Leonardo7 zei:
@Brython; al bedankt voor de nuttige info! Kan je ook nog iets zeggen over de gemeenschappelijke vakken? En, ik had als keuzevak projectmanagement in gedachten.. Wat houdt dit vak zoal in? En de moeilijkheidsgraagd enzo? En wat is bij jullie zowat het makkelijkste vak?
Projectmanagement is een vak dat voor 60% van de punten op een groepswerk staat. Je steekt hier zelf zoveel tijd in als je wilt. Wij hebben hier veel tijd ingestoken en bijgevolg hiermee een wedstrijd gewonnen (wat op zich toch goed staat op de CV). Voor ons was de workload van dit vak dan ook vrij hoog. Maar het examen zelf vond ik wel easy (had een 17/20 maar veel hiervan was wel te danken aan dat groepswerk).
Daarnaast hebben we ook Total Quality Management en Productiestrategie.
Productiestrategie had echt een moeilijk groepswerk. Eigenlijk 2 groepswerken waarvan 1 een programmeeroefening. Bij de programmeeroefening mocht je kiezen om ofwel in excel ofwel in java te programmeren. Het laatste uiteraard voor meer punten. Hierbij moest je een simulatie maken van een Push, Pull en Conwip productiesysteem. Stak echt énorm veel tijd in en leverde slechts 2 punten op maar was wel leuk. Als tweede groepswerk moest je een Company Audit doen over de strategie van een productieonderneming. Ik vond dit boeiend maar je moet er uiteraard wel voor zijn...
Total Quality Management dan... Dit vak was sinds dit jaar obv Problem Based Learning. En eerlijk gezegd vind ik dat echt belachelijk, maar normaal gezien zou elke master richting aan de FEB daar vanaf nu mee te maken gaan krijgen? Echt belachelijk concept waarbij je in teams van 9 man een heel semester werkt aan een groot groepswerk. Daar staat dan wel tegenover dat je geen schriftelijk examen moet doen. Enkel een mondeling examen waarbij je "skills" worden getest. CV, cover letter, jobinterview, feedbackgesprek, ... en dergelijke tellen dan mee als individuele punten. Het groepswerk neemt uiteraard het grootste deel van je punten op (80% ofzo).
Al bij al heb ik dit jaar veel moeten werken op vlak van groepswerken. Op vlak van leren was het goed gespreid over de 2 semesters heen en was de blokperiode meer dan voldoende om hoge punten te halen. De algemene vakken vielen mij toch wel zwaar tegen aangezien er weer zo van die typische "TEW" vakken tussen zitten. Deze zouden ze beter achterwege laten (Bedrijfskundig Vaardigheden, Personeelsbeleid, ...), geef mij maar liever wat meer wiskundige dingen

. De algemene vakken in het 2de semester zijn echt banaal eigenlijk. In het eerste semester krijg je wel nog enkele leuke zaken zoals Strategisch Management (business game spelen met de studenten onderling wat leidt tot veel frustratie als je aan het verliezen bent

), Systeemdynamica (beetje fysica achtig vak maar echt goeie cursus enzo, ook "leuke" wiskunde enal). Tot slot ook nog te vermelden: Dienstenmanagement.
Dit is een algemeen vak dat toch wel veel tijd in beslag neemt. Ook hier speel je een business game en het is geen gemakkelijk. Echt moeilijk om hierbij winstgevend uit te draaien. Het hele semester door steek je hierin veel tijd; samen met het business game van Strategisch Management. Daarom heb ik gekozen voor een keuzevak zonder groepswerk en waarbij ik niet naar de les hoefde enzo. Daarom gekozen voor Arbeid & Tewerkstelling (Eddy Omey). Die zijn cursus is perfect geschreven waardoor je nooit naar de les hoeft te gaan

. 15/20 gescoord op het vak zonder overbodige moeite.
Maar als je echt een keuzevak gaat nemen met een groepswerk, dan ga je veel werken in het jaar door

. Nuja, het maakt je examenperiode enkel NOG chiller (vond het nu al een kalm jaar). Kan je wel aanraden om al te proberen werken voor de thesis dan ofzo. Ikzelf zit nog wat achter met mijn literatuurstudie en deze moet ik toch afhebben tegen september

.
Gegroet,
een medezelenaar
