Archief - fiscalist , accountant ,boekhouder verschil

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Sean

Legacy Member
Wat is eigenlijk het verschil tussen een fiscalist , boekhouder en accountant ?


Verschil in functie , loon en toekomstmogelijkheden ?

Met toekomstmogelijkheden bedoel ik werkzekerheid , promotiekansen ( opklimmen naar leidingevende functie of dergelijke ?


Thanxx

Ewiler

Legacy Member
Die beroepen overlappen elkaar heel wat. boekhouder en fiscalist liggen dicht bij elkaar. Wettelijk gezien spreekt men trouwens enkel over boekhouder en boekhouder-fiscalist. De functie van "fiscalist" wordt wettelijk nergens beschreven. Boekhouders en boekhouders-fiscalisten verdienen over het algemeen het minst van alle cijferberoepen.

De functie van accountant toont veel overeenkomsten met die van revisor (ze hebben ook heel wat overlappende en gelijkaardige bevoegdheden).

Een ander cijferberoep dat je niet vermeld hebt is belastingconsulent. Ik denk dat auditors(revisors) en belastingconsulenten over het algemeen het meest verdienen maar zeker ben ik dat niet.

Je kan je grondiger informeren als je naar de sites van de beroepsorganisaties gaat: het BIBF voor boekhouders en boekhouder-fiscalisten, het IAB voor accountants en belastingconsulenten en het IBR voor bedrijfsrevisoren.

samsonite

Legacy Member
en het verschil tussen BIBF'er en een IAB'er is klein maar het moeilijkheidsgraad tussen de BIBF en de IAB is groot

Juridisch gezien mag een IAB'er een paar dingen meer doen dan een BIBF'er (!)

Maar in de praktijk kent een BIBF'er evenveel als een IAB'er
als ze allebei evenlang in het praktijk zitten
Voor de erkenning van de bibf moet je eerst 1000h stage lopen (betaald) en dan wat examens afleggen (bekwaamheidsexamen, examen ivm fisc., boekh, vennb, personenbel.,..) als ik me dan niet vergis moet je op het einde van de rit een mondelinge examen afleggen.

Bij de IAB moet je eerst slagen voor de toelatingsexamens en dan moet je hierna ook nog een resem examens afleggen en dan ook op het einde van de rit een mondelinge examen afleggen.

Dit is een beknopte uitleg hoe je erkend kan worden.
(dit is wat ik weet het kan zijn dat ik me ergens heb vergist, correct me if I'm wrong)
qua moeilijkheidsgraad van de examen heb ik me het volgende laten vertellen
('gemakkelijk=>moeilijk)
1) BIBF
2) IAB
3) IBR

die_another_day

Legacy Member
Ik wil hier geen hijack doen van de topic maar kan iemand mij zeggen wanneer een onderneming (boekjaar loopt van 1januari-31december) ten laatste hun boekhouding moet indienen? biztac, belgotax on web, tax on web en al die toestanden. Wetende dat de boekhouding door een boekhouder wordt gedaan (maakt toch verschil uit dacht ik).

FrankGrimes

Legacy Member

FrankGrimes

Legacy Member
Btw, de meeste boekhoudkantoren werken, wat betreft het indienen van de jaarrekening , naar het niet krijgen van een boete toe. Ik geloof dat indien na 9 maanden na het afsluiten van het boekjaar nog geen jaarrekening is ingediend de overheid boetes aanrekent maar die zijn redelijk klein.

die_another_day

Legacy Member
FrankGrimes zei:
Btw, de meeste boekhoudkantoren werken, wat betreft het indienen van de jaarrekening , naar het niet krijgen van een boete toe. Ik geloof dat indien na 9 maanden na het afsluiten van het boekjaar nog geen jaarrekening is ingediend de overheid boetes aanrekent maar die zijn redelijk klein.
Ik denk dat dit 180€ bedroeg (vorig jaar). Ik werk atm zelf in een boekhoudkantoor maar heb zelf nog niet veel kennis ter zake, daarmee dat ik hier ook vroeg naar de indiendatum :).

FrankGrimes

Legacy Member
die_another_day zei:
Ik denk dat dit 180€ bedroeg (vorig jaar). Ik werk atm zelf in een boekhoudkantoor maar heb zelf nog niet veel kennis ter zake, daarmee dat ik hier ook vroeg naar de indiendatum :).

Het stomme is dat het niet veel uitmaakt of de fiscus de accountants e.d. meer tijd geven om hun VennBe in te dienen, die zetten diene boel dan opzij en springen naar de PB's om dan weer alles opt laatste moment te doen => servers fiscus liggen de laatste weken van indieninstermijn altijd plat.

SilentSpring

Legacy Member
die_another_day zei:
Ik denk dat dit 180€ bedroeg (vorig jaar). Ik werk atm zelf in een boekhoudkantoor maar heb zelf nog niet veel kennis ter zake, daarmee dat ik hier ook vroeg naar de indiendatum :).
NBB: Tarieftoeslag en andere specifieke gevolgen van niet- of laattijdige neerlegging door ondernemingen

9-10 maanden te laat: 120 euro
10-12 maanden: 180 euro
> 1 jaar: 360 euro

Die tot 31/12/2011 moeten 31/08/12 hun VenB indienen, via Bizxtax krijg je 1 maand extra dus tot 30/09/12.
Jaarrekening moet binnen op 31/08/12.

SysRq

Legacy Member
Sean zei:
Met toekomstmogelijkheden bedoel ik werkzekerheid , promotiekansen ( opklimmen naar leidingevende functie of dergelijke ?

Kunt maar hopen dat het fiscaal compendium nooit lichter wordt, voor de werkzekerheid.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan