Archief - (ex)-Kruideniers gezocht voor Masterscriptie

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vedeco

Legacy Member
Dag beste mensen,

In het kader van mijn masterscriptie voor de opleiding Geschiedenis aan de UGent ben ik op zoek naar een kruidenier of ex-kruidenier. Je weet wel, die buurtwinkeltjes waar je vroeger om snoep ging en 250g gruyèrekaas :p Nu moet je niet afkomen met de plaatselijke Spar of Okay maar dus echt kleine zelfstandigen die als het even kan reeds enkele generatie actief zijn (of waren) in de kleinhandel. Het is om hen enkele vragen te stellen omtrent de 'kruideniersmentaliteit' , hun rol als sociale actor en hun getuigenissen over het verval van het beroep van kruidenier.

Het ideale profiel: Max 20km in een straal rond Gent en minstens 3 generaties actief :)

Alvast bedankt!

Vedeco

Legacy Member
Niemand?

Waar zitten die ondernemende grootouders en oude tantes of nonkels. :p

JPV

Legacy Member
m'n buurvrouw heeft Parkinson, was zo'n 40 jaar actief als kruidenierster (geen idee of het van generatie op generatie is). Is wel van Ieper.

Tsubasa

Legacy Member
Hier in Zele, in de BVA wijk, is ook nog zo'n winkeltje. Dat is nog open. Het wordt wel een beetje gebruikt als lokaal café. Paar man die daar een paar uur per dag blikken kopen en praten met die kruidenier. Af en toe komt er dan iemand binnen voor iets anders. Toen ik vakantiewerk als postbode deed, dronk ik daar ook enen samen met de lokale marginalen want die trakteerden altijd :p.

Vedeco

Legacy Member
JPV zei:
m'n buurvrouw heeft Parkinson, was zo'n 40 jaar actief als kruidenierster (geen idee of het van generatie op generatie is). Is wel van Ieper.

Net iets te ver maar toch bedankt :)

Tsubasa zei:
Hier in Zele, in de BVA wijk, is ook nog zo'n winkeltje. Dat is nog open. Het wordt wel een beetje gebruikt als lokaal café. Paar man die daar een paar uur per dag blikken kopen en praten met die kruidenier. Af en toe komt er dan iemand binnen voor iets anders. Toen ik vakantiewerk als postbode deed, dronk ik daar ook enen samen met de lokale marginalen want die trakteerden altijd :p.

Daar ga ik eens proberen naar gaan zien, het is alleszins een ideale casus voor het sociale aspect :) Merci!

Tsubasa

Legacy Member
Vedeco zei:
Net iets te ver maar toch bedankt :)



Daar ga ik eens proberen naar gaan zien, het is alleszins een ideale casus voor het sociale aspect :) Merci!

Hoop nu wel dat dat nog open is, of ja, gesloten is ook goed?

Tonerider

Legacy Member
in oosteeklo heb je ook nog zo'n winkeltje. Denk dat het deze is: Centra bij Greta
Adres: Oosteeklo-Dorp 84
Tel.: 09 373 66 24
je kan er verrimpelde paprika's en zo kopen.

Vedeco

Legacy Member
Tsubasa zei:
Hoop nu wel dat dat nog open is, of ja, gesloten is ook goed?

Het is niet extreem ver o eens te zien hé :)

Sdc zei:
in oosteeklo heb je ook nog zo'n winkeltje. Denk dat het deze is: Centra bij Greta
Adres: Oosteeklo-Dorp 84
Tel.: 09 373 66 24
je kan er verrimpelde paprika's en zo kopen.

Super!

Tsubasa

Legacy Member
Vedeco zei:
Het is niet extreem ver o eens te zien hé :)



Super!

Ok. Het is dus Burgemeester Van Ackerwijk, F-straat, 152. Heel de wijk loopt op. Dus in straat A gaat de nummering van 1 tot 40 (ongeveer) en in B tellen ze verder. Ze beginnen niet opnieuw. (moest uw GPS raar doen, ... Kan maar handig zijn).

Edit: in de Veldekensstraat in Zele was er vroeger ook één bedenk ik net. Rond nummer 150, maar is zeker dicht.

stormtrooper

Legacy Member
In Sint-Amandsberg is er in de Sint-Bernadettestraat een buurtwinkel genaamd "Bernadetje, algemene voeding"

'k weet wel niet of hij nog bestaat :unsure:

Drakenjager

Legacy Member
Er bestaat ook een toneel over de oude kruideniers: ROOK/BLIK, waarschijnlijk kan je er niks mee, maar ja...

Put_met_keren

Legacy Member
stormtrooper zei:
In Sint-Amandsberg is er in de Sint-Bernadettestraat een buurtwinkel genaamd "Bernadetje, algemene voeding"

'k weet wel niet of hij nog bestaat :unsure:

Dat is er toch helemaal nog niet zolang? Een aantal jaar, maar toch zeker geen 3 generaties :p

edit: of bedoel je dat er 3 generaties moeten werken?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan