Lord Kveldulv zei:
Dat is nu ook geen representatieve sector om als IT'er in te werken. De IT in een ziekenhuis is voor 95% uitbesteed ook al is er een interne IT afdeling. Je gaat daar idd niks anders doen dan de hele dag met een karreke rond rijden en eens een desktop vervangen. Voor een netwerkkabel op een switch te versteken ben je met 10 jaar ervaring en 2 hogere IT-related diploma's nog niet goed genoeg. Daarvoor laten ze een consultant komen van een bedrijf 100km verderop. En de meeste van de zogenaamde IT'ers zijn medisch personeel die doorheen de jaren er in gerold zijn, of mensen uit de privé maar uit alles behalve de IT.
Enerzijds is dat normaal omdat je als interne IT niet kunt garanderen wat een gespecialiseerd bedrijf wel kan (het gaat om mensenlevens). Anderzijds trekt de structuur en management op de ballen. Bij het één ziekenhuis is het wat erger dan bij het ander.
Ik heb zelf 6 maand op de IT van een ziekenhuis gezeten. Het moeilijkste qua netwerk/systeembeheer dat ik daar mogen doen heb was de usb kabel van een scanner insteken en het ip van de bijhorende computer doorgeven aan iemand van een ander bedrijf. Khad meer zin om mijneigen op te hangen met die kabel. Worst job ever ook al was het goed betaald en zeer veel verlof. Ik vond het op den duur zelfs schaamtelijk.
Ik werk nu zelf al 8 maanden als systeembeheerder in een ziekenhuis (eerste job) en sommige dingen kan ik wel beamen maar sommige ook niet. Het zal een beetje van ziekenhuis tot ziekenhuis afhangen zeker. Er is inderdaad wel wat uitbesteed aan externe firma's, één van de redenen hiervoor bij ons is ook tijdgebrek omdat wij maar een kleine dienst zijn. Maar ik heb echt geen tijd teveel, tijd te weinig zelfs, heb mij nog geen moment verveeld.
Natuurlijk moet ik ook veel PC's en Laptops installeren, maar dat is maar normaal in het begin, als schoolverlater "onderaan" beginnen en iemand moet het doen...
Maar ik heb mij ook al mogen bezighouden met bijvoorbeeld een nieuwe fileserver op te zetten, uitrol nieuwe proxy, VMWare omgeving (toch over de 100 virtuele servers en nog een stuk of 20 die moeten gevirtualiseerd worden), nieuwe servers maken etc, configuratie in de firewall, nieuwe policies aanmaken, ben betrokken geweest in de hele upgrade van radiologie,...
Zaken zoals configuratie van switches (VLANS, routering), AP's (WLAN telefonie en internet) worden gedaan door een firma maar het beheer hiervan, poorten van VLAN veranderen, kabeltjes insteken

doen wij wel zelf.
Bijvoorbeeld ook P2V's (VMWare) doen wij samen met andere firma's. Omdat zij hier meer expertise in hebben maar wij proberen wel zo veel mogelijk zelf te doen en moeten dit ook opvolgen. Qua VMWare heb ik toch al enorm veel bijgeleerd.
Sommige zaken die je opnoemt klinken mij wel niet vreemd in de oren, maar ik moet opletten met wat ik zeg natuurlijk.
