Archief - Cursus/boek boekhouden

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Plutarch

Legacy Member
Kent iemand een goed boek/cursus boekhouden die mij wat kan voorbereiden op de opleiding bedrijfsmanagement: AF die ik in september zal beginnen?
Ik heb namelijk geen economie gehad in het middelbaar en zou dus mijn achterstand wat willen inhalen.

Alvast bedankt!

mombopo

Legacy Member
Geïnteresseerd om een volledig ingevuld boek te kopen? (Feitelijk zijn het 3 boeken, in totaal > 1000 blz)

Racing_Genk

Legacy Member
Lmao, ge hebt echt geen voorkennis nodig voor boekhouden ze...

Ik doe tew waar ze 5 keer zoveel zien in één trimester tov AF, ik had ook nul voorkennis en twas geen probleem om het bij te benen...

Ze beginnen trouwens opnieuw vanaf de basis + hetgene wat economie studenten uit het middelbaar hebben gezien van boekhouden is vrij lachwekkend

Drien

Legacy Member
Normaal is het echt niet nodig om je voor te bereiden! Ze beginnen echt van bij het begin zowel bij boekhouden als bij economie. Indien er veel studenten zijn die voorkennis hebben van boekhouden kan het zijn dat ze zeggen dat deze de eerste x-aantal weken niet moeten komen of dat ze misschien toch iets sneller over de basisleerstof gaan maar dan nog is het haalbaar.

Indien je je echt wilt voorbereiden, ik heb je een pm gestuurd met een link naar een cursus die echt de basis van het boekhouden uitlegt!

Veel succes!

Webdizz

Legacy Member
Voorkennis voor boekhouden te gaan studeren??? Spaar je geld want je hebt het helemaal niet nodig!

botchla

Legacy Member
Als je toch al wat "onderzoek" wil doen dan zou ik aanraden naar je toekomstige school te mailen en de cursus reeds te kopen waar ze mee gaan werken.

Maar dan nog, jaar 1 boekhouden is echt extreem easy. Meeste scholen hebben ook nog lessen voor mensen die helemaal niets van ervaring hebben.

Vernon

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik doe tew waar ze 5 keer zoveel zien in één trimester tov AF, ik had ook nul voorkennis en twas geen probleem om het bij te benen...

Uw arrogante en neerkijkende zever begint anders ook wel zwaar de spuigaten uit te lopen. Kameraad van mij studeert TEW in Leuven, en onze cursussen boekhouden vertonen bijzonder veel gelijkenissen. Geen idee waar jij uw argumenten en arrogantie vandaag haalt.

Voorkennis is niet (echt) nodig, al kan wat opzoekwerk en een basis uiteraard bevorderlijk werken.

Hwer

Legacy Member
Vernon zei:
Uw arrogante en neerkijkende zever begint anders ook wel zwaar de spuigaten uit te lopen. Kameraad van mij studeert TEW in Leuven, en onze cursussen boekhouden vertonen bijzonder veel gelijkenissen. Geen idee waar jij uw argumenten en arrogantie vandaag haalt.

²
Ik zit in mijn masterjaar HW en mijn broertje doet Accountancy- Fiscaliteit aan de Hogeschool. Z'n cursus boekhouden is voor pakweg 90% gelijklopend met wat ik had het eerste jaar. :)

Racing_Genk

Legacy Member
Heb dit ook al ergens anders gezegd:

ik heb twaalf weken boekhouden gehad en scoorde op een bepaalde test 60% terwijl de gemiddelde AF'er die afgestudeerd is (en drie jaar boekhouden heeft gehad) 70% behaalt...

Dus dan zien wij in een trimester misschien wel vier of vijf keer zoveel als een AF'er ziet in één trimester ;)

Mogelijk heb je mij verkeerd verstaan, over de drie jaar in het totaal ziet een AF'er uiteraard zeker evenveel boekhouden als een TEW'er

McGregor

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Heb dit ook al ergens anders gezegd:

ik heb twaalf weken boekhouden gehad en scoorde op een bepaalde test 60% terwijl de gemiddelde AF'er die afgestudeerd is (en drie jaar boekhouden heeft gehad) 70% behaalt...

Dus dan zien wij in een trimester misschien wel vier of vijf keer zoveel als een AF'er ziet in één trimester ;)

Mogelijk heb je mij verkeerd verstaan, over de drie jaar in het totaal ziet een AF'er uiteraard zeker evenveel boekhouden als een TEW'er

AF ziet veel meer boekhouden dan TEW hoor. Of ken je mss veel van vennootschapsbelasting, BTW (niet enkel def en hulprek), personenbelasting, werken met boekhoudprogramma's,.... Dit zal je (standaard, bestaan paar keuze vakken in tew) niet hebben gezien in tew.
En een uitslag van een test zegt helaas niet alles over uw boekhoud kennis ivm een afgestudeerde AF.

botchla

Legacy Member
Slechte AF'ers dan, met een beetje motivatie en interesse om zelf wat te studeren presteren ze een pak beter als een TEW'er op praktische zaken (boekhouden, aangiftes, ...).

Spreek uit ervaring, zie dat bij elke golf nieuwe starters. Op termijn zal de TEW'er ze in principe wel voorbijsteken, maar AF'ers hebben niches waar ze in domineren.

Bij ons AF'er die beter was in vennootschapsbelasting dan iemand met een manama fiscaliteit. Was wel een uitzondering maar die jongen wist praktisch alles (hij wou gewoon na 3 jaar gaan werken).

Qua praktische ervaring scheelt het ook. Een TEW'er moet je vaak eerst een aangifte laten zien, of een boeking correct laten verwerken. Ze kennen de theorie maar hebben geen praktijkervaring (zeg ook niet dat dat nodig is, 't is gewoon een ander soort opleiding).

Vernon

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Heb dit ook al ergens anders gezegd:

ik heb twaalf weken boekhouden gehad en scoorde op een bepaalde test 60% terwijl de gemiddelde AF'er die afgestudeerd is (en drie jaar boekhouden heeft gehad) 70% behaalt...

Dus dan zien wij in een trimester misschien wel vier of vijf keer zoveel als een AF'er ziet in één trimester ;)

Mogelijk heb je mij verkeerd verstaan, over de drie jaar in het totaal ziet een AF'er uiteraard zeker evenveel boekhouden als een TEW'er

Zegt meer over die test, dan over effectief de verschillende richtingen. Ik heb u in het verleden al zien posten in de klaagthread wat je moest kennen, laat die arrogante opmerkingen maar achterwege want dat is exact wat ik in mijn eerste anderhalve maand geleerd heb in mijn opleiding.

Maar hey, je scoort op een belachelijke test voor jobstudenten slechts 10 procent minder, dat is een enorme levensles om 2 studies met elkaar te vergelijken :)

Racing_Genk

Legacy Member
Ik vraag me af waarom jij mij arrogant noemt?

Als TEW niet zou lukken dit jaar, zal ik absoluut voor AF kiezen en soms heb ik zelfs spijt dat ik daar niet voor heb gekozen, ook al lukt TEW ook goed atm.

Vernon

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Ik vraag me af waarom jij mij arrogant noemt?
Racing_Genk zei:
ik heb twaalf weken boekhouden gehad en scoorde op een bepaalde test 60% terwijl de gemiddelde AF'er die afgestudeerd is (en drie jaar boekhouden heeft gehad) 70% behaalt...

Dus dan zien wij in een trimester misschien wel vier of vijf keer zoveel als een AF'er ziet in één trimester ;)
Oh, waarom toch?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan