Archief - Keuze Handel, Toerisme, ...

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Degush

Legacy Member
Dag 9livers

Ik zit nu in het 4de jaar handel. Ik moet dus eigenlijk voor volgend jaar de keuze maken tussen volgende richting: *Boekhouden-informatica *Handel *Handel-Talen *Secetariaat-talen *Toerisme *Kantoor *Verkoop

Ik twijfelde tussen Boekhouden-informatica , en handel.
Ik weet nog niet precies wat ik wil doen, dus wil graag zo veel mogelijke opties openhouden. Maar wou graag rechten doen, maar denk dat dat misschien hoog gegrepen. Dus rechtspraktijk zou haalbaarder zijn denk ik. Ondanks dat clb zei dat Rechten nog mogelijk kan zijn, na een goede inzet en motivatie.

Ik haal gemiddelde goede punten, totaal (80%-85%)
economie 85%
Mijn interesse ligt niet in economie, maar ondanks haal ik goede punten, zonder echt te leren. Aangezien het meer inzicht is. Verder ben ik veel in mijn vrije tijd bezig met informatica, en heb ik dus al een grote voorsprong op anderen, op dat vlak.

Zou graag hier meningen kunnen horen, wat na een slechte ervaring met clb, wil ik me niet meer enkel op hun advies baseren.

Alvast bedankt voor de reacties.

Mooncat

Legacy Member
Het verschil tussen Boekhouden-Informatica en Handel zal wel niet zo groot zijn. Je pakt best de richting met de meeste uren wiskunde, want die laat de meeste opties open. Nu wil je rechten doen, maar binnen twee jaar misschien iets anders. Als je vijf of vier uur wiskunde per week hebt, hebt je normaal gezien een solide basis voor een heleboel richtingen later.

Degush

Legacy Member
Boekhouden-informatica is 4 uur wiskunde, en handel 3 uur.
Dus voorlopig Boekhouden-informatica, maar wat kan je daar allemaal erna doen?

Mooncat

Legacy Member
De meesten die verder studeren doen een studie die in het verlengde zit van die richting: bedrijfsmanagement (accountancy, marketing financie-en verzekeringswezen, ...) of toegepaste informatica. Normaal gezien ligt het niveau in zo'n richting voldoende hoog om daarna gelijk welke professionele bachelor te doen. Als je goed bent in wiskunde, zijn masters zoals industrieel ingenieur en handelswetenschappen ook mogelijk naast meer algemene masters zoals pol & soc, rechten, criminologie, ...

Racing_Genk

Legacy Member
Rechten blijft ook gewoon mogelijk ze. Als ge kunt studeren is da geen probleem met eender welk diploma ;) (tenzij ge natuurlijk nie slim genoeg zijt, maar tis nie dat als ne slimme gast int middelbaar handel deed dat em daarom geen rechten kan..)

thecoon

Legacy Member
Degush zei:
Dag 9livers

Ik zit nu in het 4de jaar handel. Ik moet dus eigenlijk voor volgend jaar de keuze maken tussen volgende richting: *Boekhouden-informatica *Handel *Handel-Talen *Secetariaat-talen *Toerisme *Kantoor *Verkoop

Ik twijfelde tussen Boekhouden-informatica , en handel.
Ik weet nog niet precies wat ik wil doen, dus wil graag zo veel mogelijke opties openhouden. Maar wou graag rechten doen, maar denk dat dat misschien hoog gegrepen. Dus rechtspraktijk zou haalbaarder zijn denk ik. Ondanks dat clb zei dat Rechten nog mogelijk kan zijn, na een goede inzet en motivatie.

Ik haal gemiddelde goede punten, totaal (80%-85%)
economie 85%
Mijn interesse ligt niet in economie, maar ondanks haal ik goede punten, zonder echt te leren. Aangezien het meer inzicht is. Verder ben ik veel in mijn vrije tijd bezig met informatica, en heb ik dus al een grote voorsprong op anderen, op dat vlak.

Zou graag hier meningen kunnen horen, wat na een slechte ervaring met clb, wil ik me niet meer enkel op hun advies baseren.

Alvast bedankt voor de reacties.

ik heb een vraag eigenlijk een vraag gij haalt 80-85% kon gij dan geen ASO of is handel ASO of heeft het clb u er ingeduwd

Just_life

Legacy Member
thecoon zei:
ik heb een vraag eigenlijk een vraag gij haalt 80-85% kon gij dan geen ASO of is handel ASO of heeft het clb u er ingeduwd

Ik haalde zelfs 90%-92% :p. In handel is dat echt niets speciaals hoor. Handel is echt goed te vergelijken met Economie-Talen.

Ik heb eerlijk gezegd geen reden waarom ik Handel deed. Ben na de lagere school meteen begonnen met TSO. :sad:

Den Deze

Legacy Member
Ik heb vroeger handel gedaan, wij hadden toen veel gezamelijk les met BI. Bij BI hadden ze meer 'programmeren', iets wat wij niet kregen.

Degush

Legacy Member
Bedankt voor alle reacties.. Nuja, door clb eigenlijk direct in handel gestart.
Nu wzl spijt dat ik hun raad heb opgevolgd maar kan er nu ni veelcmeer aan doen.
Voorlopig hou ik mijn keuze op BI maar andere reacties zijn nog welkom!

Tfz

Legacy Member
Handel zal iets meer talen hebben denk ik, 1u meer Frans/Engels bv. (Zelf handel gedaan)
Boekhouden-informatica waarschijnlijk meer "programmeren" zoals gezegd.

Maar persoonlijk denk ik dat richtingen in middelbaar niet zoveel uitmaken als je verder studeert. Het helpt je de eerste paar weken op hogeschool, maar dat is het ook denk ik.

DaanDM

Legacy Member
Ikzelf zit nu in het 6e jaar Boekhouden-Informatica.

Ik heb ook getwijfeld na het 4e jaar, maar om zoveel mogelijk opties open te houden heb ik dan toch voor BI gekozen. Ik had redelijk goeie punten en BI is bij ons zowat dé richting dan. BI verschilt vaak van school tot school, maar bij ons is dit toch wel de zwaardere richting. Ik moet zeggen na bijna 2 jaar heb ik nog geen minuut spijt gehad van deze keuze, het is misschien wel wat moeilijker, maar je hebt er daarna dan wel iets meer aan.

Succes met de keuze ;)

Necreo

Legacy Member
Zelf ook 4 jaar handel gedaan en dan 2 jaar handel-talen, met als reden dat talen mij meer liggen.
En eigenlijk heb ik toen goed gekozen, vooral, handel als richting maakt jou naar mijn mening meer klaar voor de arbeidsmarkt dan gelijk welke andere theoretische richting.
En ja kan zeker verder studeren, uit mijn lichting (2001) is er zelf iemand met succes geneeskunde gaan studeren, het zit hem vooral in de motivatie en doorzetting.

Ikzelf heb 2 jaar verder gestudeerd, en dan een domme beslissing genomen, uiteindelijk ben ik uitermate goed terecht gekomen, maar het was met vallen en opstaan.

Wat ik nu doe als werk, kan je ook terugvinden in de bruto loon topic.

Maar overall advies, doe waar je hart ligt, en studeer verder als je de mogelijkheid hebt.

Grtz

BoseBeats

Legacy Member
Dag 9livers,

Ik mag volgend schooljaar ook kiezen voor een andere studierichting. Ik ben ook aan het overwegen om boekhouden-informatica te studeren. Nu doe ik al sinds het 3de middelbaar humane wetenschappen. Een richting die me totaal niks boeit, maar ik haal goede cijfers. Rond de 80% op mijn laatste examens voor gedrags- en cultuurwetenschappen. Op mijn laatste examen wiskunde had ik 54%, maar ik denk dat dit aan de leerkracht ligt. In het derde haalde ik nog einde de 70, begin de 80%. Vorig jaar gaf ze bio aan me en waren mijn punten ook zeer laag (buis op mijn examen). Dit jaar 74% voor bio...

Nu is mijn vraag of ik deze richting aankan? Het is tenslotte TSO, hoewel ik hoor dat velen het onderschatten. Het wiskunde is naar het schijnt vergelijkbaar met een ASO richting (9lives topic van 2005). Is dit nog steeds zo? Ik neem aan dat wiskunde heel belangrijk is om te programmeren. En kan ik mijn achterstand voor boekhouden nog inhalen of gaan ze weer vanaf 0 beginnen? Informatica intreseert me echt, zowel hardware als software. Ook programmeren zou ik dolgraag leren.

Alvast bedankt.

alexthefalex

Legacy Member
toerisme of handel maakt niet uit

het is vooral belangrijk wat je in het hoger doet

MMG

Legacy Member
BoseBeats zei:
Dag 9livers,

Ik mag volgend schooljaar ook kiezen voor een andere studierichting. Ik ben ook aan het overwegen om boekhouden-informatica te studeren. Nu doe ik al sinds het 3de middelbaar humane wetenschappen. Een richting die me totaal niks boeit, maar ik haal goede cijfers. Rond de 80% op mijn laatste examens voor gedrags- en cultuurwetenschappen. Op mijn laatste examen wiskunde had ik 54%, maar ik denk dat dit aan de leerkracht ligt. In het derde haalde ik nog einde de 70, begin de 80%. Vorig jaar gaf ze bio aan me en waren mijn punten ook zeer laag (buis op mijn examen). Dit jaar 74% voor bio...

Nu is mijn vraag of ik deze richting aankan? Het is tenslotte TSO, hoewel ik hoor dat velen het onderschatten. Het wiskunde is naar het schijnt vergelijkbaar met een ASO richting (9lives topic van 2005). Is dit nog steeds zo? Ik neem aan dat wiskunde heel belangrijk is om te programmeren. En kan ik mijn achterstand voor boekhouden nog inhalen of gaan ze weer vanaf 0 beginnen? Informatica intreseert me echt, zowel hardware als software. Ook programmeren zou ik dolgraag leren.

Alvast bedankt.

Normaal gezien is het perfect mogelijk, om over te stappen.
Ik denk niet dat informatica een probleem zal vormen, aangezien software en hardware wordt herhaald. Wel wat sneller, maar het wordt herhaald. Programmeren begint van nul! Dus dat is ook geen probleem. Ik vrees wel wat voor boekhouden aangezien dat niet meer van nul begint, boekhouden begon al eigenlijk van 3 de jaar, maar mits inzet en motivatie is dat zeker geen probleem. Normaal gezien wordt er ook een inhaalcursus gehouden in vakantie, maar dat hangt van school tot school af. Maar ik denk dat motivatie al goed zit. Indien je nog vragen hebt, PM maar. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan