Archief - Functiekeuze binnen IT

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

onbepaald

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik ben zopas gestart met de zoektocht naar een Job. Ik heb een bachelor toegepaste informatica, aangevuld met een master communicatie- en mediadesign. Het lijkt mij nu terug het interessantste een job in de informatica te zoeken. Een moeilijke zoektocht omdat ik geen specifieke specialisatie of interesse heb.

Concreet vroeg ik mij af welke jobs binnen informatica momenteel in trek zijn? Welke goede toekomstperspectieven bieden, doorgroeimogelijkheden, etc...
De voornaamste functies die mij in het oog zijn gesprongen en voorgesteld zijn business consultant, test engineer en sap consultant.

Ik ben op zoek naar een afwisselende job(niet hele dag programmeren) en waarbij men loon naar werken krijgt. Via verschillende voorbeelden lijkt het alsof consultants soms 50-60 uur in praktijk werken, maar daar effectief maar 38 krijgen uitbetaald. Die situatie spreekt mij weinig aan momenteel. Jullie advies is zeer welgekomen.

fluffster71

Legacy Member
Ik ben erp consultant en ben meer uren met mijn job bezig dan ik betaald word. Ook de verplaatsing naar klanten neemt uren in beslag waarvoor je niet vergoed wordt.
Maar het is wel een boeiende wereld. Je zal je er niet vervelen. En met wat je leert kan je nog alle kanten uit.

onbepaald

Legacy Member
Mag ik weten welke opleiding je hebt gedaan, hoeveel jaar je er nu werkt en hoeveel je verdient?

Hoewel het in de eerste plaats niet het belangrijkste mag zijn, wil ik toch geen job beginnen waarbij je onderbetaald bent :) Dit lijkt soms het geval te zijn als consultant...

Natuurlijk is de inhoud het belangrijkste. Hoe ervaar je ERP consultant? Wat houdt het precies in? hoe zien je weken er uit?

eniac

Legacy Member
onbepaald zei:
Hoewel het in de eerste plaats niet het belangrijkste mag zijn, wil ik toch geen job beginnen waarbij je onderbetaald bent :) Dit lijkt soms het geval te zijn als consultant...

Als ik je een raad mag geven: miskijk je niet op het startloon. Naargelang je inzet en je werkgever kan je in de IT snel stijgen qua loon. Focus meer op jobinhoud, beleid rond opleidingen, dat soort zaken. De rest komt wel, en als het bij je werkgever niet komt, dan heb je door de jobinhoud en opleidingen sowieso een interessant profiel opgebouwd waardoor je het elders kan proberen.

Zie de eerste jaren vooral als een investering en minder als alles eruithalen op het financieel vlak.

onbepaald

Legacy Member
Na enkele uren rondzoeken op dit forum en verschillende opvattingen te lezen klopt het precies wat je zegt. Een goede werkgever + opleidingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden blijken belangrijke criteria voor een succesvolle carrière uit te bouwen. Werk je zelf ook in de IT sector Eniac? Bedankt voor de raad alvast.

Kan je mij ook een bepaalde functie aanbevelen binnen IT? Zoals aangehaald is afwisselend en niet zozeer 100% technisch werk voor mij interessant. Als ik deze twee criteria in acht neem + de doorgroeimogelijkheden dan kom ik uit bij functies als functioneel analist, BI consultant, test engineer, SAP consultant,... Helaas zou ik niet weten welke functie mij het beste past.

passero

Legacy Member
Ik denk dat als pas afgestudeerde en zonder ervaring het ook niet zo zeer is van "wat bij me past" maar "wat kan ik krijgen".

Functioneel analist zal je niet krijgen tenzij je enkele jaren ervaring hebt als developer. Business analyst aan de andere kant kan je misschien nog wel krijgen omdat dat niet technisch is maar moet je eerder requirements uit de neus van de klant halen :D

Test engineer zal ook wel lukken alhoewel ik persoonlijk dat een hatelijke job zou vinden (persoonlijk...). Ik moet mij altijd forceren om mijn dingen van begin tot einde te testen pfff.
Ik los veel liever de moeilijke dingen op en help andere mensen met hun problemen.

Voor BI consultant zal je waarschijnlijk wel wat kennis moeten opdoen van de business waarin je terecht komt, net als SAP of ERP consultant.

Wat me ook intressant lijkt, maar weet niet of ze daar in Belgie echt jobs voor hebben zijn process developers. Wij doen redelijk wat projecten waar het hele bedrijf wil overschakelen naar een SOA platform en dan moeten de processen in kaart gebrachten worden, getekend worden en geoptimaliseerd worden enzo.
Is ook iets minder technisch maar lijkt me zeer intressant omdat je veel communiceert met de business en nauw samenwerkt met de klant.

SAP consultant kan ik weinig van zeggen... Zit niet in die branche.

onbepaald

Legacy Member
Ok, het lijkt dat BI consultant & SAP/ERP consultant twee functies zijn die het interessantste zijn. Het grote verschil tussen beide functies qua jobinhoud is mij wel nog niet echt duidelijk? Deze functies hebben denk ik wel een groot aantal raakvlakken?

ps: welke functie oefen jij momenteel uit Passero?

f33db4ck

Legacy Member
BI op zich vinnek super boeiend, zeker in gaan verdiepen als je de kans hebt.

SAP is maar een tool om BI te verwezenlijken, zoals SQL SSAS/ SSIS dit zijn(en er zijn er nog andere ook)

sanderkevdw

Legacy Member
Een groot verschil tussen BI en ERP consultant is dat ERP een moeilijkere technische kant heeft. BI-tools hebben over het algemeen een vrij makkelijke interface.
Een ander verschil is dat er nog wel een mogelijkheid is om BI consultant (dus het volledige plaatje) nog wel mogelijk is, terwijl dit bij ERP niet meer zo is.
Er zijn nog wel grote verschillen, maar qua interessegebied van de uitvoerende persoon zijn ze wel vrij gelijk.

kney

Legacy Member
Nadat ik afgestudeerd was als Bachelor Toegepaste Informatica (specialisatie Applicatieontwikkeling) ben ik begonnen als Junior ICT Consultant bij een Telecom & Media bedrijf.
Het was een zeer afwisselende job, vooral omdat ik binnen het bedrijf verschillende functies heb uitgevoerd voor verschillende klanten.
In het 1 jaar en 3 maanden dat ik daar gewerkt heb, heb ik functies uitgeoefend als ICT Consultant (vooral testing, met wat scripting), PHP Developer, Java Developer, Performance Tester.
Nadien ben ik er toch achter gekomen dat dit toch niet ideaal is indien je een andere job wil zoeken, omdat in mijn voorbeeld ik maar maximum 3 à 4 maanden ervaring heb in elke functie die ik heb gedaan.
Mijn loon was overigens wel goed €1600 (startersloon, netto) + GSM (HTC) + laptop + auto (VW Polo) + tankkaart.
Na 7-8 maand had ik €1750 (netto) en een nieuwe BMW 1 reeks.

trX

Legacy Member
kney zei:
Nadat ik afgestudeerd was als Bachelor Toegepaste Informatica (specialisatie Applicatieontwikkeling) ben ik begonnen als Junior ICT Consultant bij een Telecom & Media bedrijf.
Het was een zeer afwisselende job, vooral omdat ik binnen het bedrijf verschillende functies heb uitgevoerd voor verschillende klanten.
In het 1 jaar en 3 maanden dat ik daar gewerkt heb, heb ik functies uitgeoefend als ICT Consultant (vooral testing, met wat scripting), PHP Developer, Java Developer, Performance Tester.
Nadien ben ik er toch achter gekomen dat dit toch niet ideaal is indien je een andere job wil zoeken, omdat in mijn voorbeeld ik maar maximum 3 à 4 maanden ervaring heb in elke functie die ik heb gedaan.
Mijn loon was overigens wel goed €1600 (startersloon, netto) + GSM (HTC) + laptop + auto (VW Polo) + tankkaart.
Na 7-8 maand had ik €1750 (netto) en een nieuwe BMW 1 reeks.

Devoteam toevallig?

fluffster71

Legacy Member
onbepaald zei:
Mag ik weten welke opleiding je hebt gedaan, hoeveel jaar je er nu werkt en hoeveel je verdient?

Hoewel het in de eerste plaats niet het belangrijkste mag zijn, wil ik toch geen job beginnen waarbij je onderbetaald bent :) Dit lijkt soms het geval te zijn als consultant...

Natuurlijk is de inhoud het belangrijkste. Hoe ervaar je ERP consultant? Wat houdt het precies in? hoe zien je weken er uit?

Ik ben 32 jaar. Ik heb toegepaste informatica gestudeerd en heb een postgraduaat kmo management.
Ik werk er een half jaar en heb bruto 2.400 + leasebudget van 475 Euro. Gsm & internet abo worden terugbetaald. Ik heb een tankkaart en ik heb een onkostenvergoeding van 9 Euro per dag. En nog verzekeringen en zo.
Ik kan elders zeker meer verdienen, 't is zeker niet mijn hoogste loon dat ik tot nu toe gehad heb. Maar qua jobinhoud wel het meest boeiende. En met ander jobs was er wel een hoger loon, maar weinig toekomstperspectief. Wat ik nu doe zal me op termijn een pak meer geld opbrengen. Als ik zie hoeveel ik nu bijleer. Ergens anders had ik na een half jaar het gevoel alles al te kennen. Na een jaar stak het me meestal enorm tegen.
Ik ben functioneel consultant. Dus ik moet de bedrijfsprocessen analyseren. Dan configureer ik onze software, of laat ik maatwerk doen door onze technische mensen, zodat deze aansluit bij de bedrijfsprocessen. Ik zit dus veel bij klanten. Daar houd ik workshops, geef ik training, doe ik analyses, implementatie, support, ... Er zijn verschillende gebieden waarin ik me kan specialiseren. Nu doe ik aankoop, verkoop, magazijnbeheer, projectbeheer, stukje productie. Maar er is ook hr, boekhouden, enz... En het is altijd mogelijk om later meer technisch werk te doen. Of projectleider te worden. Of support te doen. Of business analyst te worden. Of...
Hoe ziet mijn werkdag eruit? Ofwel zit ik bij de klant, ofwel op kantoor, ofwel werk ik van thuis. Ik zit veel in de auto. Als ik eens geen project heb, dan doe ik interne projecten. Of ik studeer. Qua werkuren is het soms wel lastig, want niet elke klant heeft dezelfde uren. En de afstand speelt ook een rol. Het gebeurt wel meer dat ik om 7u vertrek en om 19u thuiskom...
Moest ik van u zijn ik zou consultancy zeker overwegen. Al is het maar voor een jaar of 2. Want je zal in geen enkele job zoveel leren.

Inco

Legacy Member
Functioneel analist / test coordinatie / data analist lijkt me wel te passen bij hetgeen je zoekt

|nfected

Legacy Member
onbepaald zei:
Hallo iedereen,

Concreet vroeg ik mij af welke jobs binnen informatica momenteel in trek zijn? Welke goede toekomstperspectieven bieden, doorgroeimogelijkheden, etc...
De voornaamste functies die mij in het oog zijn gesprongen en voorgesteld zijn business consultant, test engineer en sap consultant.

Business consultant zal moeilijk zijn met uw diploma. Dat is voor algemene economische richtingen.

Test enigeer, voor mij persoonlijk 1 van de saaiste richtingen die er zijn in de IT. Maar dat kan je perfect doen en is een keuze die jij alleen kan maken uiteraard. Er zijn hier test engineers die het omgekeerde zullen zeggen. Dus voor meer input dan gerust je naar hun richten.

ERP consultant al dan niet SAP. Meestal kies je of ze geven u een bepaalde module/flow waar je dan in verdiept en zo naar de klant kan gaan om hun processen te optimaliseren en in een IT systeem te krijgen. Is Business gemixt met IT.

Uren: niemand verplicht er u om veel uren te doen he. Dat is een keuze die je zelf maakt he, ntl zal je minder rap promoveren. Maar dat zal nu ook wel niet uw goal zijn aangezien je al veel rekening houdt met die uren. Je kan perfect een 38u/week doen als consultant, buiten specifieke dagen/periodes dan. Als je golive hebt en er zijn issues dan kan je idd niet stoppen voor ze gedaan zijn. Als je dit niet zou kunnen opbrengen zou ik mij geen werk zoeken in de consulting branche.

@Kney: Dat is dan ook het omgekeerde wat een consultant is. Normaal verdiep je in 1 specifieke technologie/module ipv om de zoveel maand iets anders te doen.

onbepaald

Legacy Member
Hey iedereen,

Bedankt voor jullie antwoorden, het helpt mij veel verder in mijn keuze. Begrijp mij niet verkeerd in mijn opvattingen: ik wil gerust wel overuren doen en liefst doorgroeien op een korte termijn.

Wat ik wel niet echt snapte: 1300-1400 netto verdienen als starter en in de consultancy en weken kloppen van +50 uur. Maar als het zo werkt de eerste jaren, heb ik het er gerust voor over. Als dat de kortste weg is naar de top ;).

Ik ga nu solliciteren in de consultancy, hopend op leuke variërende job met mooie doorgroeimogelijkehden en waarbij ik op korte termijn veel zal bijleren. Als er nog tips zijn, altijd welkom. Leuk dat dit soort fora bestaat om mij te helpen bij deze moeilijke keuze. Een keuze waar je na een studieperiode toch bijzonder weinig over af weet.

eniac

Legacy Member
onbepaald zei:
Een goede werkgever + opleidingsmogelijkheden en doorgroeimogelijkheden blijken belangrijke criteria voor een succesvolle carrière uit te bouwen. Werk je zelf ook in de IT sector Eniac? Bedankt voor de raad alvast.

Ja, ik zit ook in de IT. Ik ben technical consultant, en wil doorgroeien naar architect. 6 jaar geleden heb ik ook gekozen voor een eerder laag loon (1800 bruto) maar wel met een goed zicht op veel opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Alles is min of meer uitgedraaid hoe ik het verwacht had, en het loon is goed gestegen.

Kan je mij ook een bepaalde functie aanbevelen binnen IT? Zoals aangehaald is afwisselend en niet zozeer 100% technisch werk voor mij interessant.

Anderen boven mij hebben dat al beter gedaan... :)
Maar weet wel, dat als je wel nog wat technisch wil doen, je bvb. niet als functioneel analist moet beginnen, want dan ga je helemaal niets technisch doen.

Wat ik wel niet echt snapte: 1300-1400 netto verdienen als starter en in de consultancy en weken kloppen van +50 uur. Maar als het zo werkt de eerste jaren, heb ik het er gerust voor over. Als dat de kortste weg is naar de top .

Weken van 50 uur op consequente basis zouden niet de norm moeten/mogen zijn. Toch niet voor starters aan het begin van een carrière in een job waarin je nog niet direct eindverantwoordelijkheid hebt. Als dat zo is, dan is er een probleem met de manier waarop je werkgever projecten bemant. Op die 6 jaar was m'n langste week iets van een 43 uur denk ik, en dat was een zeldzaamheid.

Let ook op met te snel willen doorgroeien: ervaring opdoen op elk "niveau" (als ik het zo mag uitdrukken) is zeer nuttig voor het goed uitoefenen van een volgende job/hogere functie.

Blackblade

Legacy Member
Zelf ben ik in contact gekomen met Java en C++ doorheen mijn (niet IT)-opleiding maar verder heb ik niet zo'n goed zicht op wat een prof bach IT te verwerken krijgt doorheen zijn opleiding. Wat vond je persoonlijk het meest interessant aan je studies? Welke software?

Ken wel een paar masters informatica die SAP haten. Nog nooit veel goeds over gehoord. Zelf wat zelfstudie gedaan omtrent SQL maar boeiend vond ik dat toch niet.

Wens je alleszins veel succes tijdens je zoektocht naar een job.

Inco

Legacy Member
eniac zei:
J

Anderen boven mij hebben dat al beter gedaan... :)
Maar weet wel, dat als je wel nog wat technisch wil doen, je bvb. niet als functioneel analist moet beginnen, want dan ga je helemaal niets technisch doen.

Valt hier toch goed mee hoor. Al enkele maanden aan de slag als een functioneel analist en ik heb al bijgesprongen bij het schrijven van unit tests & test automatisation met selenium, een hele wetgeving engine geïmplementeerd met behulp van Visual Rules, meegeholpen aan het maken van de batch voor ons project.

Het hangt denk ik af van je ingesteldheid en het bedrijf waarin je tewerkkomt, wij werken agile wat inhoudt dat er veel minder echte opsplitsing is naar functies en het werk wordt verdeelt volgens je beschikbare kwaliteiten en talenten.

sanderkevdw

Legacy Member
ShamanKing zei:
Kan het diploma Informatiemanagement enig perspectief bieden als job voor consultant of business analist?

Als je de master Informatiemanagement bedoelt, zeker wel.
Heb verschillende collega's die deze opleiding gevolgd hebben.

eniac

Legacy Member
Rstohr zei:
Valt hier toch goed mee hoor. Al enkele maanden aan de slag als een functioneel analist en ik heb al bijgesprongen bij het schrijven van unit tests & test automatisation met selenium, een hele wetgeving engine geïmplementeerd met behulp van Visual Rules, meegeholpen aan het maken van de batch voor ons project.

Dan ben je eerder analist-developer in plaats van functioneel analist. Implementatie van rule engine is echt geen taak voor de typische functioneel analist :)

Kan wel dat je in kleinere bedrijven/teams veel meer van alles doet, maar als je in de consultancy gaat zoeken (maak ik min of meer op uit de denkwijze van de TS) zie ik een functioneel analist doorgaans toch puur zijn werk doen en geen implementaties van testen en rule engines...

Het kan, maar ik denk niet dat het de norm is en de TS moet het zeker in het acherhoofd houden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan