Archief - Jobkansen Netwerkbeheerder

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

awaces

Legacy Member
Ik volg momenteel een 1jaars opleiding netwerkbeheerder bij Syntra West.

Netwerkbeheerder is een knelpuntberoep maar wss wordt er vaak gezocht naar bachelor netwerkbeheerders en is een éénjaarsopleiding vaak niet voldoende.

Hoe denken jullie hier over?
Zal ik na mijn opleiding veel keuze hebben of net niet ?

Misschien ook even vermelden dat ik een diploma Elektro Technicus heb.

yaris

Legacy Member
Het hangt ervan af wat je buiten je lesuren doet. Zelf heb ik een graduaat netwerking laten we maar zeggen maar ik ben nu systeembeheerder puur door zelfstudie en bijleren on the job.
Als je naar de les gaat en daarna elke avond gaat zuipen met de vrienden dan gaan je kansen niet zo hoog zijn. Probeer je elke avond bij te leren, ccna te behalen, etc.... dan zijn je kansen een pak hoger.
Binnen netwerking kan je ook je wat specialiseren in security, switching, wireless etc... .

awaces

Legacy Member
Mooizo. Dit ziet er dan ook zo slecht niet uit .

Nu vroeg ik me af of ik netwerkbeheerder alsook Elektro technicus kan combineren ?

Ik dacht aan Telenet ofzo ?

Arades

Legacy Member
Ikzelf heb enkele jaren geleden ook Netwerkbeheer gedaan en het is me eigenlijk nooit echt gelukt om als beheerder aan de slag te gaan. Toen (8 jaar geleden) was het ook al een knelpuntberoep. Ik had buiten die cursus om ook veel zelfstudie gedaan omdat het me ook echt boeide maar bij vele sollicitaties kregen A1'ers voorrang. Sommigen geloofden me ook niet als ik hun mijn CV liet zien had ik de indruk.

Bij Telenet, Belgacom en talloze onderaannemers ook vaak geweest omdat ik ook Electromechanica op school had gedaan en ik niet vies ben om echt te werken. Installateur leek me ook wel wat maar daar kreeg ik dan vaak te horen dat ik overgekwalificeerd was en dat ik me na een tijdje waarschijnlijk niet meer zou kunnen motiveren om die job te doen. Daar geraak je serieus gedemotiveerd van.

Ondertussen werk ik in een groot bedrijf in het Kempense. Ben er op de vloer begonnen en heb me ondertussen weten opwerken oa. dankzij mijn informatica kennis.

Een vriend van me heeft informatica Netwerkbeheer gedaan via hogeschool en die werkt nu wel als netwerkbeheerder in een ziekenhuis maar hetgeen wat ik van hem hoor is toch dat hij het precies niet graag doet. Veel futiele computerproblemen oplossen, totaal niks uitdaging en weinig netwerkbeheer.

awaces

Legacy Member
Phille023 zei:
Ikzelf heb enkele jaren geleden ook Netwerkbeheer gedaan en het is me eigenlijk nooit echt gelukt om als beheerder aan de slag te gaan. Toen (8 jaar geleden) was het ook al een knelpuntberoep. Ik had buiten die cursus om ook veel zelfstudie gedaan omdat het me ook echt boeide maar bij vele sollicitaties kregen A1'ers voorrang. Sommigen geloofden me ook niet als ik hun mijn CV liet zien had ik de indruk.

Bij Telenet, Belgacom en talloze onderaannemers ook vaak geweest omdat ik ook Electromechanica op school had gedaan en ik niet vies ben om echt te werken. Installateur leek me ook wel wat maar daar kreeg ik dan vaak te horen dat ik overgekwalificeerd was en dat ik me na een tijdje waarschijnlijk niet meer zou kunnen motiveren om die job te doen. Daar geraak je serieus gedemotiveerd van.

Ondertussen werk ik in een groot bedrijf in het Kempense. Ben er op de vloer begonnen en heb me ondertussen weten opwerken oa. dankzij mijn informatica kennis.

Een vriend van me heeft informatica Netwerkbeheer gedaan via hogeschool en die werkt nu wel als netwerkbeheerder in een ziekenhuis maar hetgeen wat ik van hem hoor is toch dat hij het precies niet graag doet. Veel futiele computerproblemen oplossen, totaal niks uitdaging en weinig netwerkbeheer.


Bedankt om jouw verhaal te delen! :)

Upheaval

Legacy Member
"Zal ik na mijn opleiding veel keuze hebben of net niet ? "

Ja als je 1. een rijbewijs hebt 2. je Frans beheerst.

Best solliciteren bij bedrijven die system enigineers uitzeden, als je daar op gesprek mag gaat het vooral op je technische kennis en niet zo zeer je diploma. (aangezien de persoon van HR bij zo een bedrijf 9/10 ook ooit system engineer is geweest

awaces

Legacy Member
Upheaval zei:
"Zal ik na mijn opleiding veel keuze hebben of net niet ? "

Ja als je 1. een rijbewijs hebt 2. je Frans beheerst.

Best solliciteren bij bedrijven die system enigineers uitzeden, als je daar op gesprek mag gaat het vooral op je technische kennis en niet zo zeer je diploma. (aangezien de persoon van HR bij zo een bedrijf 9/10 ook ooit system engineer is geweest

Dit klinkt dan wel weer positief!
Bedankt voor het advies!

Aap

Legacy Member
Als je iets studeert bij syntra, zal je al de graduaten, bachelors en masters moeten laten voorgaan. Onze maatschappij is vooral diplomagericht tenzij je veel ervaring kunt voorleggen. Als je netwerkbeheer wenst te doen, hangt onder andere ook af van de regio waar je wenst te werken. Het is ook mogelijk dat je veel van wacht zal zijn.

Zelf heb ik een graduaat netwerkbeheer behaald en heb een aantal certificaten. Het hoogste functie dat ik bekleed had, was helpdesk zonder doorgroeimogelijkheden.

Xo0

Legacy Member
Ik heb een A1 (bachelor) informatica en ik heb deze nog nooit moeten tonen..

Anoniem09

Legacy Member
Ik heb bachelor netwerkbeheer gedaan en die krijgen indd voorrang, had meteen goede job met alle voordelen. Bij ons is er nu iemand begonnen die zo'n opleiding bij Syntra gedaan had en die begint iets lager, bij de eerste lijns support.

Maar je moet er gewoon voor gaan! Laten zien dat je het echt graag wilt doen, dat het je passie is en dat je het niet erg vind om voortdurend bij te leren! Als je tijd hebt, neem wat boeken vast over Windows Server 2008 en kijk eens naar de MCTS examens. Niet elk bedrijf hecht er evenveel waarde aan maar je laat wel zien dat je er voor gaat en dat je geen schrik hebt voor een uitdaging!

Lord Kveldulv

Legacy Member
awaces zei:
Netwerkbeheerder is een knelpuntberoep maar wss wordt er vaak gezocht naar bachelor netwerkbeheerders en is een éénjaarsopleiding vaak niet voldoende.

True.
Uit ervaring weet ik dat mensen uit zo'n syntra of vdab opleiding een te kleine basis hebben en een gebrek aan inzicht of sommigen gewoon te weinig capaciteiten om zo'n job uit te voeren. Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen, maar er zijn er ook die in geen 1000 jaar in staat zijn een bachelor te halen en denken dat ze met zo'n cursus de pot met goud gevonden hebben. Dan geraak je eigenlijk niet verder dan de jobs die het laagste op de IT-ladder staan.
Ik was vroeger wel voorstander van bijv. die VDAB opleiding waar je het CCNA kon halen. Maar in de praktijk zie ik er toch weinig die zich daar mee kunnen opwerken.
Maw het hangt af van uzelf en van wat uw ambitie is.


Phille023 zei:
Een vriend van me heeft informatica Netwerkbeheer gedaan via hogeschool en die werkt nu wel als netwerkbeheerder in een ziekenhuis maar hetgeen wat ik van hem hoor is toch dat hij het precies niet graag doet. Veel futiele computerproblemen oplossen, totaal niks uitdaging en weinig netwerkbeheer.

Dat is nu ook geen representatieve sector om als IT'er in te werken. De IT in een ziekenhuis is voor 95% uitbesteed ook al is er een interne IT afdeling. Je gaat daar idd niks anders doen dan de hele dag met een karreke rond rijden en eens een desktop vervangen. Voor een netwerkkabel op een switch te versteken ben je met 10 jaar ervaring en 2 hogere IT-related diploma's nog niet goed genoeg. Daarvoor laten ze een consultant komen van een bedrijf 100km verderop. En de meeste van de zogenaamde IT'ers zijn medisch personeel die doorheen de jaren er in gerold zijn, of mensen uit de privé maar uit alles behalve de IT.
Enerzijds is dat normaal omdat je als interne IT niet kunt garanderen wat een gespecialiseerd bedrijf wel kan (het gaat om mensenlevens). Anderzijds trekt de structuur en management op de ballen. Bij het één ziekenhuis is het wat erger dan bij het ander.
Ik heb zelf 6 maand op de IT van een ziekenhuis gezeten. Het moeilijkste qua netwerk/systeembeheer dat ik daar mogen doen heb was de usb kabel van een scanner insteken en het ip van de bijhorende computer doorgeven aan iemand van een ander bedrijf. Khad meer zin om mijneigen op te hangen met die kabel. Worst job ever ook al was het goed betaald en zeer veel verlof. Ik vond het op den duur zelfs schaamtelijk.

MinatO

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Dat is nu ook geen representatieve sector om als IT'er in te werken. De IT in een ziekenhuis is voor 95% uitbesteed ook al is er een interne IT afdeling. Je gaat daar idd niks anders doen dan de hele dag met een karreke rond rijden en eens een desktop vervangen. Voor een netwerkkabel op een switch te versteken ben je met 10 jaar ervaring en 2 hogere IT-related diploma's nog niet goed genoeg. Daarvoor laten ze een consultant komen van een bedrijf 100km verderop. En de meeste van de zogenaamde IT'ers zijn medisch personeel die doorheen de jaren er in gerold zijn, of mensen uit de privé maar uit alles behalve de IT.
Enerzijds is dat normaal omdat je als interne IT niet kunt garanderen wat een gespecialiseerd bedrijf wel kan (het gaat om mensenlevens). Anderzijds trekt de structuur en management op de ballen. Bij het één ziekenhuis is het wat erger dan bij het ander.
Ik heb zelf 6 maand op de IT van een ziekenhuis gezeten. Het moeilijkste qua netwerk/systeembeheer dat ik daar mogen doen heb was de usb kabel van een scanner insteken en het ip van de bijhorende computer doorgeven aan iemand van een ander bedrijf. Khad meer zin om mijneigen op te hangen met die kabel. Worst job ever ook al was het goed betaald en zeer veel verlof. Ik vond het op den duur zelfs schaamtelijk.
Vooral niet veralgemenen...

Kheb in mijn studentenjaren zelf 3 jaar op IT gewerkt in een ziekenhuis en wat ge daar zegt ivm die 10 jaar ervaring en 2 diploma's om ne kabel te versteken op ne switch, is dikke zever. Dat lieten ze aan de studenten over.

Qua personeel, had ook iedereen wel degelijk een IT-achtergrond (TI en afdelingshoofd Informatica).

Lord Kveldulv

Legacy Member
MinatO zei:
Vooral niet veralgemenen...

Kheb in mijn studentenjaren zelf 3 jaar op IT gewerkt in een ziekenhuis en wat ge daar zegt ivm die 10 jaar ervaring en 2 diploma's om ne kabel te versteken op ne switch, is dikke zever. Dat lieten ze aan de studenten over.

Qua personeel, had ook iedereen wel degelijk een IT-achtergrond (TI en afdelingshoofd Informatica).

Ik kan zeker 4 ziekenhuizen opnoemen waar het zo was omdat we daar mee samen werkten. Zelfs op Gasthuisberg zijn voor bepaalde delen van de IT geen echte IT'ers in dienst, noem het eerder ervaringsdeskundigen. Maw mensen van 35 jaar en ouder. Natuurlijk zitten daar ook wel top IT'ers. Het is een universitair ziekenhuis. Maar voor een klein regionaal ziekenhuis is dat toch geheel anders. Ik heb 10 dagen opleiding gehad in Gasthuisberg. Maar ik zat tussen de verpleegkundigen en medisch secretaresses van andere ziekenhuizen. De mensen van Gasthuisberg waren zelfs verbaasd dat ik een IT achtergrond had.
Bij ons was ik op 9 man de enige echte IT'er. Al de rest kwam uit de privé of uit het ziekenhuis zelf. Er waren zelfs 2 gehandicapten bij die het karreke mochten duwen en soms onder toezicht een scherm mochten vervangen.
Ik kon da gewoon nie vatten hoe de zaken daar soms gingen. Nooit eerder gezien en verwacht het ook nooit meer ergens tegen te komen. Kzou u verhalen kunnen vertellen die ge niet voor mogelijk houdt. Van de 6 maand heb ik 4 maand gene klop gedaan. En ik ben vervangen door een halftijdse medisch secretaresse. Maar dat zal ook wel dikke zever zijn zeker.
In feite is het godsyndroom van sommige artsen al genoeg om er niet te willen werken.

Dragonix

Legacy Member
precies nogal slechte ervaringen overgehouden aan het werken in een ziekenhuis..

Sloth

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Dat is nu ook geen representatieve sector om als IT'er in te werken. De IT in een ziekenhuis is voor 95% uitbesteed ook al is er een interne IT afdeling. Je gaat daar idd niks anders doen dan de hele dag met een karreke rond rijden en eens een desktop vervangen. Voor een netwerkkabel op een switch te versteken ben je met 10 jaar ervaring en 2 hogere IT-related diploma's nog niet goed genoeg. Daarvoor laten ze een consultant komen van een bedrijf 100km verderop. En de meeste van de zogenaamde IT'ers zijn medisch personeel die doorheen de jaren er in gerold zijn, of mensen uit de privé maar uit alles behalve de IT.
Enerzijds is dat normaal omdat je als interne IT niet kunt garanderen wat een gespecialiseerd bedrijf wel kan (het gaat om mensenlevens). Anderzijds trekt de structuur en management op de ballen. Bij het één ziekenhuis is het wat erger dan bij het ander.
Ik heb zelf 6 maand op de IT van een ziekenhuis gezeten. Het moeilijkste qua netwerk/systeembeheer dat ik daar mogen doen heb was de usb kabel van een scanner insteken en het ip van de bijhorende computer doorgeven aan iemand van een ander bedrijf. Khad meer zin om mijneigen op te hangen met die kabel. Worst job ever ook al was het goed betaald en zeer veel verlof. Ik vond het op den duur zelfs schaamtelijk.

Ik werk nu zelf al 8 maanden als systeembeheerder in een ziekenhuis (eerste job) en sommige dingen kan ik wel beamen maar sommige ook niet. Het zal een beetje van ziekenhuis tot ziekenhuis afhangen zeker. Er is inderdaad wel wat uitbesteed aan externe firma's, één van de redenen hiervoor bij ons is ook tijdgebrek omdat wij maar een kleine dienst zijn. Maar ik heb echt geen tijd teveel, tijd te weinig zelfs, heb mij nog geen moment verveeld.

Natuurlijk moet ik ook veel PC's en Laptops installeren, maar dat is maar normaal in het begin, als schoolverlater "onderaan" beginnen en iemand moet het doen... :)

Maar ik heb mij ook al mogen bezighouden met bijvoorbeeld een nieuwe fileserver op te zetten, uitrol nieuwe proxy, VMWare omgeving (toch over de 100 virtuele servers en nog een stuk of 20 die moeten gevirtualiseerd worden), nieuwe servers maken etc, configuratie in de firewall, nieuwe policies aanmaken, ben betrokken geweest in de hele upgrade van radiologie,...

Zaken zoals configuratie van switches (VLANS, routering), AP's (WLAN telefonie en internet) worden gedaan door een firma maar het beheer hiervan, poorten van VLAN veranderen, kabeltjes insteken :) doen wij wel zelf.

Bijvoorbeeld ook P2V's (VMWare) doen wij samen met andere firma's. Omdat zij hier meer expertise in hebben maar wij proberen wel zo veel mogelijk zelf te doen en moeten dit ook opvolgen. Qua VMWare heb ik toch al enorm veel bijgeleerd.

Sommige zaken die je opnoemt klinken mij wel niet vreemd in de oren, maar ik moet opletten met wat ik zeg natuurlijk. :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan