Archief - Keuze maken ( Hulp )

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Borreltje69

Legacy Member
Hello,

Ben nu 18 jaar en heb het wat moeilijk weet echt niet wat gedaan.

Ben gestopt met school maar oh zo moeilijk werk vinden met 1 ste en 2 de graad diploma alleen.

Wat zijn mij mogelijkheden :
VDAB opleiding ( Is dit de moeite )
2de kans onderwijs
Werkwerkwerkzoeken
....

Ik zie het niet echt weer zitten om terug school te doen vanaf 5 de middelbaar op 18 jaar. Studeren gaat mij al vrij moeilijk ( Probeer te leren maar na een half uur zit het nog altijd niet in mijn hoofd)

Mijn broer doet voorbeeld boekhouden in khbo fiscalliteiten enz... En ik kom hier maar beetje achter als den 'Dommen' broer ( Zo voel ik mij toch )

Heeft iemand tips die ook de zelfde weg is ingegaan en toch nu een degelijke job heeft.


Greetz

Ark'ay

Legacy Member
Wa hebde gedaan in het middelbaar? Zatte mss met teveel theorie.

Al is gedacht aan met de handen te werken. Kunt nog een poging doen om in 5BSO te starten in Lassen, elentriek, mechanica, automechanica,.....

Als da niets is kunde idd voor 2dekans gaan. Dan hebde op z'en minst een middelbaar diploma. Als ge dan efkes doorbijt op studies kunde altijd nog iets zoeken bij de politie,brandweer,leger,...

Maar daar wordt het u ook niet gewoon gegeven. Inzet is de boodschap :) zoals overal

Ironpole

Legacy Member
Zou hij een stiel kunnen leren in tweede kans onderwijs? Of een basis leren, dan als assistent werken (in garage bvb) en terwijl 's avonds daarvoor nog naar 't school gaan. Dan werk je ten minste toch al terwijl je verder een volwaardig diploma probeert te halen.

Kan geen probleem zijn om als garagist (al is het maar assistent voor in het begin) te werken, die worden veel gevraagd. Mijn nonkel zoekt zich er al jaren zot achter. Ook bij een slager bvb, die vinden ze ook niet gemakkelijk. Dan kan je eventueel daar werken tot je avondonderwijs afrond.

(Ik ken weinig van tweedekans onderwijs en avondschool ed, maar ik wil toch zeggen dat er niets verloren is en je u niet minderwaardig moet voelen. Lijkt mij iig zeer plezant om in een garage te werken; plezanter dan fiscaliteitendinges. :))

SysRq

Legacy Member
Ironpole zei:
Kan geen probleem zijn om als garagist (al is het maar assistent voor in het begin) te werken, die worden veel gevraagd. Mijn nonkel zoekt zich er al jaren zot achter. Ook bij een slager bvb, die vinden ze ook niet gemakkelijk.

Omdat... het zo geweldig veel betaalt? Ga dat maar eens doen, zo'n hele dag als handlanger in een garage nieuwe banden steken. Aan de band in een fabriek verdien je soms meer en je komt even "voldaan" thuis hoor.

Vordesh

Legacy Member
Zoek de vdab is af qua opleidingen. Dat zijn niet enkel microsoft office cursuskes da ge daar kunt vinden eh.
Bachelors, graduaten (orthopedagogie enz) en dat met allemaal voordelen (indien voltijdse opleiding wel meestal)

En zoek u een beroep specifieke opleiding indien het leren niet echt iets voor jou is. Leer u ne stiel aan of vrachtwagenchauffeur of ..

Meestal krijgt ge tijdens die opleidingen dan uw diploma van het middelbaar onderwijs 3e graad ook bij. Of het is gewoon zelfs niet nodig of ge moet een test afleggen om te zien dat ge capabel zijt.

Ark'ay

Legacy Member
SysRq zei:
Omdat... het zo geweldig veel betaalt? Ga dat maar eens doen, zo'n hele dag als handlanger in een garage nieuwe banden steken. Aan de band in een fabriek verdien je soms meer en je komt even "voldaan" thuis hoor.

Mooie woordkeuze :)

Marius Niculae

Legacy Member
Borreltje69 zei:
Ben nu 18 jaar en heb het wat moeilijk weet echt niet wat gedaan.
Heeft iemand tips die ook de zelfde weg is ingegaan en toch nu een degelijke job heeft.
Toen ik 18 was had ik ook geen zin meer in school, was gebuist in mijn laatste jaar van het middelbaar en ben me toen gaan inschrijven bij de VDAB als 'werkzoekende'. Tijdens de vakantie echter niet op zoek gegaan naar werk en eind augustus moest ik mijn opties dus bekijken. Mijn ouders wilden per se dat ik toch nog mijn middelbaar diploma zou halen en ben dan naar infosessie in het TKO in Brugge gegaan. Kon daar mijn diploma halen in 2 jaar tijd. Was niet meteen overtuigd, mede door de redelijk strenge regels en ben toen naar TKO in Kortrijk geweest, daar kon ik mijn diploma halen in 1 jaar tijd en deel vrijstellingen halen waardoor ik weinig les had. Vorig jaar dus daar op school gezeten. Door vrijstellingen via proeven in begin van het jaar en op basis van rapporten uit mijn derde graad was mijn lesrooster erg op het gemak (gemiddeld 15-20 uur les per week). Zeer leuke sfeer, veel jong volk (overwegend 20'ers) en de leerkrachten proberen de lessen zo aangenaam mogelijk te maken + de lessen zijn niet verplicht, al is het bij sommige lessen wel beter steeds te gaan. Zonder grote inspanningen te moeten doen was ik geslaagd. Ook al ben je niet echt 'slim', ze doen er alles aan om je te helpen en rekening te houden met je situatie (velen combineren het studeren trouwens met een deeltijdse job), waardoor bijna iedereen een redelijk grote slaagkans heeft.
Kreeg na vorig jaar opeens zin om nog verder te studeren, en nu doe ik Logistiek Management aan Hogent. Eerste semester voor alles erdoor dusja :)
In 1 jaar afstuderen zal wss wel niet mogelijk zijn voor jou, is eerder uitzonderlijk.

Tweedekansonderwijs | Centrum voor Volwassenenonderwijs VIVO Kortrijk

Succes met je keuze, panikeer alleszins niet, je zult wel iets vinden! ;)

willydrama

Legacy Member
vaardigheden verwerven die vereist zijn in de sector van jouw keuze en daarop verderbouwen lijkt me belangijker dan "zomaar" een diploma halen

Ark'ay

Legacy Member
willydrama zei:
vaardigheden verwerven die vereist zijn in de sector van jouw keuze en daarop verderbouwen lijkt me belangijker dan "zomaar" een diploma halen

Dien tijd is al eff gepasseerd hoor :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan