Archief - Experimentele psychology Ugent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

EvelyneV

Legacy Member
Hi,

Mijn ding was kunstwetenschappen/archeologie volgen, maar het werkaanbod en het vele vanbuiten blokken was uiteindelijk een afknapper.
Vervolgens dacht ik aan burgerlijk Ing Architectuur, maar na de vele topics gelezen te hebben (vooral hier) en na het spreken met mensen in de branche is het idee dat ik ervan in m'n hoofd heb totaal niet te vergelijken met de werkelijkheid. Dus van afgestapt.

Nu is er nog één zaak waar ik enorm veel interesse voor heb, maar zoveel mogelijk info over wil van mensen die het volgen en dat is, 'experimentele psychologie'.

Laat maar horen wat jullie van deze richting vinden...

MrKend54l

Legacy Member
Niet echt de beste keuze als je werkzekerheid zoekt.
Als het je interesseert zeker u niet laten tegenhouden want werkzekerheid is overrated.

EvelyneV

Legacy Member
Eerlijk gezegd dacht ik dit eerst ook, maar na urenlang lezen, en vooral onderzoeken wat er op de markt aanwezig is en waar je overal terecht kunt met dat diploma heb ik m'n mening toch drastisch moeten herzien.

Je moet gewoon eens 'psychologie' typen bij het vdab aanbod. Is echt wel serieus groot aanbod.

Hopelijk zijn er hier mensen die psychologie studeren of gestudeerd hebben zodat ik een beter zicht kan krijgen.

not2secure4u

Legacy Member
EvelyneV zei:
Eerlijk gezegd dacht ik dit eerst ook, maar na urenlang lezen, en vooral onderzoeken wat er op de markt aanwezig is en waar je overal terecht kunt met dat diploma heb ik m'n mening toch drastisch moeten herzien.

Je moet gewoon eens 'psychologie' typen bij het vdab aanbod. Is echt wel serieus groot aanbod.

Hopelijk zijn er hier mensen die psychologie studeren of gestudeerd hebben zodat ik een beter zicht kan krijgen.

Kijk vooral naar de inhoud van de jobs die u krijgt op VDAB. Weinig relevant, niet? Ik ben binnen enkele maanden afgestudeerd en het ziet er maar povertjes uit op de arbeidsmarkt. Postgraduaten kunnen u kans vergroten (therapieopleidingen) of verkleinen ('overgekwalificeert').

Nu is het wel dat werkzekerheid voor experimenteel beter is dan de andere klinische stromingen, maar niet veel. Er is een gigantische overvloed aan psychologen, er studeren er jaarlijks honderden af en er zijn veel te weinig relevante werkplaatsen. De kans is zeer groot dat u zal moeten starten als opvoeder in de hoop zo een been in de instelling te zetten om dan (tijdelijk) later als psycholoog aan de slag te gaan. Ik vind de stageplaats (meestal in het laatste jaar) een goede indicatie. Na wat rondvraag weet ik dat er nauwelijks vraag naar is. Van de 70 mensen die stage liepen, werden er 2 een plaats aangeboden.

Als werkzekerheid en geld een motief zijn, studeer geen psychologie. Is het uit interesse, en is het niet erg om onder u diploma/ minder relevant werk te doen dan kan je het overwegen.

Moest ik wetende wat ik weet 18 zijn en keuzes moeten maken mbt studies in dit economisch klimaat, had ik voor psychiater gegaan. Dat is een dokteropleiding en een specialisatie, maar tegenwoordig ben je met klinische psychologie + postgraduaat ook al aardig wat jaren bezig.

Als je wil therapie geven (zeker op zelfstandige basis) dan zal een postgraduaat overigens een vereiste zijn, wil je een bepaalde kwaliteit kunnen aanbieden. Dit is iets wat vaak niet vermeld wordt.

EvelyneV

Legacy Member
Tja, dat is hier weer een enorme domper op de (kleine) vreugde. Ik had gedacht eindelijk verder te kunnen gaan, maar blijkbaar zal ik terug verder moeten kijken.

Tegenwoordig is het ofwel een zware dokersopleiding (weet zelfs niet of ik het zou aankunnen) of burgerlijk.

Voor de rest blijken het allemaal illusies te zijn.

'k Begin er een beetje moedeloos van te worden. En psychiatrie is echt iets waar ik niet achter sta. Mensen volstoppen met pharma om zaken op te lossen is nu echt niet iets waar ik heil in zie.

Maar goed, verder zoeken dus...

vriendelijk dank om te reageren!

Tha_nOn

Legacy Member
EvelyneV zei:
Eerlijk gezegd dacht ik dit eerst ook, maar na urenlang lezen, en vooral onderzoeken wat er op de markt aanwezig is en waar je overal terecht kunt met dat diploma heb ik m'n mening toch drastisch moeten herzien.

Je moet gewoon eens 'psychologie' typen bij het vdab aanbod. Is echt wel serieus groot aanbod.

Hopelijk zijn er hier mensen die psychologie studeren of gestudeerd hebben zodat ik een beter zicht kan krijgen.

ik weet niet goed wat ge verwacht, maar stuur mij maar nekeer ne pm met vragen en dan zal ik daar nekeer uitgebreid op antwoorden
(that is, als ge vragen hebt over experimentele psychologie, ik heb het gevoel dat ge gewoon informatie wilt over psychologie)

bij de vdab gaat ge bijvoorbeeld niet veel vacatures vinden die naar experimenteel-psychologen zoeken ze
voor psychologie (algemeen) is er best wel werk, omdat dat ook heel uitgebreid is
maar de meeste vacatures zijn voor klinisch psychologen en voor bedrijfspsychologen

niet dat ge da ni kunt me experimentele psychologie, maar dan gaat ge uzelf toch echt mogen bewijzen (en klinische jobs zijn vrij onwaarschijnlijk dan)

meestal komen experimenteel psychologen terecht in onderzoek (aan universiteit of andere instellingen), int beedrijfsleven vaak marketing, en voor de rest zowat alles wat er is me cijfers analyseren zeker?
(uiteraard ook wel gewone bureaujobs en communicatiejobs die ge met andere masters kunt krijgen)



en verwacht ge ook niet te veel van zo'n diploma? uiteindelijk is het altijd een gok eh, voor zelfde geld geraakt ge nooit afgestudeerd als psycholoog
en de meeste geraken wel op hun pootjes terecht ze, misschien niet direct in hun droomjob, maar is dat dan zo'n probleem?

dus maw, als ge ni te grote eisen hebt, en ge wilt er moeite voor doen zie ik ni in waarom ge ni aan een job zou geraken met een diploma psychologie (zeker met bedrijfspsychologie, ook met klinische als ge niet per se in een bepaalde setting wilt werken, uiteraard ook met experimentele maar dan moet ge vaak al onderzoek willen/mogen doen)

EvelyneV

Legacy Member
Bedankt voor je (toch wel opbeurend) bericht Tha_non.

Experimentele moet ik inderdaad nog eens verder bekijken dan enkel lezen wat er op de pagina van de unief staat, maar het draaide uiteindelijk om zoveel mogelijk nieuwe ideeën en therapieën onderzoeken (omdat ik daar uiteindelijk enorm mee in m'n hoofd loop; is voortgevloeid uit filosofie).

Natuurlijk moet ik beginnen de logica laten doorwerken en inzien dat elke richting wel z'n beeld zal hebben in m'n hoofd maar nooit zo zal zijn in de werkelijkheid.

Ik ga eerst nog eens goed bepalen voor mezelf wat het nu echt concreet is dat ik wil als ik die richting verder wil opgaan.
Waar zal ik me kunnen vinden in de klinische, en of ik me zou kunnen thuis voelen in de bedrijfspsychologie (want strategieën uitwerken om de slaven hun batterijen nog langer te laten draaien is nu niet direct mijn idee van psychologie, 't Is het helpen dat me vooral aan spreekt)

Ik zal er dus nog eens goed over nadenken en je eventueel pm'en.

Vriendelijk dank alvast!!!

:niceone:

Mueske

Legacy Member
Je bent wel nogal kortzichtig over sommige zaken. Psychiatrie is helemaal niet mensen volpompen met pharma, en bedrijfspsychologie is er ook niet om de batterijen van de werknemers langer te laten draaien.

Probeer toch wat te nuanceren, je gaat het als psycholoog vaak genoeg moeten doen. ;)

Tha_nOn

Legacy Member
EvelyneV zei:
Bedankt voor je (toch wel opbeurend) bericht Tha_non.

Experimentele moet ik inderdaad nog eens verder bekijken dan enkel lezen wat er op de pagina van de unief staat, maar het draaide uiteindelijk om zoveel mogelijk nieuwe ideeën en therapieën onderzoeken (omdat ik daar uiteindelijk enorm mee in m'n hoofd loop; is voortgevloeid uit filosofie).

Natuurlijk moet ik beginnen de logica laten doorwerken en inzien dat elke richting wel z'n beeld zal hebben in m'n hoofd maar nooit zo zal zijn in de werkelijkheid.

Ik ga eerst nog eens goed bepalen voor mezelf wat het nu echt concreet is dat ik wil als ik die richting verder wil opgaan.
Waar zal ik me kunnen vinden in de klinische, en of ik me zou kunnen thuis voelen in de bedrijfspsychologie (want strategieën uitwerken om de slaven hun batterijen nog langer te laten draaien is nu niet direct mijn idee van psychologie, 't Is het helpen dat me vooral aan spreekt)

Ik zal er dus nog eens goed over nadenken en je eventueel pm'en.

Vriendelijk dank alvast!!!

:niceone:

even een kortzichtige gok, maar ik denk da psycho-analyse wel iets voor u is -_-
daar wordt evenwel geen/amper wetenschappelijk onderzoek gedaan


maar goed, tis alleszins duidelijk dat ge eerst nog nekeer goed moet nadenken over wat ge wilt gaan doen ipv alle mogelijke richtingen afgaan die u op basis van naam wel wa aansprelen

KameRadsky

Legacy Member
Ik ben afgestudeerd in de experimentele en theoretische psychologie zoals dat hier aan de KUL noemt.
Ik veronderstel dat dat in Gent hetzelfde systeem is? Uw eerste 2 jaren zijn gemeenschappelijk, daarna ga je pas moeten kiezen. En na die 2 jaar zal je wel een meer gefundeerde keuze kunnen maken.
Zolang je van onderzoek en veel statistiek houdt en goed kunt, dan mag dat geen probleem zijn.

Qua werk is het nogal retarded daar nu al aan te denken. Maar desalniettemin had ik genoeg keuze zelfs voordat ik was afgestudeerd. Afhankelijk wat uw interesse is natuurlijk.
Velen gaan door met een doctoraat aan de KUL na deze opleiding, ook nog een mogelijkheid.

Ohja, gegeven uw nogal kortzichtige opmerkingen over bepaalde zaken, vrees ik er een beetje voor of je überhaupt wel voor deze richting gemaakt bent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan