrest berekenen op het kapitaal dat nog moet worden afgelost en het verschil tussen deze 2 nemen. Dan krijg je het gedeelte van de kapitaal aflossing...

zipke

Legacy Member
Butramas zei:
Weet er iemand ook toevallig hoe je het kapitaalaflossings gedeelte en het intrest gedeelde van die aflossing kunt berekenen. Het is de bedoeling dat ik dit boekhoudkundig ga verwerken.

Ik ben alvast op zoek op het internet maar ik vind het niet direct. Mijn cursussen van het school heb ik ook niet meer :x

edit: ah, gevonden. Dan moet je gewoon simpelweg de annuïteit nemen, dan de intrest berekenen op het kapitaal dat nog moet worden afgelost en het verschil tussen deze 2 nemen. Dan krijg je het gedeelte van de kapitaal aflossing...

Als de betaling gedaan wordt met constante unnuïteit moet je
-de interest berekenen op het uitstaande saldo
-het kapitaal dat je aflost is dan (annuïteit - interest).
-de uitstaande schuld van t+1 is dan (uitstaande schuld t - afgeloste kapitaal t+1)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan