Archief - Contract tekenen of niet?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Veperas

Legacy Member
Hallo,

Ik krijg morgen een contract aangeboden als personal trainer in een fitnesscentra. Nu ben ik momenteel ook aan het solliciteren op scholen als leerkracht LO maar meestal krijg je daar half augustus pas een antwoord van...

De baas van de fitness verwacht morgen een antwoord voor het contract. Zou ik dus gewoon tekenen en wachten op een aanbieding voor het onderwijs of gewoon het contract nog niet tekenen?

Wat kan er eigenlijk gebeuren als ik wel teken en dan eind augustus een jobaanbieding in het onderwijs krijg? Kan ik dan zomaar mijn contract opzeggen?

En ja, ik zou liever in het onderwijs staan...

Mvg

Dragonix

Legacy Member
Misschien belangrijk om te weten of je een proefperiode hebt bij die fitnesscentra?
Ben je dan arbeider of bediende of ... (weet niet of er iets anders is..)?

Je kan tekenen bij die fitness en mocht je half augustus iets horen van die school en dat is positief, dan kun je je opzeg geven bij die fitness en dan nog een bepaald termijn uitdoen en vervolgens kun je starten op die school.

Op zich geen probleem denk ik..

julkabas

Legacy Member
Jij weet hier waarschijnlijk meer van als ik, maar is er geen overaanbod aan LO-leerkrachten?

Zelf zonder mijn bovenstaande vraag in rekening te brengen, zou ik het contract tekenen en bekijk welke opzegtermijnen er in staan. Als je binnen de eerste 3maand van je contract je ontslag geeft, ben je meestal al vrij de maandag van de eerstvolgende week... Afhankelijk van je CAO/contractbepalingen.

xIO3Y

Legacy Member
Tja, bij dat fitnesscentra heb je al zekerheid dat je een contract mag tekenen; bij die school heb je de zekerheid nog niet. Je kan natuurlijk de boot afhouden en wachten op een reactie van de school, maar voor het zelfde geld draait dat uit op een 'njet'.

Misschien in dit geval beter de job van het fitnesscentra aannemen en de CAO bekijken mbt opzegtermijnen, zoals julkabas zei. Moest die sollicitatie bij de school op niets uitdraaien, heb je alvast iets om handen en kan je nog altijd solliciteren bij andere scholen als je echt LO-leerkracht wil worden.

kay-gell

Legacy Member
Uit nieuwsgierigheid, wat verdient dat zo een personal trainer?

Reverz

Legacy Member
julkabas zei:
Jij weet hier waarschijnlijk meer van als ik, maar is er geen overaanbod aan LO-leerkrachten?

Zelf zonder mijn bovenstaande vraag in rekening te brengen, zou ik het contract tekenen en bekijk welke opzegtermijnen er in staan. Als je binnen de eerste 3maand van je contract je ontslag geeft, ben je meestal al vrij de maandag van de eerstvolgende week... Afhankelijk van je CAO/contractbepalingen.
Dit dus... tijdens u proefperiode (3-6 maand meestal) doe je bij ontslag gewoon u week uit en that's it (meestal toch).

En tenzij er een enorme verschuiving is geweest de laatste 5 jaar, plaveien ze de straten met LO leerkrachten... je moet niet het eerste het beste aanbod aannemen uiteraard maar hou dat gewoon in het achterhoofd.

JPV

Legacy Member
probleem is dat hij natuurlijk 1 maand verplichte proef heeft waarin hij in principe niet kan vertrekken. Als hij morgen moet beginnen, is dat geen drama. Als hij echter pas 20 augustus moet beginnen, legt hij een hypotheek op z'n sowieso al kleine kansen om als leerkracht LO werk te vinden (toch zeker als je nu nog geen uitzicht op werk als LO-leerkracht hebt)

julkabas

Legacy Member
JPV zei:
probleem is dat hij natuurlijk 1 maand verplichte proef heeft waarin hij in principe niet kan vertrekken. Als hij morgen moet beginnen, is dat geen drama. Als hij echter pas 20 augustus moet beginnen, legt hij een hypotheek op z'n sowieso al kleine kansen om als leerkracht LO werk te vinden (toch zeker als je nu nog geen uitzicht op werk als LO-leerkracht hebt)

Verplicht 1maand? Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Ik weet dat dit voor sommige CAO's alleszins niet het geval is, of vergis ik mij dan?

Dragonix

Legacy Member
idd, ook nog nooit van gehoord ...
wist niet dat het verplicht was?

warre

Legacy Member
Dragonix zei:
idd, ook nog nooit van gehoord ...
wist niet dat het verplicht was?

in fitness (pc 314) werk je meestal als arbeider of als zelfstandige.

zelf had ik een proefperiode van 14 kalenderdagen dus waar jpv zijn maand haalt weet ik ook niet

sainsaw

Legacy Member
bij mij als bediende was het toch ook de eerste maand volledig uitdoen bij de proefperiode.

Dragonix

Legacy Member
Duur van de proefperiode
Werklieden

De duur van de proefperiode van een werkman schommelt tussen 7 en 14 dagen.

Het geschreven beding zal dus de duur van de proefperiode aanduiden binnen deze door de wet vastgestelde grenzen. Vermeldt het beding enkel dat er een proef is zonder de duur ervan te verduidelijken, dan is in dat geval steeds de minimumduur van toepassing, met andere woorden 7 dagen. Dit is eveneens het geval wanneer de overeengekomen duur langer is dan 14 dagen.

Elke schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst tijdens de overeengekomen proefperiode verlengt de duur ervan. Er mag echter nooit met meer dan zeven dagen verlengd worden. Een "verlengde" proefperiode kan bijgevolg nooit langer dan 21 dagen duren (14 dagen proefperiode en 7 dagen verlenging).

Bedienden

De duur van de proefperiode voor een bediende schommelt tussen 1 en 6 of 1 en 12 maanden (naargelang het jaarloon van de bediende al dan niet hoger is dan 37.721 € (bedrag van toepassing sedert 1 januari 2012).

De duur van de proefperiode staat, binnen deze door de wet vastgestelde grenzen, vermeld in het geschrift.

Zo de duur van de proefperiode niet in het beding is opgenomen of de duur langer is dan wettelijk toegelaten (meer dan 6 of 12 maanden) wordt de duur herleid tot de minimumduur, met andere woorden 1 maand.

Bedoelen jullie dit dan?
Bron

JPV

Legacy Member
ik had het op de situatie in geval van bediende. Als het arbeider is, zal het effectief minder zijn.

Dragnoix link is volledig :)

julkabas

Legacy Member
Indien in het contract andere opzegtermijnen worden opgenomen - primeren deze dan boven de algemene wetgeving?

Dragonix

Legacy Member
JPV zei:
ik had het op de situatie in geval van bediende. Als het arbeider is, zal het effectief minder zijn.

Dragnoix link is volledig :)

Thanks!
Had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :o
Goed om te weten!

Veperas

Legacy Member
Wel goed nieuws eigenlijk. Ik zou eerst nog een maand in september als jobstudent inschrijven waardoor het voor ons beide voordeliger zou zijn en pas het contract schrijven de dag wanneer ik begin. In principe dus geen problemen voor het geval ik nog werk vind op school.

Ik zou daar als arbeider beginnen en dus niet als zelfstandige. Bij mij is het dus een gewoon loon maar wanneer je als zelfstandige werkt dan verdien je gemiddeld 40 - 50€/u per klant.

Ik weet dat er veel LO leerkrachten zijn maar ik zou het wel heel graag doen en je weet nooit dat er ergens iets uit de bus valt. Als personal trainer heb je een leuk beroep maar daar heb je het probleem dat je heel onregelmatige uren hebt en wanneer je dan aan een gezin begint en dergelijke...

Op een school heb je een deftig loon voor de uren die je maar presteert en alle vakanties die erbij horen MAAR zit je met het probleem om aan werk te geraken ;).

warre

Legacy Member
verwacht niet te veel van het loon van een als arbeider in fitness tewerkgestelde. volgens de cao moeten ze u nog geen 10 euro per uur betalen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan