Archief - Leerkrachtenopleiding 2e/3e Graad secundair

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Jaspervdd

Legacy Member
Hallo,

Ik ben in 2011 afgestudeerd in de richting Moderne Talen Wetenschappen in het ASO en heb het jaar erna een uitwisseling gedaan naar de Verenigde Staten. Ik heb dus eigenlijk een jaar kunnen nadenken over wat ik nu eigenlijk wou gaan studeren en besloot dan uiteindelijk Engels-Frans te gaan studeren aan de Hogeschool te Gent.
Het is een Bachelor in de Toegepaste Taalkunde, maar de beslissing is eigenlijk heel snel moeten gebeuren. Ik vind de opleiding zelf heel lastig en moet zeer hard werken, om dan uiteindelijk een bachelor te hebben waar ik volgens mij niet al te veel kanten uitkan ( 3 opties voor een master zijn: Vertaler/Tolk/Meertalige communicatie)

Ik zou graag lesgeven in de 2e/3e graad van het secundair onderwijs Aso/Tso in de vakken Engels en/of Frans en/of eventueel een algemeen vak als deze twee talen niet combineerbaar zijn. Mijn vraag is nu eigenlijk wat de beste optie voor bachelor/master is om aan mijn doel van leerkracht te komen?
Het liefst zou ik in Gent blijven om te studeren aangezien dit voor mij het dichtste is.

Alvast bedankt!

Jack-in-the-box

Legacy Member
Na uw master nog pedagogische technieken (of hoe 't ook noemt, vroeger was dat een D-cursus) om te mogen lesgeven.

xversex

Legacy Member
Jaspervdd zei:
Hallo,

Ik ben in 2011 afgestudeerd in de richting Moderne Talen Wetenschappen in het ASO en heb het jaar erna een uitwisseling gedaan naar de Verenigde Staten. Ik heb dus eigenlijk een jaar kunnen nadenken over wat ik nu eigenlijk wou gaan studeren en besloot dan uiteindelijk Engels-Frans te gaan studeren aan de Hogeschool te Gent.
Het is een Bachelor in de Toegepaste Taalkunde, maar de beslissing is eigenlijk heel snel moeten gebeuren. Ik vind de opleiding zelf heel lastig en moet zeer hard werken, om dan uiteindelijk een bachelor te hebben waar ik volgens mij niet al te veel kanten uitkan ( 3 opties voor een master zijn: Vertaler/Tolk/Meertalige communicatie)

Ik zou graag lesgeven in de 2e/3e graad van het secundair onderwijs Aso/Tso in de vakken Engels en/of Frans en/of eventueel een algemeen vak als deze twee talen niet combineerbaar zijn. Mijn vraag is nu eigenlijk wat de beste optie voor bachelor/master is om aan mijn doel van leerkracht te komen?
Het liefst zou ik in Gent blijven om te studeren aangezien dit voor mij het dichtste is.

Alvast bedankt!

Als ik van u was zou ik in Toeg. Taalkunde blijven, want om in de 2e en 3e graad te mogen lesgeven heb je een master nodig. Daarna moet je nog een SLO (Specifieke Leraren Opleiding) van 1jaar volgen om te mogen lesgeven.
Ik denk dat een bachelor leerkracht secundair onderwijs Engels-Frans enkel in de eerste 2jaar mag lesgeven, misschien ook nog het 3e jaar.

Orchidee

Legacy Member
xversex zei:
Als ik van u was zou ik in Toeg. Taalkunde blijven, want om in de 2e en 3e graad te mogen lesgeven heb je een master nodig. Daarna moet je nog een SLO (Specifieke Leraren Opleiding) van 1jaar volgen om te mogen lesgeven.
Ik denk dat een bachelor leerkracht secundair onderwijs Engels-Frans enkel in de eerste 2jaar mag lesgeven, misschien ook nog het 3e jaar.

Als bachelor sec. Onderwijs Frans-Engels mag je tot het 4e geven in het ASO, tot het 6e in TSO en tot het 7e in BSO. Natuurlijk zit de kans er in dat ze vanaf 3e-4e middelbaar een master voornemen op iemand die de bachelor sec. Onderwijs heeft gevolgd.

Aan TS: Ik zou ook gewoon verder doen en daarna een extra jaar voor je SLO. Dan heb je de meeste kans om in de hogere graad van het middelbaar te kunnen lesgeven.

Jaspervdd

Legacy Member
Mijn oorspronkelijke plan was 3e/4e middelbaar Aso/Tso leerkracht te worden, en dan optioneel 3e Graad secundair als dit erbij kon genomen worden.
Na de Bachelor opleiding sec. onderwijs, welke opties zijn er dan nog tot masters? of is het enkel de bachelor opleiding en niks dat er op volgt?

Nerath

Legacy Member
Er volgt niks direct op deze bachelor, het is dan ook een professioneel gerichte bach.

Wel is er - afhankelijk van je vakken die je nam - een waaier aan mogelijkheden. Indien je Frans/Engels gedaan hebt zul je, mits het volgen van een schakelprogramma (van 1j in Brussel/A'pen en 2j in Gent) toegelaten worden tot de masters in taal- en letteren van de respectievelijke taal.

Dan zijn er ook nog de pedagogische en onderwijskundige masters, waarbij hetzelfde verhaal van toepassing is.

UnitedArabEm.

Legacy Member
leerkracht is echt een chille job ik zou het zeker doen als ik u was

zilvermeeuw

Legacy Member
Hoi, ik ben afgestudeerd in taal-en letterkunde. En ik doe nu één jaar SLO (lerarenopleiding) bij in volwassenenonderwijs (60 studiepunten, één jaar, zelfde diploma als op unief).

Als master in de toegepaste taalkunde kan je dit uiteraard ook volgen, en mag je ook les geven in de derde graad.

Er is één verschil met masters in de taal-en letterkunde, en dat heeft te maken met uw 'vereiste bekwaamheden' en 'voldoende bekwaamheden'. Master Taal-en letterkunde F-E heeft als vereiste: Frans, Engels, handelscorrespondentie Frans en handelscorrespondentie Engels. Als voldoende: alle vakken in het secundair.

een master in de toegepaste taalkunde F-E heeft als vereiste: handelscorrespondentie Frans en handelscorrespondentie Engels (wordt weinig gegeven, in sommige TSO-richtingen zoals handel). Als voldoende: alle vakken van het secundair, dus ook Frans en Engels.

Met een vereiste bekwaamheid kan je sneller aan uw 'TADD' geraken wat een stap is naar vaste benoeming als leerkracht. Als master in de toegepaste taalkunde doe je daar dus langer over. Naar ik hoor is dit verschil niet supergroot, dus maak u daar niet te veel zorgen over. Het is eigenlijk best oneerlijk dat jullie geen vereiste hebben voor jullie talen. Ze zullen je uiteraard wel aannemen voor Frans en Engels (in voldoende bekwaamheid)! Er staan heel veel vertalers-tolken voor de klas. Het zijn ook twee talen met veel uren, dus met je master in de toegepaste taalkunde + BPB (bewijs pedagogische bekwaamheid = SLO doen) kom je waarschijnlijk wel aan werk in het onderwijs.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan