Archief - Duidelijkheid omtrent maximum loon jobstudent

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

RestUnknown

Legacy Member
Al wat rond gelezen en gevraagd aan familie die bij kinderbijslag werkt, maar om het 100% zeker te weten, het hier nog eens vragen.

- Netto mag een student van een alleenstaande ouder 4.320 euro verdienen. Als ik hier nu over ga, dan moet ik het gewone belastingtarief betalen.
- Als ik in een kwartaal over de 240u werk (buiten de zomervakantie gerekend, waar het onbeperkt is), verliest de alleenstaande ouder de kinderbijslag voor dat kwartaal.

De eigenlijke vraag is de combinatie van het eerste met het tweede streepje. Als ik over de 4.320 euro zit, heeft dit enkel effect op mijzelf i.v.m. de personenbelasting en niet op de ouder i.v.m. de kinderbijslag? Of verliest de ouder dan de belastingvrije som van "kind ten laste"?

Racing_Genk

Legacy Member
Nee de eerste 2000 euro (ongeveer) zijn vrijgesteld dus je mag veel meer verdienen.

RestUnknown

Legacy Member
Dan ga ik er nog over zitten als ik alle 50 dagen doe.

Het feit dat ik zelf belasting moet betalen interesseert me (nog) niet, maar als ik niet meer ten laste zou zijn is een ander zaak...

puni

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Nee de eerste 2000 euro (ongeveer) zijn vrijgesteld dus je mag veel meer verdienen.

Dat is ivm al dan niet ten laste zijn, normaalgezien.

Geen idee hoe het met uw personenbelasting zit, maar indien ge ten laste wilt blijven van uw ouder(s), mogen uw netto bestaansmiddelen de 2890 EUR niet overschrijden. Bij alleenstaande ouders liggen die bestaansmiddelen hoger, als ik me niet vergis voor dit aanslagjaar op 4170 EUR. De inkomsten uit studentenarbeid zijn vrijgesteld voor de eerste 2410 EUR.

Dus in principe, als ge geen andere inkomsten hebt, moogt ge dit jaar 2410 + 4170 EUR verdienen. Houd er wel rekening mee dat onderhoudsgeld dat door de eventuele ander ouder wordt toegekend aan u ook maar voor 2890 EUR is vrijgesteld, en dat het resterende bedrag dus ook bij uw bestaansmiddelen moet worden geteld.

PerkelePride

Legacy Member
Exact wat puni zegt, indien ge echt zeker wilt zijn moet ge de geindexeerde bedragen ervan maar eens opzoeken via google : geindexeerde bedragen, wib 92

puni

Legacy Member
Klopt. Bedragen die ik aanhaalde zijn die voor aanslagjaar 2012 (dus belastbaar jaar 2011). Bedragen voor volgend jaar zullen lichtjes hoger liggen.

JPV

Legacy Member
nog 1 opmerking: gaat ove rnettobestaansmiddelen. Actuele bedragen & berekeningsmethode van begrip nettobestaansmiddelen kan je hier vinden:
Bereken nettobestaansmiddelen

In de veronderstelling dat alimentatiegeld niet meegerekend moet worden, mag jij dus al 7890 belastbaar verdienen indien je grotendeels student bent.

Exorikos

Legacy Member
Die site geeft nog steeds de 2x23 dagen regeling, dus zou ik niet vertrouwen als het om recente wetgeving gaat. :)

puni

Legacy Member
JPV zei:
nog 1 opmerking: gaat ove rnettobestaansmiddelen. Actuele bedragen & berekeningsmethode van begrip nettobestaansmiddelen kan je hier vinden:
Bereken nettobestaansmiddelen

In de veronderstelling dat alimentatiegeld niet meegerekend moet worden, mag jij dus al 7890 belastbaar verdienen indien je grotendeels student bent.

Is die site al geïndexeerd voor inkomstenjaar 2012 - aanslagjaar 2013? Anders kloppen de cijfers niet. :p

Jurgenv1

Legacy Member
Ik heb vandaag bij een interim bureau geweest en mijn hebben ze vertelt dat er geen plafond is voor jobstudenten? (Tenzij je heel veel verdient wat voor 99% niet het geval zal zijn)

Racing_Genk

Legacy Member
RestUnknown zei:
Dan ga ik er nog over zitten als ik alle 50 dagen doe.

Het feit dat ik zelf belasting moet betalen interesseert me (nog) niet, maar als ik niet meer ten laste zou zijn is een ander zaak...

Dus gij verdient meer dan 6500€ (ongeveer) in 50 dagen? Straffe job dat gij doet :p

DiHa

Legacy Member
Studenten mogen maximum 50 werkdagen werken tijdens het kalenderjaar (aan de voordelige solidariteitsbijdrage = 5,42 % werkgeversbijdrage, 2,71% werknemersbijdrage)

Naar kinderbijslag toe :
Tijdens het eerste, tweede en vierde kwartaal mag de student maximum 240 uur per kwartaal werken ongeacht zijn statuut.
Tijdens het derde kwartaal zijn er geen beperkingen

Naar fiscaliteit toe :
Indien het loon van de student onderworpen is aan de solidariteitsbijdrage mag hij gedurende het kalenderjaar maximum 6400,97 euro bruto verdienen om verder ten laste te blijven van zijn ouders. Voor éénoudergezinnen gelden andere regels.

RestUnknown

Legacy Member
Oke, merci. Zal mijn rekening dan maar goed in het oog houden.
Stel nu dat ik er enkele euro's over zit, zullen ze daar wel geen drama van maken zeker?

En ja ik zit er over dan, nachtwerk...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan