Archief - Laatsejaar studentenjob

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Hey all!

Ik ga in September beginnen aan mijn laatste jaar HIR aan de KUL en ik vroeg me af hoe het zit met de studentenjob. Ik werk namelijk onder het jaar en tijdens de vakantie allebei.
Nu heb ik gelezen op de site van de KUL: (Schoolverlater) dat ik wel nog als jobstudent kan werken tem september, maar bijvoorbeeld op de site van student@work (https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/werken/overeenkomst/afgestuderen_juni.html) staat dat ik geen student meer ben en dus ook geen studentenovereenkomst meer kan afsluiten als ik afstudeer in juni?
Weet er iemand welk nu juist is en hoe het zit met de belastingen dan? Ik zou sowieso pas in September willen beginnen werken eigelijk omdat dat fiscaal voordeliger is (tenzij mijn droomjob begint in juli :p ) en ik nog met wat maten zou willen op vakantie gaan.

Er staat ook op de site van de KUL dat ik niet meer als 240 uren zou mogen werken in de zomermaanden voor kinderbijslag te behouden, of ik maar 509,87 euro zou mogen verdienen per maand dan? Het meest voordelige wordt dan toegepast. Maar als ik nu bijvoorbeeld in juli 50 uren werk (500 euro), Augustus 100 uren werk (1000 euro), en september nog is 70 uren (700 euro) (totaal 220 uren) dan zit ik dus safe terwijl ik 2 maanden > 509,87 euro verdiend heb?

Alvast bedankt voor de reacties!

JPV

Legacy Member
Let op het laatste zinnetje in de tekst: https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/werken/overeenkomst/afgestuderen_juni.html

"Goed om te weten: als je beslist om toch niet verder te studeren, zal de RSZ er niet zomaar vanuit gaan dat je een gewone werknemer was tijdens de zomervakantie."

maw: je zal niet geherkwalificeerd worden naar een gewone werknemer (wat voor jou btw nog voordeliger zou zijn).

Er staat ook op de site van de KUL dat ik niet meer als 240 uren zou mogen werken in de zomermaanden voor kinderbijslag te behouden, of ik maar 509,87 euro zou mogen verdienen per maand dan? Het meest voordelige wordt dan toegepast. Maar als ik nu bijvoorbeeld in juli 50 uren werk (500 euro), Augustus 100 uren werk (1000 euro), en september nog is 70 uren (700 euro) (totaal 220 uren) dan zit ik dus safe terwijl ik 2 maanden > 509,87 euro verdiend heb?
klopt deels.

Eerst moet je kijken of je >240 uur / kwartaal werkt. Is dat NIET het geval, dan is er geen enkel probleem. Is dat WEL het geval, dan kan je toch nog kinderbijslag krijgen indien je, per maand gerekend, niet boven die 509.87 euro zit. In jou voorbeeld, mocht je >240 uur werken, zou je dus voor juli wél nog kinderbijslag krijgenn, voor de andere maanden niet.

Ivm belastingen: élke euro die je meer verdient, zal je meer overhouden, zélfs na belastingen. het klopt dat je mss minder zal terugkrijgen van de belastingen indien je in juli begint ipv in september, maar je zal uiteindelijk wel meer overhouden.

Simpel voorbeeld: stel dat je kan beginnen a 2200 euro belastbaar en dat er elke maand 600 euro bedrijfsvoorheffing afgetrokken wordt.

Begin je in september, dan heb je 8800 euro verdient, 2400 euro bedrijfsvoorheffing betaald en krijg je die bijna allemaal (2.373,29 euro) terug, omdat je op gans het jaar gerekend weinig verdient.

Begin je in juli, dan verdien je 13200 euro en heb je 3600 euro bedrijfsvoorheffing betaald en krijg je 2.308,62 euro terug. Minder dan in het eerste geval, maar je hebt wel 4400 euro meer verdiend...

(nu, in jouw geval moet je sowieso rekening OOK houden met al wat je verdient met je studentenjob in 2013, dat maakt het nog wat ingewikkelder, maar het principe wou ik hier schetsen)

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Eerst en vooral heel vriendelijk bedankt voor jouw snelle reply!

JPV zei:
Let op het laatste zinnetje in de tekst: https://www.mysocialsecurity.be/student/nl/werken/overeenkomst/afgestuderen_juni.html

"Goed om te weten: als je beslist om toch niet verder te studeren, zal de RSZ er niet zomaar vanuit gaan dat je een gewone werknemer was tijdens de zomervakantie."

maw: je zal niet geherkwalificeerd worden naar een gewone werknemer (wat voor jou btw nog voordeliger zou zijn).

Dus als ik het goed begrijp blijf gekwalificeerd als student tijdens de zomermaanden in mijn laatste jaar?

Voor de belastingen:
Als ik nu (ervanuitgaande dat ik tijdens het jaar 1500 euro heb verdiend en tijdens de vakantie 2000 euro => 3500 vakantiejob) ga werken in September en verdien 2200 belastbaar, dan heb ik dus 8800 + 3500 = 12300 verdiend in totaal. Maar klopt het dan dat die 3500 niet belastbaar is en die 8800 aan 30% of kom ik door die 3500 van de studentenjob in de hogere belastingsschijf van 40%?

JPV

Legacy Member
f@t_b@$t@rd zei:
Dus als ik het goed begrijp blijf gekwalificeerd als student tijdens de zomermaanden in mijn laatste jaar?
officieel, als er controle zou zijn: nee, anders: ja. Nu, lig er niet wakker van, het zou quasi altijd in je voordeel zijn.
f@t_b@$t@rd zei:
Voor de belastingen:
Als ik nu (ervanuitgaande dat ik tijdens het jaar 1500 euro heb verdiend en tijdens de vakantie 2000 euro => 3500 vakantiejob) ga werken in September en verdien 2200 belastbaar, dan heb ik dus 8800 + 3500 = 12300 verdiend in totaal. Maar klopt het dan dat die 3500 niet belastbaar is en die 8800 aan 30% of kom ik door die 3500 van de studentenjob in de hogere belastingsschijf van 40%?
nee, je zal nauwelijks belastingen betalen op je 12300 euro (zo'n 1000 euro ofzo, zie hierboven). Elders staat een uitleg hoe het met de schijven zit qua belastingen (ik dacht een topic gestart door dubbelpunt, er is vorige week ofzo nog in gereageerd). Op de eerste 7000 euro (ongeveer) betaal je gewoon al niks van belastingen.

En die 3500 is wel degelijk belastbaar. élke verdiende euro is belastbaar, alleen voor het al dan niet ten laste zijn kan het zijn dat een deel niet meegeteld wordt.

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
JPV zei:
officieel, als er controle zou zijn: nee, anders: ja. Nu, lig er niet wakker van, het zou quasi altijd in je voordeel zijn.

Sorry, dit begrijp ik niet zo goed wat je hiermee bedoelt... Officieel ben ik dus geen student meer en kan ik eigenlijk niet meer @ nog 0% belastingen werken???

Heb de thread met de brutolonen eens bekeken zoals je zei en k was vergeten dat de belastingschijven alleen maar zijn op de bedragen die je boven die schijf verdient natuurlijk :)

JPV

Legacy Member
f@t_b@$t@rd zei:
Sorry, dit begrijp ik niet zo goed wat je hiermee bedoelt... Officieel ben ik dus geen student meer en kan ik eigenlijk niet meer @ nog 0% belastingen werken???
Voor de belastingen moet je 2 zaken bekijken:

- voor je ouders: als je boven een bepaald bedrag verdient (waarbij de eerste X euro van een studentenjob vergeten mag worden), ben je niet meer ten laste. Je ouders verliezen dan een belastingskorting.
- zélf belastingen betalen: dat doe je vanaf de eerste euro die je verdient. Alleen is het bedrag dat je de eerste 7000 euro die je moet betalen gelijk aan 0, dus daarom dienen weinig mensen een belastingsbrief in als student.

Jij kan NOOIT "aan 0% belastingen" werken, het is wél zo dat men voor een studentenjob geen bedrijfsvoorheffing dient af te houden. Mocht je in staat zijn om bvb 200 euro per dag te verdienen à 50 studentenjobdagen, dan zou je als student wél effectief een belastingsbrief mét een te betalen bedrag binnenkrijgen, zelfs al ben je gewoon student.

samsonite

Legacy Member
JPV zei:
Jij kan NOOIT "aan 0% belastingen" werken, het is wél zo dat men voor een studentenjob geen bedrijfsvoorheffing dient af te houden.

Is het dat bij wet verboden of is het de gewoonte om geen BV af te houden omdat de meeste studenten toch geen andere inkomsten hebben?

JPV

Legacy Member
samsonite zei:
Is het dat bij wet verboden of is het de gewoonte om geen BV af te houden omdat de meeste studenten toch geen andere inkomsten hebben?
is niet bij wet verboden (want in uitzonderlijke gevallen is het wél "nuttig"), maar het is toegelaten omdat zoals je zegt de meeste toch geen andere inkomsten hebben.
tommie314 zei:
Je moet toch altijd een belastingsbrief indienen :s :s?
ja, maar niet iedereen doet dit. Belastingen gaan ook niemand straffen die een nulaangifte moet doen.

f@t_b@$t@rd

Legacy Member
Ahzo, dus alles wat ik verdien doorheen het jaar en de vakantie wordt altijd belast, maar krijg ik "terug" van de staat (lees: mag ik bijhouden omdat ik onder de 7000 euro zit).

Dus bijvoorbeeld:
GEEN vakantiejob + werken vanaf September = 8800 euro verdiend
=> 25% belastingen op 7900 - 7000 (= 900) + 30% op 8800 - 7900 (=900)
=> totale belastingen = 225 + 270 = 495
=> totaal verdiend = 8800 - 495 = 8305 euro

WEL vakantiejob (3500) + werken vanaf september = 12300 euro verdiend
=> 25% belastingen op 7900 - 7000 (=900) + 30% op 11240 - 7900(=3340) + 40% op 12300 - 11240(=1060)
=> totale belastingen = 225 + 1002 + 424 = 1651
=> totaal verdiend = 12300 - 1651 = 10649 euro

dus feitelijk houd ik van die studentenjob van 3500 euro maar 10649 - 8305 = 2344 euro over...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan