Archief - Bijschaven Frans

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

-::Kratos::-

Legacy Member
Gezien ik slechts op één oktober mijn job start en een kennis van het Frans daarvoor belangrijk is, had ik graag van mijn vrije tijd in september gebruik gemaakt om deze taal wat bij te schaven. Mijn laatste lessen Frans dateren al van in het middelbare onderwijs, wat ondertussen toch ook al 5 jaar geleden is, dus je kan op zijn minst zeggen dat mijn kennis wat roestig is. :p

Welke boeken kunnen jullie aanraden om op zelfstandige basis het Frans weer wat onder de knie te krijgen; zowel grammatica als een herhaling van de woordenschat zijn uiteraard belangrijk.

lantaarnpaal

Legacy Member
frans journaal bekijken. Franse boeken/strips lezen (kuifje/Asterix bv)

-::Kratos::-

Legacy Member
lantaarnpaal zei:
frans journaal bekijken. Franse boeken/strips lezen (kuifje/Asterix bv)

Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad iets wat ik nu al doe, maar ik vrees dat dat niet voldoende zal zijn. Ik zou graag ook nog op een gestructureerde manier mijn woordenschat wat opfrissen en uitbreiden, alsook mijn grammatica. Uiteraard helpt het actief bezig zijn met Frans je bij het oppikken van de taal, maar zonder een 'studie-aanpak' zal dat ik mijn geval niet volstaan.

Gekke_Koerd

Legacy Member
zoek een buddy, iemand waarmee je enkel frans spreekt en die je verbeterd wanneer je fouten maakt. hoeft niet irl te zijn, ik heb het meest van mijn frans geoefend toen ik in franse servers begon te spelen bij mmorpg's. echter toen ik hier op kot zat waar de meerderheid engels en frans sprak, was het binnen 2 maanden no problemo om frans te spreken. ik denk dat je beter dus in een omgeving kunt zitten waar iedereen frans spreekt.

TiBasco

Legacy Member
Maandje naar Frankrijk doet ook wonderen ;) Wel niet tussen Hollanders op een camping gaan zitten dan hé ;)

capaxinfiniti

Legacy Member
Ik ben zelf Franstalig en kan je dus waarschijnlijk helpen. Alleen al door naar het journaal te kijken, zul je inderdaad heel wat woorden bijleren. Denk eraan dat je je passieve kennis kunt omzetten in actieve kennis als je de nodige moeite doet. Neem dan een pan bij jou en probeer alle moeilijke woorden die je hoort neer te schrijven. Die woorden kun je achteraf van buiten leren (passieve kennis) en er mooie zinnen mee maken (actieve kennis). Als dit jou te moeilijk lijkt, dan kun je ook terecht op lesoir.be ;)
Een ander leuk alternatief is het bekijken van Franstalige programma’s op de webstek van de RTBF (Waalse tegenhanger van VRT) of via RTL-TVI (leunt dicht aan bij VTM). Ik kan je verzekeren dat deze aanpak wel degelijk werkt; ik heb dit zelf gedaan om Nederlands te leren. Succes!

-::Kratos::-

Legacy Member
In een omgeving terecht proberen te komen waar iedereen Frans spreekt zou uiteraard bijzonder goed zijn om de taal te ontwikkelen, maar gezien ik nog maar een grote maand heb, lijkt me dit bijzonder moeilijk om nog te realiseren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan