Archief - KMS polytech(/Geneeskunde) / UGent Geneeskunde

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Cody

Legacy Member
Hallo,

Ik ben 17 (1995) en ga nu naar het 6de Wetenschappen-Wiskunde (8u);

Ik zit in de vakantie dus wat over mijn toekomst te mijmeren en kwam uit op 2 keuzes die mij wel aanstaan om verder te studeren.

Mijn oog viel op de Koninklijke Militaire School voor officieren, ik wil al sinds een klein kind in het leger maar bepaalde dingen houden me toch tegen, anderszijds wil ik graag andere mensen helpen (zo cliché ;) en begeleiden op sportief en lichamelijk vlak, ik zou daardoor heel graag Geneeskunde studeren.

Ik ben momenteel zwarte gordel (1ste dan) judo en zit in de laatste fase om mijn initiator-diploma van BLOSO te verkrijgen. Ik sport rond de 16u/week en ben ook enorm bezig met sportvoeding/supplementatie.

Dit heeft natuurlijk een bepaalde Carry-over naar mijn 2 interesse punten voor latere studie's.

Nu heb ik toch een paar vragen;

Heb je tijdens je studie aan het KMS veel tijd voor sport e.d.?

Indien je afstudeert aan het KMS hoorde ik dat je als Burg. Ing. je aan een bureaujob mag verwachten en al zeker niet moet hopen bij de paracommando's te gaan daar de gevechtsgenie zou worden afgebouwd.

Wat is de gemiddelde verloning van een afgestuurde onder-luitenant burg. ing., wordt deze meer betaald dan iemand die wapentechniek studeerde of is dit gelijk?

Heb je na je 7(?) jaar dienst baat bij om in de privé-sector aan het werk te gaan of om in het leger te blijven.

Zijn er voldoende doorgroei(promotie) mogelijkheden binnen het Belgisch Leger voor een harde werker?

________________________________________________________________


Is het mogelijk Geneeskunde te studeren binnen het Belgisch Leger? (niet in het KMS wss maar aan een aanverwante univ.) en onder welke voorwaarden?

_________________________________________________________________

Kan iemand een loonvergelijking (vrij uitgebreid indien mogelijk) geven tussen een vers afgestudeerde Dokter-Specialist i.vergelijking.m. een Burg. Ing. Onder-Luitenant en een Burg. Ing. bij bv Jan De Nul (vers afgestudeerd)

En na 5/10 jaar onder normale doorstromingsmogelijkheden / promotiepatroon


En de werkomstandigheden van bovenstaande.

_________________________________________________________________

Nog zaken die ik zeker in rekening moet nemen ?

Ik hoor het graag!

Ik stel deze vragen in hoop dat iemand uit eerste hand mij antwoorden kan verschaffen, ik weet dat het KMS open-deurdagen houdt maar ik zou het liefst een ietwat obejectievere kijk op de zaak willen allereerst.

Dank bij voorbaat

Knacky

Legacy Member
Je wordt betaald als officier.
Eerste 10 jaar 'mag' je het leger niet uit. Kwestie dat ze eerst 6jaar in jou geïnvesteerd hebben. Ik zou niet aanraden om aan KMS te studeren om dan in de burgerij een job te willen.

Nog zaken die ik zeker in rekening moet nemen ?
The army way ... Er gaat daar niets vanzelf. Nooit is iets in orde.
Sommigen vinden dat juist leuk, ik vind dat ergerlijk.

En Frans, is dat je ding?

Vergeet je niet op tijd in te schrijven voor de toelatingsexamens.

hyperon

Legacy Member
Cody zei:
Hallo,
.
Wat is de gemiddelde verloning van een afgestuurde onder-luitenant burg. ing., wordt deze meer betaald dan iemand die wapentechniek studeerde of is dit gelijk?

Kan iemand een loonvergelijking (vrij uitgebreid indien mogelijk) geven tussen een vers afgestudeerde Dokter-Specialist i.vergelijking.m. een Burg. Ing. Onder-Luitenant en een Burg. Ing. bij bv Jan De Nul (vers afgestudeerd)

En na 5/10 jaar onder normale doorstromingsmogelijkheden / promotiepatroon

Dank bij voorbaat

Een afgestudeerde burgie verdient meer dan de rest ja. Startwedde bedraagt 3500 euro ipv 3100 euro (ongeveer).

Een geneesheer-specialist is vlug 30 jaar vooraleer hij/zij start en zal vlug boven de 100 000 euro/jaar verdienen. Daar zal je bij het leger nauwelijks aan geraken, zelfs als generaal.

Grote voordeel om bij leger voor ingenieur/sociale wetenschapper te gaan studeren is dat je tijdens je studie al een wedde krijgt en dat je achteraf ook in overheidsdiensten vertrekt met een ancienniteit gelijk aan je studiejaren. Een groot fin. verschil...

williamdeclerck

Legacy Member
hallo,
ik zit met het volgende dilemma:
aangezien ik niet geslaagd ben voor het ingangsex zou ik BMW doen in Leuven of geneeskunde in Namen. nu vroeg ik mij af welk mij het meeste voordeel zou geven om binnen 2 jaar opnieuw geneeskunde te doen in Leuven na het slagen van mijn ingangsexamen. Het programma is gewijzigd en dus kan ik niet meer van eerste bmw naar 2de geneeskunde gaan.
wat is nu het beste om mijn "zwerf jaar" mee in te vullen: Geneeskune namen of bmw leuven?

cdp1193

Legacy Member
Ik zou eerst en vooral meedoen met de tweede zittijd van het toelatingsexamen ;).

Uit de 2 mogelijkheden die je voorstelt zou ik BMW kiezen. Je gaat niet naar het 2de jaar mogen gaan maar je krijgt toch enkele vrijstellingen. (en van al de mensen die ik ken die vorig jaar in Wallonië gestudeerd hebben, is niemand geslaagd op het toelatingsexamen van dit jaar.)

Dit vond ik op een ander forum over Biomedische:
Aan de Uhasselt bijvoorbeeld is er samengeteld in juli en augustus slechts 9 man (schiet me niet dood als het er 10 zijn) doorgeraakt van de (+-) 76 mensen uit 1ste BMW die graag de overstap wilde maken naar geneeskunde
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan