Archief - (burgerlijk ingenieur:) architectuur?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

JustMe_

Legacy Member
Hallo iedereen,

Ik zit nu in het 6de middelbaar en moet dus stilletjes aan een studiekeuze gaan maken voor volgend jaar. Ik ben een creatief en kunstzinnig type en wil hier zeker iets mee doen, maar ik volg ook wetenschappen-wiskunde (met 8 uur wiskunde) waardoor ik toch ook een redelijk hoog niveau moet aankunnen. Nu twijfel ik dus tussen Architectuur (hoge school) of burgerlijk ingenieur: architectuur (universiteit). Ik ben vooral bang dat burgerlijk ingenieur: architectuur te zwaar voor me gaat zijn, want ik ben niet echt een goede student (ik ben redelijk lui soms of doe liever andere dingen dan te studeren). Langs de andere kant zou ik het jammer vinden om hoge school te doen als ik ook een universitair diploma zou kunnen halen. Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met deze keuze.

Moest ik voor burgerlijk ingenieur: architectuur gaan moet ik ook nog een universiteit kiezen (Brussel, Leuven of Gent). Weet iemand waar kan informatie kan vinden over welke universiteiten het beste zijn voor deze richting? Of heeft iemand van jullie ervaring met de verschillende universiteiten?

Alvast bedankt! x

Lorvet

Legacy Member
WeWi 8uurs is een richting die perfect aansluit bij Burg. ir. Architect. Met alle respect voor de architecten, maar de wiskunde die je daar zou krijgen zou voor jou bijna alleen maar herhaling zijn. Ik zou dus zeker voor ir-architect gaan, zakken is altijd mogelijk.
Wat ik weet van m'n vrienden die architectuur doen (gewoon en ingenieurs) is dat er ontzettend veel in het jaar moet gewerkt worden aan je ontwerpen en dat er erg weinig tijd overschiet om te studeren wat dus voornamelijk tijdens de examens zelf moet gebeuren, die zijn dan wel wat lichter ivm vergelijkbare richtingen.
En waar het het best is? Ik denk dat het eerder afhankelijk is van waar je woont, Gent en Leuven zijn zeker gelijkwaardig, Brussel weet ik niet ;)

f_dieleman

Legacy Member
Lorvet zei:
WeWi 8uurs is een richting die perfect aansluit bij Burg. ir. Architect. Met alle respect voor de architecten, maar de wiskunde die je daar zou krijgen zou voor jou bijna alleen maar herhaling zijn. Ik zou dus zeker voor ir-architect gaan, zakken is altijd mogelijk.
Wat ik weet van m'n vrienden die architectuur doen (gewoon en ingenieurs) is dat er ontzettend veel in het jaar moet gewerkt worden aan je ontwerpen en dat er erg weinig tijd overschiet om te studeren wat dus voornamelijk tijdens de examens zelf moet gebeuren, die zijn dan wel wat lichter ivm vergelijkbare richtingen.
En waar het het best is? Ik denk dat het eerder afhankelijk is van waar je woont, Gent en Leuven zijn zeker gelijkwaardig, Brussel weet ik niet ;)

Ik dacht dat specifieker was, je verspilt geen tijd met (in mijn ogen nutteloze vakken) bij de gewone ingenieurs, zoals programmeren in Java. Of zit ik hier mis?
Verder, werken ga je moeten doen, in beide richtingen, als je echt gesteld bent op veel vrije tijd, doe iets anders. :p

JustMe_

Legacy Member
Lorvet zei:
WeWi 8uurs is een richting die perfect aansluit bij Burg. ir. Architect. Met alle respect voor de architecten, maar de wiskunde die je daar zou krijgen zou voor jou bijna alleen maar herhaling zijn. Ik zou dus zeker voor ir-architect gaan, zakken is altijd mogelijk.
Wat ik weet van m'n vrienden die architectuur doen (gewoon en ingenieurs) is dat er ontzettend veel in het jaar moet gewerkt worden aan je ontwerpen en dat er erg weinig tijd overschiet om te studeren wat dus voornamelijk tijdens de examens zelf moet gebeuren, die zijn dan wel wat lichter ivm vergelijkbare richtingen.
En waar het het best is? Ik denk dat het eerder afhankelijk is van waar je woont, Gent en Leuven zijn zeker gelijkwaardig, Brussel weet ik niet ;)

Bedankt voor je reactie..
Ik woon in Antwerpen dus een kot zou handiger zijn in Gent, maar ik vind het niveau/de veiligheid/organisatie/communicatie/... belangrijker aan een universiteit ;)

Lorvet

Legacy Member
Mm, Antwerpen ligt idd wel redelijk centraal tussen de grote universiteiten. Ikzelf zit in Gent en kan bevestigen dat het een goeie stad is om te studeren en dat de richting zeker en vast een goed niveau heeft, maar waarschijnlijk gaat iemand die in Leuven studeert hetzelfde zeggen :p

Archies hebben dacht ik ook Informatica, maar die is bij hun echt Informatica (een kort overzicht) en niet programmeren in Java ;)

General Lee

Legacy Member
f_dieleman zei:
Ik dacht dat specifieker was, je verspilt geen tijd met (in mijn ogen nutteloze vakken) bij de gewone ingenieurs, zoals programmeren in Java. Of zit ik hier mis?
Verder, werken ga je moeten doen, in beide richtingen, als je echt gesteld bent op veel vrije tijd, doe iets anders. :p
In Leuven krijgen de archies zowel in het eerste als in het tweede semester van 't eerste jaar een vak informatica, elk goed voor 4 studiepunten, terwijl de burgerlijk ingenieurs er maar een van 6 studiepunten krijgen :p

Vorda

Legacy Member
Lorvet zei:
Mm, Antwerpen ligt idd wel redelijk centraal tussen de grote universiteiten. Ikzelf zit in Gent en kan bevestigen dat het een goeie stad is om te studeren en dat de richting zeker en vast een goed niveau heeft, maar waarschijnlijk gaat iemand die in Leuven studeert hetzelfde zeggen :p

Archies hebben dacht ik ook Informatica, maar die is bij hun echt Informatica (een kort overzicht) en niet programmeren in Java ;)
In Leuven kwam er toch een beetje Java en VBA bij te pas hoor. Heb die examentaken nog voor men vriendin gemaakt :)

snoetekemelodie

Legacy Member
hehe zalig toch dat ik niet de enige ben/was met die keuze!

Ik heb zeeer lang getwijfeld maar uiteindelijk is het Sint-Lucas Gent geworden maar ga ik dus voor een 20/20 op wiskunde bv! (je hebt enkel het eerste semester pure wiskunde als een vak, daarna sterkteleer ed, veel te weinig dus voor u: het niveau is echt wel laag vind ik maar ik kan burg ir net niet aan denk ik)

Ik heb lat-wisk 6u gedaan en daarna 8u, qua wiskunde zou dat wel goed zitten voor burg ir-arch maar ik heb geen 2u wet gehad en was veel gebuisd op fysica (en staat daar op 1/10 van het totaal SP bij archies). itt Sint-Lucas heb je daar zo geen pure fysica, zeer weinig zelfs, is me verteld.

archie zal veel zwaarder zijn, maar dat zal dan ook wel lonen nadien: meer zelfstandig, meer beroepskeuze, meer loon hoogstwaarschijnlijk,...
Om een voorbeeld te geven: aan Sint-Lucas(hogeschool) heb je het eerste semester lesblokken van 4,5u wat aaneengeplakt 2 volle dagen les geeft per week en aan Ugent heb je een lessenrooster van bijna iedere dag van 8.30 tot soms 18.45 (met springuren tussen). Aan unief zit je dus veel meer in school zelf + moet je nadien nog je ontwerpen doen (dat zal wel iets minder zijn natuurlijk dan aan Sint-Lucas)

en anders moet je eens in mijn topic kijken wat een pagina verder staat, daar staat ook nog veel nuttigs in van mensen in die richting, zeker doen!

Silvar

Legacy Member
Hey,

Ik heb tussen exact dezelfde keuzes getwijfeld, om dezelfde redenen. Ik heb ook WeWi 8u gedaan maar heb nog nooit veel moeten leren omdat ik vrij gemakkelijk leer en wiskunde mij gewoon ligt.
Ik heb uiteindelijk voor Ir-arch gekozen en ga volgende week aan mijn eerste jaar beginnen. Als ge wilt kan ik u door het jaar updaten hoe het meevalt voor mij ;) want ik denk dat ik wel zowat in dezelfde situatie zit.

ts.

Legacy Member
Sowieso voor Burgerlijk Ing Architectuur gaan.

Er kruipt veel werk in tijdens het jaar, vooral dat, maar de taken maken echt wel aanspraak op een creatieve geest dus op dat vlak zit je al goed. Tijdens de examens valt het inderdaad best wel mee (zoals hier al werd gezegd), zeker gezien je basis ;). Ik ken mensen die al in hun 5de jaar zitten en die komen uit een WeWi 6u dus dat moet echt wel lukken.

Trouwens, kies maar voor Gent zou ik zo zeggen. Al veel bof gehoord. De jury's zijn sowieso overal een bende zelfingenomen klootzakken, dus daar moet je je niet druk meer in maken.

Moest je merken dat het toch je ding niet zijn, te lastig of wat ook, dan kan je na een semester met gemak de stap zetten richting Sint-Lucas of dergelijke.

zava

Legacy Member
Ikzelf studeer architectuur aan de PHL. Voorlopig is dit nog een hogeschool opleiding, maar na 2 jaar wordt ook deze richting als een universitaire opleiding gezien. Bijgevolg krijgt zowel een ing. architect, als een architect een universitair diploma.

Moeilijkheidsgraad zal bij ing. architect beduidend hoger liggen, de wiskunde, fysica en dergelijke mag je snel x3 doen t.o.v. gewoon architectuur.

Qwa uren hebben wij helaas niet de luxe dat de Sint-Lucas studenten hebben. Wij hebben, zo goed als elke dag, van 09.30 tot 17.30 les.

@snoetekemelodie Kan jij 'ns je lessenrooster doorsturen a.u.b.? Ben 'ns curieus waar precies het verschil zit.

JustMe_

Legacy Member
Silvar zei:
Hey,

Ik heb tussen exact dezelfde keuzes getwijfeld, om dezelfde redenen. Ik heb ook WeWi 8u gedaan maar heb nog nooit veel moeten leren omdat ik vrij gemakkelijk leer en wiskunde mij gewoon ligt.
Ik heb uiteindelijk voor Ir-arch gekozen en ga volgende week aan mijn eerste jaar beginnen. Als ge wilt kan ik u door het jaar updaten hoe het meevalt voor mij ;) want ik denk dat ik wel zowat in dezelfde situatie zit.

Ja, das zou ik heel erg leuk vinden :)

Iedereen heel erg bedankt, ik denk inderdaad dat ik voor ir: arch ga!

Lorvet

Legacy Member
En waar? Dan weet ik of ik in de gangen van de Plateau moet rondkijken :p

JustMe_

Legacy Member
Lorvet zei:
En waar? Dan weet ik of ik in de gangen van de Plateau moet rondkijken :p

Ik zou echt nog niet weten waar.. ik twijfel tussen Leuven en Gent. Ik denk dat ik er eerst maar eens een kijkje ga nemen ;)

dorien3

Legacy Member
ik zit met hetzelfde probleem: burgerlijk ingenieur architectuur of gewone architectuur? Ik doe nu latijn-wiskunde, maar met 6uur. En ik ben niet eens goed in wiskunde, dus ik denk dat ik burgerlijk niet ga aankunnen

Silmarunya

Legacy Member
dorien3 zei:
ik zit met hetzelfde probleem: burgerlijk ingenieur architectuur of gewone architectuur? Ik doe nu latijn-wiskunde, maar met 6uur. En ik ben niet eens goed in wiskunde, dus ik denk dat ik burgerlijk niet ga aankunnen

Ir-architect heeft in Gent les samen met mijn richting, bio-ingenieur. Ze zien zelfs nog enkele hoofdstukjes minder in principe.

De wiskunde die we krijgen valt best mee. Ik kom zelf uit We-Wi 8 en voor mij valt het prima mee (ik was goed in wiskunde, maar zeker niet geniaal ofzo). Ik ken mensen die maar 4 uur hadden en die mits voldoende inspanning meekunnen.

Kortom: ik denk dat je met 6u ir-architect aankunt. Je hoeft niet super te zijn, gewoon zorgen dat je goed meekunt is genoeg.

Om het übercliché nog eens boven te halen: motivatie is alles.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan