Archief - KDG applicatieontwikkeling / softwaremanagement

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

nickcollyns

Legacy Member
Ik ben vorig jaar afgestudeerd in informaticabeheer(lichte wiskunde, veel programmeren, basis economie) en heb ik een attest bedrijfsbeheer.

Nu ben ik naar de opendeurdag gegaan van kdg en heb ik eens rond zitten snollen in het uitgebreide aanbod van kdg. Alleen zit ik nog met een zeer dringende vraag.

Ik ben er nog niet over uit welke van deze 3 richtingen ik zou volgen:
MCT(hoboken) -> leuk, maar na polsen is het me opgevallen dat MCT's niet echt gewild meer zijn. Overaanbod dus.
Softwaremanagement
applicatieontwikkeling

-> Voor deze 2 laatste vakken heb ik alzeker een goede basis. Al is het me nu nog zeer onduidelijk wat het grote verschil tussen beide zijn? Het lessenpakket is zeer vergelijkend.

Misschien dat jullie een antwoord weten voor deze vragen, namelijk is MCT idd niet echt interessant om te volgen op vlak van vraag/aanbod en wat is het verschil tussen softwarem en applicatieont?

liefst van mensen die zelf de richtingen volgen op kdg

Drislak

Legacy Member
Ik zit in mijn 5de jaar informaticabeheer. Ik vroeg me af wat je na deze richting eigenlijk kon volgen in het hoger onderwijs, of welke job je later kon doen.

Dus zocht ik eens op internet en kwam ik op de site van kgd hogeschool.

Ik stelde dezelfde vraag als u 2 jaar geleden, wat is het verschil tussen softwaremanagement en applicatieontwikkeling? En wat is het beste om te studeren?

Ik begon op internet te zoeken maar vond buiten de lessentabel van kgd hogeschool niets. Tot ik deze post op 9lives vond.

Welke richting heb jij gekozen? En welke is denk je de beste?

(Jammer dat niemand je heeft geantwoord; ik hoop dat bij mij niet hetzelfde gebeurt.)

nickcollyns

Legacy Member
Beste

Heb indertijd de keuze gemaakt om voor TI te kiezen bij KDG. Blijkbaar maak je de keuze tussen deze 2 deeltrajecten in het derde jaar waarbij SW management algemener is(handig als je veel wegen wilt openstellen en een nadruk op management als je hogerop wil). ApplicatieO is meer praktijkgericht en is "plezanter" creatiever, maar wel ten koste van het managementgedeelte.

De keuze is heel simpel, Beide zijn goed. Met deze bachelor kom je 99% altijd aan goed werk, alleen kies je zelf waar je je op wilt richten(management/...).

Zelf doe ik op dit moment multimedia, omdat het managementgedeelte en boekhoudgedeelte me niet echt lagen(en dat terwijl ik bij informaticebeheer daar wel een goede basis van had). Multimedia kan ik ook aanraden, maar daar is kans op goed werk net ietsje moeilijker, maar ook hier kan je op programmeervlak aan je trekken komen. Alleen rekening houden met "elektriciteit" en alles wat hiermee te maken heeft, want dat is bijmij op dit moment het grote struikelblok gezien ik sinds het eerste leerjaar niks meer met dit soort zaken te maken had.



mvg Nick

NielsR

Legacy Member
Ik studeer dit jaar af aan KdG TI met afstudeerrichting bedrijfsapplicaties en op zich welke van de 2 afstudeerrichtingen die je zou nemen maakt niet uit. Het verschil zit ook maar in 7uur les per week en dat maar voor 5 weken in het 3de jaar (dan spreek ik wel over software management en applicatieontwikkeling (bedrijfs of multimedia applicaties) en niet over Systeem en Netwerkbeheer want dat is een hele andere afstudeerrichting).

Vanaf dit academiejaar mag je in het 2de jaar wel al een voorlopige keuze maken tussen software of netwerk wat ook maar 1 vak verschil is. En dit eigenlijk alleen gedaan voor die van netwerk dat ze in het 2de ook al een netwerkvak hebben in de plaats van vooral software ontwikkeling vakken.

Dus maak je nu absoluut nog geen zorgen over welke afstudeerrichting je gaat doen, het is de richting Toegepaste Informatica en iedereen krijgt uiteindelijk toch dat diploma en geen diploma softwaremanagement etc. ;). Dus je krijgt nog tijd tot je moet inschrijven voor het 3de jaar om te kiezen.

nameless

Legacy Member
NielsR zei:
Dus maak je nu absoluut nog geen zorgen over welke afstudeerrichting je gaat doen, het is de richting Toegepaste Informatica en iedereen krijgt uiteindelijk toch dat diploma en geen diploma softwaremanagement etc. ;). Dus je krijgt nog tijd tot je moet inschrijven voor het 3de jaar om te kiezen.

De keuze die je daar maakt zet volgens mij toch wel een stempel zeker op het begin van je carrière, aangezien je 3 maand stage gaat hebben in een bepaald vakgebied en die stage zowat het enige relevante gaat zijn wat op je cv staat.

NielsR

Legacy Member
nameless zei:
De keuze die je daar maakt zet volgens mij toch wel een stempel zeker op het begin van je carrière, aangezien je 3 maand stage gaat hebben in een bepaald vakgebied en die stage zowat het enige relevante gaat zijn wat op je cv staat.

Maar dat maakt het verschil nog niet dat je pas echt moet kiezen na 2 jaar en dat je nog genoeg tijd hebt. En ook voor de stages er zijn eigenlijk maar 2 types Netwerk of Software.
In het software gebied heb je wat stages die meer richten naar multimedia of bedrijfsapplicaties en zelfs veel die de mix hebben (echt softwaremanagement stages zijn zeldzaam). En het maakt echt niet uit welke van de 3 software afstudeerrichtingen die je gedaan hebt om een software stage te kiezen. Veel teams zijn zelfs gemengd zoals het team waar ik nu zelf inzit ;).

Maar ook stages zijn voor de vraagsteller nog niks om zich druk over te maken. Je moet dat pas beslissen in de helft van het 3de jaar, dus je kan in de eerste 2 jaar goed zien wat je juist wilt ;)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan