Archief - Koninklijke Militaire School: SSMW

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Solid Snake 111

Legacy Member
Ik heb heel veel interesse in de opleiding Sociale en Militaire wetenschappen aan de KMS, en ben dan ook ingeschreven voor alle toelatingsproeven. De website is vol van pratisch info, maar wat ik me afvroeg: zijn er hier mensen die SSMW zelf studeren en hun ervaringen willen delen?
Alles is het vertellen waard! Dagelijks leven KMS, sport, vrije tijd, interessantheid lessen,...

Hiapoe

Legacy Member
sorry, geen enkel idee...
En ik weet niet of hier mensen zitten die daar school gelopen hebben...

Succes anyway!

Solid Snake 111

Legacy Member
Hawk, ben al idd op dat forum gaan neuzen, maar echt veel bruikbare (en vooral moderne - threads die van 2006 dateren daar:p) heb ik niet gevonden, daarvan mijn post.

Toelatingsexamen moet lukken mits een goede voorbereiding!

Century

Legacy Member
Iemand van mijn middelbare klas studeert dat nu aan de KMS. Zelf weet ik er niet zo veel van, maar voor zover ik hem heb horen zeggen, is de 'soldatenopleiding' van 6 weken (in Elsenborn?) in het begin van het jaar redelijk zwaar, en blijkbaar vallen daar nogal wat mensen af. Voor de rest heb ik hem horen vertellen over een drill in het begin van het jaar, dat ze midden in de nacht uit hun bedden gehaald werden.
Door de week hebben ze redelijk lang les en als ze geen les hebben zitten ze waarschijnlijk te lopen in het Jubelpark. Na de lessen zijn er dan nog enkele uren verplichte studie, ik meende tot een uur of 9. In het weekend zei hij dat ze niet altijd naar huis mochten, dat hing af van hun gedrag en prestaties doorheen de week. Hij zei dat ze op donderdagavond de campus mochten verlaten en konden uitgaan. Ze werden dan vrijdag in de vroege ochtend terug op de campus verwacht.

Natuurlijk moet dit alles waarschijnlijk wat genuanceerd worden, maar wie ben ik natuurlijk om daar over te oordelen.;)

Solid Snake 111

Legacy Member
@Century: cool! Maar dat is wel compleet anders dan wat ik wil doen, ik zou namelijk graag voor beroepsofficier gaan, en dat is in Brussel :)

Kerelke

Legacy Member
Solid Snake 111 zei:
@Century: cool! Maar dat is wel compleet anders dan wat ik wil doen, ik zou namelijk graag voor beroepsofficier gaan, en dat is in Brussel :)

Hij zegt toch dat die persoon die hij kent in de KMS studeert. Dus dat is wel wat jij wil doen.
De studenten aan de KMS zullen ook wel een soldatenopleiding krijgen, zou nogal bizar zijn moest dat niet zo zijn.

Squadra

Legacy Member
Ik heb een aantal jaar geleden nog op de KMS gezeten.

Volgende SSMW-piloot daar. Ben gestopt omdat ik tijdens de opleiding meer en meer de school als een gevangenis zag :p. En ook omdat ik tijdens mn later leven tijd wil hebben voor m'n gezin, en niet paar maand aan een stuk op missie wil zijn terwijl u kind groot wordt. (Gewoon ff waarschuwen, er zijn er veel die zich daaraan mispakten en het net als ik vroegtijdig afbolden)

Over het examen: veel hangt van u ASO. Als ge in het ASO een wiskunde richting heb gevolgd, lukt dat examen wel.
Nederlands en Frans waren dacht ik opstellen schrijven, kan mis zijn. Heb voor die 2 vakken niets voorbereid denk ik, aangezien ik het schoolse Frans nog goed in mn hoofd zat.

Heb je de medische testen en groepsproef al gedaan?

Het zit nog allemaal wat ver, maar ik heb op m'n Facebook nog wat volk staan van die richting, dus als je wilt kan ik nog wat meer vragen, of u desnoods laten kennis maken met 1 van die mannen.

Ter referentie: ik volgde Wetenschappen-Wiskunde 8u en had +- 70% bij het afstuderen.

RiFuXe

Legacy Member
Ik studeer daar momenteel, nu in het derde jaar.
Voor wat concrete info kan je altijd pm'en.

Ervaring is simpel: zeer positief.
Het is zeker geen gevangenis, enkel de eerste maanden voelen misschien zo aan omdat de meesten moeten wennen aan het systeem.
SSMW is een opleiding om een hogere officier te worden, het is dus de bedoeling om majoor te worden of plus, strategische officieren dus. Zoals POL, maar dit is dan technisch gericht, niettemin zijn de jobs quasi altijd gelijk.. (er zijn wel technische mogelijkheden natuurlijk).
Door SSMW te kiezen, kies je in de eerste plaats om officier te worden, het feit dat je daar een master bij krijgt moet je echt bijkomstig zien. De keuzemogelijkheden zijn ook enorm: ATC, Avionics, Genie, Artillerie, Infanterie, Telecom, Ground Defence, Admin, ...
Buitenlandse missies horen er natuurlijk bij, maar hierin kan je ook kiezen, sommige functies geven de mogelijkheid om veel buitenlandse opdrachten te doen, anderen dan weer een stuk minder. Je kan dus echt wel iets kiezen wat je ligt, voor quasi iedereen is er wel een passende job.

Succes!

Anoniem15

Legacy Member
Stel dat je na 10 jaar terug naar de burgerij wil, ben je dan niet beter af met polytechnische dan met SSMW?

Emerxill

Legacy Member
Volgens mijn vader (nu militair "op rust") ben je ook in het leger beter af als je POL hebt gedaan. Ik heb ook nog SSMW overwogen, ttz toen heette dat nog "Alle Wapens" (TAW). Maar mijn vader raadde mij dat af omdat mensen met een omega-badge meer moeilijkheden hebben om door te groeien tot Hoger Officier en Opper Officier dan mensen met een chi-badge.

Aangezien POL voor mij niet weggelegd was en omdat er als onderofficier te weinig te beleven valt in het Belgische leger heb mijn carrière als militair maar laten varen :).

*Edit* Hoe dan ook, worden alle ex-KMS-ers volgens mij sowieso zeer geapprecieerd in de burgerij.

Solid Snake 111

Legacy Member
@Rifuxe: Thanks voor de info, verwacht u maar aan een PM! :)
@Wonkelrijm en Emerxill: ja, daar heb ik zo'n beetje schrik voor. Ingenieurswetenschappen is echter iets wat met niet ligt, dus ik ga er ook niet heen om 5 jaar af te zien. Een brede opleiding zoals SSMW lijkt me beter.

Anoniem15

Legacy Member
Emerxill zei:
Volgens mijn vader (nu militair "op rust") ben je ook in het leger beter af als je POL hebt gedaan. Ik heb ook nog SSMW overwogen, ttz toen heette dat nog "Alle Wapens" (TAW). Maar mijn vader raadde mij dat af omdat mensen met een omega-badge meer moeilijkheden hebben om door te groeien tot Hoger Officier en Opper Officier dan mensen met een chi-badge.

Aangezien POL voor mij niet weggelegd was en omdat er als onderofficier te weinig te beleven valt in het Belgische leger heb mijn carrière als militair maar laten varen :).

*Edit* Hoe dan ook, worden alle ex-KMS-ers volgens mij sowieso zeer geapprecieerd in de burgerij.

Toen ik meedeed aan de testen was het ook nog Alle Wapens, ik wist niet dat dit veranderd was. Die SSMW kan je trouwens ook volgens op onder-officier niveau. Zitten de meest gevarieerde jobs in het leger trouwens niet bij de onder-officieren? Dat hebben ze me daar althans toch eens verteld.

Emerxill

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Toen ik meedeed aan de testen was het ook nog Alle Wapens, ik wist niet dat dit veranderd was. Die SSMW kan je trouwens ook volgens op onder-officier niveau. Zitten de meest gevarieerde jobs in het leger trouwens niet bij de onder-officieren? Dat hebben ze me daar althans toch eens verteld.
Ja TAW is omgevormd tot SSMW en ook van een 4-jarige opleiding naar een 5 jarig opleiding. Dus eigenlijk is het niet helemaal te vergelijken, want het is een andere opleiding.
Het leven als een onderofficier bij in het Belgisch leger zag ik totaal niet zitten. Wrsch een veralgemeend beeld, maar ik had zeer weinig zin om met een stok (een ongeladen wapen is een stok :p ) in een toren te gaan staan in één of andere woestijn in een oorlog die niet de mijne is (waar België dus eigenlijk niks verloren heeft).

Tristan

Legacy Member
Je kunt trouwens voorbeeldexamens aanvragen, kun je al es overlopen hoe die examens zijn opgesteld.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan