Archief - Fysica: Trillingen en golven (rimpeltank)

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sven.B

Legacy Member
Principe:
Een trillend bakje met doorzichtige bodem is gevuld met water. Licht van een stroboscoop dat via de bodem door het water gaat wordt op een scherm geprojecteerd. M.b.v. een stangetje dat op en neer beweegt worden er golven gegenereerd op het wateroppervlak. De golven op het wateroppervlak zijn op het scherm te zien als ringen met verschillende verlichtingssterkte.

Vraag:
- Waarom verlicht men met een stroboscoop en niet met gewoon licht? Ik weet dat als men stroboscopisch verlicht(met dezelfde frequentie als de golven), het beeld beter is. Maar waarom? En wat zou er met het beeld gebeuren als de frequentie van de stroboscoop wijzigt t.o.v. de frequentie waarmee het bakje water trilt?

- Als het stangetje op en neer beweegt en zo golven genereert op het wateroppervlak bewegen de ringen op het scherm naar buiten of naar binnen toe, afhankelijk met welke frequentie het stangetje trilt. Wanneer bewegen de ringen naar buiten, wanneer naar binnen? En hoe komt dit?

Alvast bedankt voor de hulp!;)

SiRdeK

Legacy Member
Door ne stroboscoop kunt ge het laten lijken alsof de golven trager gaan waardoor ge sommige effecten beter kunt zien.

KennyB2

Legacy Member
Als de golven en de stroboscoop dezelfde frequentie hebben dan lijkt het alsof de golven stilstaan. Verander je de frequentie van de stroboscoop dan zullen de golven terug beginnen te bewegen.

De ringen bewegen naar buiten of binnen omdat de frequentie van de stroboscoop groter of kleiner is dan die van de golven. Welke bij welke hoort weet ik niet. Maar de reden hiervoor is: omdat je met de stroboscoop het licht aan en uit doet nemen je ogen als het ware foto's op steeds hetzelfde moment ==> bvb om de 0,1 seconden (=10Hz)

Als je golven dan exact dezelfde frequentie hebben ==> juist op het moment dat je foto's neemt zal op positie A altijd een golf zijn (eerst golf 1, dan 2, dan 3...). Hierdoor lijkt het alsof de golf stil staat. Wanneer je nu de frequentie van de stroboscoop verkleint/vergroot ===> dan neem je iets later (of vroeger) je foto's waardoor de golven lijken te bewegen.

About the Strobe Light & it
Trickster: How Is the Water in This Vid Suspended Mid-Air or Flowing Upward Against Gravity? | Video | TheBlaze.com
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan